Förstagångsköpare BF 2023

Göttmos

Medlem
Är total nybörjare på det här med elcykel. Har idag en gammal skrotcykel som är för jäkla jobbig att cykla på och med cykelvagn och snart 2 barn blir det för tugnt. Jag hade tänkt lägga mellan 15-20 000kr. Vilka specifikationer ska man egentligen titta på? Tycker de flesta verkar vara mer eller mindre likadana.

Jag hade aldrig köpt en elcykel där dom inte specificerat märket på motorn. När reklamationstiden gått ut står man med en elcykel där man har väldigt svårt att få tag i reservdelar, om det ens är möjligt.

Ska du dessutom dra en cykelvagn bakom är det mittmotor som gäller, då man använder växlarna som en växellåda på en bil.

Kolla på cyklar med Bosch, Shimano eller Yamaha mittmotor är mitt tips!

Skall det dras kärra så är mittmotor fördelaktigt då motorns kraft går genom växelssystemet med möjlighet till reducerad utväxling och ett större moment på hjulaxeln. Mer kraft alltså.
Mittmotorer har dock nackdelen att då motorn driver genom drivlinan så ökar slitaget på kedja, kasett och drev väsentligt. Därför kan det vara bra med ett växelssystem i form av ett växelnav för att kunna använda en rejälare kedja, gjord för en kug, med längre livslängd samt slippa byta ut dyra kasetter.
Drivremmar har ännu längre livslängd och behöver inte heller smörjas eller avfettas.

Jag hade köpt en Ortler E-Speeder 500.
+Mittmotor, Shimano Steps BT-E5000
+Navväxlar, Shimano Nexus 7
+Remdrift, Gates CDC
+Stel gaffel, inget underhåll
+Hydrauliska skivbromsar
+50-622

Ortler E-Speeder 500 20 995 kr 29 095 kr

Bikester har rea på några fler elcyklar med mittmotor under 20k.
Bikester Elcyklar Mittmotor
Screenshot_20231124-141959~2.png

WeSports bolag Cykelkraft, Cykloteket, Biketown & Spobik har REA på några elcyklar med mittmotor under 20k.
Cykelkraft Elcyklar Mittmotor

XXL har REA på en elcykel med mittmotor och navväxlar under 20k.
Cube Supreme Hybrid ONE A+ 50nm 400Wh 23 19 1999:- 28 890:-
Screenshot_20231124-143421~3.png

Bosch (Bergamont, Cannondale, Canyon, Crescent, Cube, Electra, Husqvarna City/Towner/Trekking/Crosser/Tourer/Cross Tourer/Gran Tourer, Mondraker, Moustache, Kettler, Kronan, Scott, Trek, White, Whyte mfl.)
Shimano (Crescent, Ecoride, Frappé, Husqvarna Cross, Marin, Merida, Nukeproof, Rock Machine, Santa Cruz, Skeppshult, Superior, Yeti, Yosemite, YT Industries mfl.)
Yamaha(Haibike, Giant, Winora mfl.)
Gör alla bra elcykelsystem som borde vara enkla att hitta serviceställe till. Dock finns det väldigt lite frihet att göra något själv med systemen, både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt.

Undvik tillverkarspecifika elcykelsystem så som BH, Rock Machine Sport Drive, Crescents Egoing, Promovec som främst används av Unicykel/HF Christiansen A/S. Tillgången på reservdelar är inte så bra och framförallt osäker i framtiden. Svårt att hitta serviceställe.

Bafang M-Drive finns det gott om delar till, även om de ibland behöver beställas ifrån Kina och de låter ägaren av cykeln faktiskt ha kontroll över den själv.
Yosemite 27-2223 har Bafang M-series, men är en dålig cykel i övrigt med Shimano Tourney 7s, Shimano RevoShift och högst tveksamt batteri.

Senast ändrad:
Tack för alla tips och info!

Ortler E-Speeder 500 såg intressant ut, särskilt med rem istället för kedja! Hur pass ryggsäck vänligt är ett sådant mitt monterat batteri? Jag tror "pakethållar" batterierna är lite plattare och lättare att få i en väska? Vilket underhåll kräver en icke stel framgaffel?

Jag har faktiskt varit inne lite på denna:

Min egentliga största fundering är cykelkorg fram :D Går det att eftermontera? Och denna Bergamont saknar ramlås men det funkar väl att köpa ett vanligt standard abus? Är väl något standard mått där?

Senast ändrad:
Köp en med stark mittmotor och montera på en cykelkorg och och att det finns en cykel verkstad i närheten som kan reparera din cykel om det skulle vara något

Tack för alla tips och info!
Bra att citera om man vill ha svar...

Vilket underhåll kräver en icke stel framgaffel?
Mycket .

Liten service efter 50 timmar.
Stor service efter 100 timmar.

Går att låta bli. Då rostar ofta billiga gafflar ihop efter ett par år.

SR SUNTOUR Fork Manual
MAINTENANCE OF THE FORK

As long as moving parts are exposed to moisture and contamination, the performance of your suspension system might be reduced after several rides. In order to maintain high performance,
safety and a long life of your suspension system, periodic maintenance is required.

Ø A suspension system which has not been serviced in accordance with the maintenance
instructions will not be covered under warranty.

Ø Never use a pressure washer or any water under pressure to clean your suspension fork as
water may enter the fork at the dust seal level. Never use aggressive cleaners. We
recommend clear water and a damp cloth to wipe down your fork.

Ø Your suspension fork should be serviced more frequently as indicated below if you ride in
extreme weather (winter time, or in wet/muddy conditions) and rough terrain conditions.

Ø If you believe that your suspension system performance has changed or handles differently,
immediately contact your local dealer to inspect your fork.

Ø After every ride: Clean the fork stanchion tubes and dust seals and maintain with an oily
cloth. Check stanchion tubes for dents, scratches or other discoloration or leaking oil.

Ø Every 50 hours: Maintenance 1 (at dealer)

Ø Every 100 hours or once a year: Maintenance 2 (at dealer, ideally before winter time in
order to protect all parts from the effects of weather by proper greasing)

MAINTENANCE 1:
Check fork function / check torques of mountings screws and nuts on bottom of lowers
(suggested tightening torque: bolt: 10Nm, nut: 8Nm) / check for scratches, dents, cracks,
discoloration, signs of wear and signs of minor corrosion (maintain with oily cloth), or oil leaks.

MAINTENANCE 2:
Maintenance 1 + disassembly / cleaning the entire fork inside and out / cleaning and lubricating
dust seals and slider sleeves / checking torques / adjusting to the riders liking.
Before disassembly, check the slider sleeve play of the fork. To do so, apply the front wheel
brake and gently push the bicycle back and forth at the handlebar stem shaft. Replace the slider
sleeves if the play is excessive (more than 1 mm at the fork brace ).

cykelkorg fram :D Går det att eftermontera?
Många korgar har ben som monteras vid navet, de går inte att montera på en dämpargaffel.

De flesta korgar utan ben går att montera på de flesta vardagscyklar.

Och denna Bergamont saknar ramlås men det funkar väl att köpa ett vanligt standard abus? Är väl något standard mått där?
Finns inte fästpunkter så kommer de flesta ramlås med buntband för montering till ramen.

Bör kompletteras med bygellås. Litelok X1 är bra till exempel.

Senast ändrad:
Bra att citera om man vill ha svar...

Mycket .

Liten service efter 50 timmar.
Stor service efter 100 timmar.

Går att låta bli. Då rostar ofta billiga gafflar ihop efter ett par år.

SR SUNTOUR Fork Manual

Många korgar har ben som monteras vid navet, de går inte att montera på en dämpargaffel.

De flesta korgar utan ben går att montera på de flesta vardagscyklar.

Finns inte fästpunkter så kommer de flesta ramlås med buntband för montering till ramen.

Bör kompletteras med bygellås. Litelok X1 är bra till exempel.

Jag förstår, tack. Det lät dyrt med service.

Jag får fundera vidare. Börjar tveka på om jag ens ska ga elcykel eller bara ska satsa på en vanlig lite bättre cykel. Mindre underhåll och meck med batterier etc tänker jag. Min skrotcykel är bara 3 växlad och idag fick jag köra på 1 hela vägen då den frös igen. Testade köra lite med nyinköpa thule vagnen också och det var väldigt tungt.

Är det några specifikationer jag bör leta efter för att dra vagn? De flesta i 20 000kr klassen verkar ligga på 5-7 växlar och 40Nm vridmoment. Är det tillräckligt bra för vagn? Är inga långa sträckor med vagn hade jag tänkt.

Detta är några modeller jag kollat på:

Jag förstår, tack. Det lät dyrt med service.

Jag får fundera vidare. Börjar tveka på om jag ens ska ga elcykel eller bara ska satsa på en vanlig lite bättre cykel. Mindre underhåll och meck med batterier etc tänker jag. Min skrotcykel är bara 3 växlad och idag fick jag köra på 1 hela vägen då den frös igen. Testade köra lite med nyinköpa thule vagnen också och det var väldigt tungt.

Är det några specifikationer jag bör leta efter för att dra vagn? De flesta i 20 000kr klassen verkar ligga på 5-7 växlar och 40Nm vridmoment. Är det tillräckligt bra för vagn? Är inga långa sträckor med vagn hade jag tänkt.

Detta är några modeller jag kollat på:

Finns mycket matnyttigt om elcyklar, motorer och vridmoment om du söker lite.

Tillbaka
Topp