Förståelsetråd

Hasse#7

Aktiv medlem
Förståelsetråd
Jag åkte taxi idag i Stockholm pga att jag gjort en bihåleoperation. När jag satt där som en passiv betraktare och såg alla frustrerade bilister och cyklister mm fick jag en ide. Kanske är den dålig och framkallad av diverse narkotiskt sövande eller lugnande preparat. Hursomhelst vill jag höra vad ni tror.

Är du en van cyklist men jobbar med att köra bil eller lastbil i städer? Ta med den bittraste bilhatande cyklisten du träffat på en tur i bilen. En klar fördel är om personen inte har bilkörkort. Berätta och visa hur svårt det är med överblicken och cyklarnas hastighet från er position.

Är du en van cyklist som känner några bittra bilförare som avskyr cyklister, kanske nån på jobbet? Ta med dem på en tur i stan. Jag tror inte man behöver förklara så mycket för att de skall förstå problemen och känslan med att cykla.

Okunskap är alla frustrationers moder och näringskälla. Kanske skall nämna att det räcker med att de är bittra på just det här problemet. Inga "Falling Down copycats" alltså.

Förståelsetråd
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Tolerans, förståelse och kunskap? Låter som
> rena hippie-fasoner i mina öron.

Ja! Vart är världen på väg egentligen......

Förståelsetråd
Hasse#7 skrev:
> Ja! Vart är världen på väg egentligen......
>
Det kan fundera lite på. Grundproblemet är nog att tolerans och respekt är omodernt. Samhället blivit hårdare, råare och mer egoistiskt. Som exempel kunde man nyligen i en tråd här på happy läsa:

"man ska komma ihåg hur dum medianpersonen är och betänka att hälften av alla personer är ännu dummare."

Med sån inställning till sina medmänniskor så är det inte konstigt att vi hatar varandra i trafiken.

Förståelsetråd
Mr Orange skrev:
> Tolerans, förståelse och kunskap? Låter som
> rena hippie-fasoner i mina öron.

Ha ha, humor i min smak.

Men allvarligt talat, är det inte just det alla (goda) livsfilosofier och religioner går ut på; kasta första stenen den som är utan skuld, knalla runt i någon annans mockasiner etc etc, men sen tappar man tråden och spårar ur i dumheter.

"Människan är ofta klok nog för att förstå hur korkad hon är" - Gammalt Snutenordspråk

Förståelsetråd
Hasse#7 skrev:
> Är du en van cyklist men jobbar med att köra bil
> eller lastbil i städer? Ta med den bittraste
> bilhatande cyklisten du träffat på en tur i
> bilen. En klar fördel är om personen inte har
> bilkörkort. Berätta och visa hur svårt det är
> med överblicken och cyklarnas hastighet från er
> position.
>
> Är du en van cyklist som känner några bittra
> bilförare som avskyr cyklister, kanske nån på
> jobbet? Ta med dem på en tur i stan. Jag tror
> inte man behöver förklara så mycket för att de
> skall förstå problemen och känslan med att
> cykla.

Vet inte om det skulle ge någon större effekt. När jag kör bil så tycker jag att alla cyklister kör som idioter och när jag cyklar anser jag att bilister kör som idioter.

Vid närmare eftertanke anser jag att alla andra trafikanter är idioter oavsett vilken fordonstyp jag själv eller dom färdas i.

Förståelsetråd
Ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur lite man egentligen kan och vet. Med kunskap följer ödmjukhet.

Rättvisa, ett ord som folk slänger sig med när dom har brist på logiska argument.

Förståelsetråd
Mr Orange skrev:
> "man ska komma ihåg hur dum medianpersonen är
> och betänka att hälften av alla personer är
> ännu dummare."
>

Usch, skrämmas på det där viset.
Nu blev jag ju plötsligt rädd att vara ute i trafiken...

Förståelsetråd
s skrev:
> Vid närmare eftertanke anser jag att alla andra
> trafikanter är idioter oavsett vilken fordonstyp
> jag själv eller dom färdas i.

+1

Förståelsetråd
Jag tror TS inser att det är ganska mager jord han försöker så sina idéer i.

Själv betraktar jag inte mina medtrafikanter som potentiella idioter, utan de flesta jag möter är trevliga och tar vettiga beslut utifrån deras förutsättningar. Ibland gör folk dock fel, men då är det bättre att chilla istället för att söka konflikt.

Det skulle inte skada dock om cyklister blev lite mer laglydiga...

Förståelsetråd
Mr Orange skrev:
> Jag tror TS inser att det är ganska mager jord
> han försöker så sina idéer i.
>
> Själv betraktar jag inte mina medtrafikanter som
> potentiella idioter, utan de flesta jag möter är
> trevliga och tar vettiga beslut utifrån deras
> förutsättningar. Ibland gör folk dock fel, men
> då är det bättre att chilla istället för att
> söka konflikt.
>
> Det skulle inte skada dock om cyklister blev lite
> mer laglydiga...

+1 Visst är det liten chans att påverka något. Om en blondinmodell skulle önska sig att jobba med djur och barn, få fred på jorden och sedan toppa med "och att alla skall vara vänner i trafiken" så var nog det sista det dummaste.

Hursomhelst så måste man börja någonstans, att förstå hur andra tänker eller inte tänker kan nog spara in en och annan olycka. Man kan alltid hävda sin rätt eller bryta mot lagen men det är väl onödigt att göra det med eget eller andras liv som insats.

Alla är idioter....hmmm? Är mammorna med barnvagnar som står i bredd vid övergångsstället och pratar idioter? När jag kommer med bilen och stannar för dem så visar det sig att de inte skall gå över.... Idioter knappast, men oförstående för min situation javisst. Kan man förklara problemet? Troligen, men inte om man är förbannad. Kanske dags för lite tidningsartiklar som beskriver andra trafikantgrupper än cyklister. Känner man sig träffad så sjunker det nog djupare in än man tror. Hursomhelst kan man bara lösa problem genom att börja med "rätt från mig" och sedan påverka andra.

Tillbaka
Topp