Förstör man dubbdäcken på barmark?

Konsnablius

Ny medlem
Jag lade på mina Nokian Extreme 296 på hojen igår för att vara beredd när snön kommer (snart och mycket hoppas jag). Ännu är det dock bart här i Gävle och nu undrar jag om man riskerar att sabba däcken om man sticker ut och kör med dubbdäcken i skogen ändå? Finns det risk att dubbarna lossnar om man halkar omkring på blöta stenar och så tror ni?

Det är väl klart, fast risken att skogen tar illa upp är större...

Greppet på sten är rätt kass med dubbdäck, jag tror det hellre slirar än lossar dubb.

Dubbarna kan nog ha bra effekt på hala rötter. Jag tror inte att de slits speciellt mycket, dubbarna alltså. Det är bara att ösa på!
/Johan

mytomspunnen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte bort att köra in dem på asfalt först om
> de är nya!
<snip>

Hur många mil måste man köra?

Rötterna borde ta stryk och det ser ganska fult ut på klipphälarna med klösmärkena efter dubbdäcken. Men tar man det lungt så gör man inte mer skada än en järnskodd häst. =)

/rikard

Man kör tills dubben har satt sig i däcken, det syns på dem när de är inkörda. Det har lite med hur tung man är att göra. =)

/rikard

Köpte däcken förra året så dom är redan inkörda.

Det ökade slitaget på stigarna kanske inte är så lyckat dock. Som tur är så finns inga fina stenhällar där jag tänker köra. Däremot så finns det snorhala tvärliggande brädor på några ställen (ni som åker 10:an i hemlingby vet vilka jag menar) som är livsfarliga att cykla på när det är blött. Där kommer nog dubbarna komma väl till pass.

Däcken klarar sig nog rätt bra, dessutom har de snackat om snö här i gävle under veckan så de lär snart få köea på sitt rätta element. Sen konstaterade jag idag att vattenpölarna är tillfrusna och då är det skönt att ha dubb på däcken om man ska köra på lite.

Däremot är nog inte 296:orna så sköna på de mjukare delarna av 10:an, inte direkt lätttrampade däck i småblöta sega löpspår.

har kört mina däck i 3 eller 4 år och inte förlorat en enda dubb! och jag har kört relativt tidigt och ganska sent ör att undvika onödiga is-överaskningsvurpor

Nä några snabbdäck är det ju inte. Jag tänkte köra 10:an med pannlampa ikväll så det lär inte gå så fort ändå.

Finns det inga i Gävle med pannlampa som är sugen att haka på nån gång? Det är lite läskigt att köra själv faktiskt. :-)

Jag är sugen på att skaffa pannlampa.. synd att de ska vara så himla dyra... men så fort ekonomin tillåter det införsaffas en och jag hakar mer än gärna på dig!

Sådärja. Så var man tillbaka från dubbdäcksensammörkercyklingen på 10:an i hemlingby. Störtskönt med dubbdäcken på hala rötter och brädlappar. Och inte verkar de ha tagit någon skada heller. Alla dubbar kvar vad jag kan se.

Mig veterligen så har Nokian Extremedäcken ngn mjukare kudde precis under dubbarna som gör att är det tex. asfalt så skjuts de in ngt. Alltså inte så mkt slitage. Extremedäcken är förövrigt de enda dubbdäcken som har testats/utprovats för våra nordiska vädertillstånd på plats.

Jag körde aldrig in mina när jag köpte dom förra vintern. Körde bara på som vanligt. Inga dubb lossnade.

Kör minst tio mil på asfalt först. Glöm därefter för all del inte vilket håll du har däcken monterade på cykeln, för man bör inte vända rotationsriktning om man tar av dom ibland och monterar de igen.

Däcken håller rätt bra för barmarkscykling i skogen, på asfalt slits de knappt något alls. Det som slits i skogen är gummit, inte ståldubbarna, till slut kan det gå så lång att en del dubbar lossnar/flyger av. Har väl tappat 3-5 dubbar på mina 296 på fyra vintrar, inte så illa ändå. :-) Så när isen väl är borta i skogen eller om det bara är snö/packadsnö/lössnö så släng på vanliga däck med grovt mönster, då kommer man dessutom fram bättre än med dubbdäcken som inte riktigt är optimala i just snö.

/Leo

Elias Skrev:
-------------------------------------------------------
> Extremedäcken är förövrigt de enda
> dubbdäcken som har testats/utprovats för våra
> nordiska vädertillstånd på plats.
>

Var har du fått den informationen ifrån? Är det bara den modellen eller menar du att Nokian är dom enda som testar i "våra" förhållanden?

En annan som ska montera däcken idag eller i morgon, och inte kan "köra in" dom på asfalt, ska man dra iväg på cykelvägar ändå eller är det bara att dra åt skogen ändå???
Hur viktigt är det med inkörning???
Det kan ju bli svårt isf när underlaget ser ut som det gör nu, även fast det ser trevligt ut ute.

/Johan

spindelbenen: Hur viktigt det är att köra in däcken på asfalt beror på vilka däck det gäller. Körde med ett par Nokian WXC300 två gånger i skogen, på snö och is, och tappade åtta dubb, pga ingen inkörning på asfalt. Då det saknades inkörningsanvisning på däcksförpackningen(2001) så fick jag returnera däcken, tog då ett par Extreme 296 istället. Körde in dom i tio mil på asfalterade cykelvägar. Idag saknas "endast" totalt 3 dubb.

/Leo

Leo:
Vad händer med mina nya 296.or som jag bara hann köra ca 3 mils inkörning med innan snön kom? Kommer jag att tappa massa dubb tror du kör ju mest transportcykling nu till körförbudet är upphävt ;-)

Bosse

Den som cyklar får se... ;-) Kör du lugnt är det nog ingen fara, men som jag kör så flyger dubbarna av fortare än kvickt om de inte är inkörda. Asfalt är bäst då du får ett jämt tryck på dubbarna under en längre tid, kör man i skogen så vrider sig dubbarna hit och dit och vickas loss om de inte satt sig i gummit bra.

/Leo

Jo tanken var ju att det skulle bli fler asfaltsmil men så kom ju det här vita fluffet och sabbade mina planer, men det visar sig hur det går. Dessutom ska det ju bli varmare nästa vecka så det kanske blir chans till mer inkörning då, men jag kör ju som sagt ganska försiktigt nu så jag borde inte tappa så många att det påverkar greppet i framtiden.

Bosse

Jag körde sammanlagt 31,9 km på allt från grusad/saltad cykelbana till 20 cm blötsnö igår med mina nya WCX300. När jag kontrollerade däcken så såg jag inga saknade dubb. Tar man det lugnt så kanske det inte är så farligt?
Jag hoppas det ialla fall för vilda hästar kan inte hindra mig just nu. Tänkte ta en runda hemmavid imorgon och kolla hur långt snösvängen kommit och ifall folk hunnit trampa upp några kul stigar.
Hur långt behöver man köra på snö/is innan däcken är inkörde, lite längre eller?

Nu ligger det fyra WXC300 och stirrar på mig, ska dra på dom i morgon, och sen blir det cykelvägar försiktigt så kanske man inte tappar dubben.
Dock bra att veta att man bör köra lugnt på asfalt först, annars hade man ju dragit in i skogen och sen blivit vansinnig på den "dåliga" kvaliteten.

En fråga, man kan väl köra med den "vanliga" slangen va??
Dom ser ju ganska så stora ut dom där finnarna.
Fast det kan ju kanske bero på att dom var ihopvikta och e fortfarande ganska utfläkta.

Senast redigerad av en moderator:
Tjenare spindelbenen!

Satte på mina WXC300:or till igår morse och cyklade jobbet t/r.
Inga dubb har trillat av ännu vad jag kan se och imorgon ska jag
ut igen.

/Jerry

Tillbaka
Topp