Förstört vevhus?

osiris010

Medlem
Förstört vevhus?
Jag lämnade in min cykel för 5 månader sen för att byta vevlager och nu hade det börjat glappa igen så för att spara pengar så tänkte jag försöka mig på att byta det själv.
Men det visade sig att jag inte får fäste riktigt på högersidan på grund av att gängorna är slitna så vevlagret hoppar ut vevhuset.
Som bilden visar är det inte mycket kvar av gängorna i ytterkant på högersidan.
Går det att använda sig av ett annat typ av vevlager som inte behöver gängor för få fäste?
Vevlagret jag har haft är octalink BSA 68*113.
Eller är ramen förverkad nu när vevhuset är för slitet?

Bilagor

• 20181027_170651.jpg
    20181027_170651.jpg
    128.6 KB · Besök: 153
Förstört vevhus?
En bra cykelbutik har verktyg för att rensa gängorna. Har du tur räcker det så att det nya lagret får fäste längre in där gängorna ser friskare ut.

Förstört vevhus?
Och om inte, så finns det lager som löser det där. Som är mer genomgående. Spänns fast i varandra eller vad man ska säga.

Förstört vevhus?
En bra oldschool-lösning som ofta räddar situationen när högersidan är kaputt är att skaffa ett Shimano Saint (SM-BB80) vevlager. Man rensar först upp gängen så gott det går med rätt gängtapp (som nämns ovan har bra cykelbutiker dessa) och monterar sedan, som du ser går det betydligt djupare in i ramen än andra vevlager och når därmed de "friska" gängorna.

Lär dock monteras utan plasthylsan på vanlig 73mm ram, eller om man kapar den och tejpar ihop den.

Men kom ihåg att det inte passar dina nuvarande Octalink-vevar utan du måste byta till ett Hollowtech II-vevparti i så fall.

shimano-saint-sm-bb80-bottom-bracket-14873-0.114.png

Förstört vevhus?
Tack så mycket för svaren!
Jag tror att det gamla vevlagret är ok men då det började glappa så trodde jag att det va lagret som va slitet medan i själva verket va att den hade gängats ur något av sig själv tror jag som va orsaken till glappet.

Förstört vevhus?
Cyklist sa:
En bra oldschool-lösning som ofta räddar situationen när högersidan är kaputt är att skaffa ett Shimano Saint (SM-BB80) vevlager. Man rensar först upp gängen så gott det går med rätt gängtapp (som nämns ovan har bra cykelbutiker dessa) och monterar sedan, som du ser går det betydligt djupare in i ramen än andra vevlager och når därmed de "friska" gängorna.

Lär dock monteras utan plasthylsan på vanlig 73mm ram, eller om man kapar den och tejpar ihop den.

Men kom ihåg att det inte passar dina nuvarande Octalink-vevar utan du måste byta till ett Hollowtech II-vevparti i så fall.

Saint lösningen är riktigt bra för högersidor. Lappat ihop två ramar så.

Förstört vevhus?
Jag råkade ut för samma sak på min gamla MTB som jag numera bara har som fulcykel på vintern. Därför ville jag inte lägga några pengar för nya vevar på den.
Jag limmade dit lagret med det här. Höll åtminstone hela förra vintern. Får se ifall det håller den här vintern också. Börjar bli dags att plocka fram den hojen snart.

Bilagor

• 5EFE7500-4CFE-4FC4-A021-28FA4F16CF92.jpeg
    5EFE7500-4CFE-4FC4-A021-28FA4F16CF92.jpeg
    270.5 KB · Besök: 40
Förstört vevhus?
Går montera med LOCTITE 660. Kanske knepigt att få bort sen så välj ett bra lager då det kan bli det sista lagret som monteras där. Avfetta gängorna innan applicering och som sagt - inte säkert att det någonsin går att lossa igen.

Förstört vevhus?
Ett riktigt oldschool trick är att hitta någon som först och främst; har gängverktyg för italienska gängor och för det andra jävligt bra koll på vad denne håller på med, är att gänga om vevlagerhuset till italienskt vevlager.
Skulle dock bara rekomendera att detta görs om ramen har ett värde, då det kan bli rätt dyrt.

Gjorde det åt ett par kunder när jag skruvade, när de nämnda hade snedgängat vevlagerna eller när gängorna var körda.
Konverterade även min klein från 35mm pressfit till italienskt vevlager, så om någon någonsin ser sveriges, med största sannorlikhet enda klein rascal med italienska gängor där ute så säg till, för då blev den stulen för 2 år sedan och jag vill ha tillbaka den!

Förstört vevhus?
Bengt-re sa:
Går montera med LOCTITE 660. Kanske knepigt att få bort sen så välj ett bra lager då det kan bli det sista lagret som monteras där. Avfetta gängorna innan applicering och som sagt - inte säkert att det någonsin går att lossa igen.

Det ska nog gå fint när det handlar om en aluram. Blås på med varmluftspistol så ger sig loctiten efter en stund.

Förstört vevhus?
Lövis sa:
Bengt-re sa:

Det ska nog gå fint när det handlar om en aluram. Blås på med varmluftspistol så ger sig loctiten efter en stund.

Men då blir väl kanske lacken osnygg. Fast det är väl sak samma egentligen om alternativet är att skrota ramen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp