Första vätternrundan

Första vätternrundan
Här var det en väldig massa svar minsann, tack alla för tipsen!
Massor av lycka till inför loppet. Det är ett jätteroligt lopp. Motala brukar koka av cyklister före och efter loppet. Det brukar även vara gott om publik längs loppet. Bra käk och minnesvärda diskussioner vid stoppen och längs vägarna med andra cyklister. Korven i Jönköping och Lasagnen i Hjo minns jag än, samt alla solbullarna. Några år sedan jag åkte så de kulinariska höjdpunkterna kan ha ändrats

Första vätternrundan
En till konkret fråga, jag har kollat på ett par videos och tycker inte att jag ser speciellt många ringklockor på folks styren, slarvar folk med det? Är det acceptabelt att strunta i det eller åker man fast då? Det känns ju som att i 100% av alla situation där man skulle använda ringklockan så är det mycket säkrare att bara använda rösten istället men jag kanske har fel?

Första vätternrundan
Lagligt sett är du tvungen att ha ringklocka. Sen finns det ju intressant nog mig veterligen ingen specifikation på vad som är en ringklocka.

Om du skulle ha en ringklocka tror jag dock du gör klokt i att inte använda den annat än möjligen för att påkalla uppmärksamhet från ev. icke-deltagare i loppet, ffa gående sådana. Att börja plinga om du ligger i en grupp kommer sannolikt inte att ha den effekt du skulle önska (vad den nu skulle vara). I värsta fall skulle det kunna ställa till med oreda.

Första vätternrundan
Plinga är som sagt lagkrav och det är inte direkt specificerat hur den ska vara konstruerad. Men i likhet med bilar finns ett krav på tillräcklig ljudnivå. Den som avgör det i cykelsammanhang är länsman eller rätten om någon känner sig hugga på att dra det vidare.

Det är inte heller specificerat vart klockan ska sitta vilket gör att styret inte nödvändigtvis är rätt ställe att leta efter den.

Första vätternrundan
Undrar om visselpipa fastsatt i hållare och med långt snöre skulle godkännas. Låter i alla fall minst lika mkt som de flesta ringklockor som sitter på cyklar som säljs i handeln och sannolikt mer än den enkla jag haft på en racer jag använt en del för pendlingscykling.

Första vätternrundan
Plinga är som sagt lagkrav och det är inte direkt specificerat hur den ska vara konstruerad. Men i likhet med bilar finns ett krav på tillräcklig ljudnivå. Den som avgör det i cykelsammanhang är länsman eller rätten om någon känner sig hugga på att dra det vidare.

Det är inte heller specificerat vart klockan ska sitta vilket gör att styret inte nödvändigtvis är rätt ställe att leta efter den.
Det är tur för mig att det inte är ett lagkrav på att nå plingan med lätthet.

Första vätternrundan
Lagligt sett är du tvungen att ha ringklocka. Sen finns det ju intressant nog mig veterligen ingen specifikation på vad som är en ringklocka.

Om du skulle ha en ringklocka tror jag dock du gör klokt i att inte använda den annat än möjligen för att påkalla uppmärksamhet från ev. icke-deltagare i loppet, ffa gående sådana. Att börja plinga om du ligger i en grupp kommer sannolikt inte att ha den effekt du skulle önska (vad den nu skulle vara). I värsta fall skulle det kunna ställa till med oreda.
Ringklocka kan lämpligen kompletteras med högt och klart varningsrop typ ”se upp” eller ” ur vägen din kanalje!”. Ett ”ho-hoo” funkar säkert också.

Tillbaka
Topp