Försvåra stöld av sadelstolpe?

jonteq

Aktiv medlem
Har investerat i en fjädrande sadelstolpe till min pendlingscykel. Funderar på om det går att försvåra stöld av den. Det första jag tänker är en skruv med annat huvud än nuvarande insex.

Tips om sådan, eller andra idéer i ämnet välkomnas!

Jag kör med infem-skruv på sadelstolpe och hjul. Verkligen inte hög säkerhet men bättre än ingenting. Iaf inget man bara tar med sig.

På cykeln i familjen som parkeras i stan har ett lås som låser sadeln mot ramen. Det försvårar stöld av sadeln men också av stolpen.

På en verkstad jag hållt till brukade vi säkra sadlar och stolpar med utslitna kedjor som låser sadeln (från stagen på undersidan) till pakethållaren, kedjan klädde vi in i en förbrukad innerslang och nöp ihop ändarna med ett buntband. Inte mycket, men alltid något. Sadlar + stolpe är ju annars något som kan stjälas utan verktyg, eller på sin höjd en insexa.

Är man säker på att inte behöva justera torde det bästa vara det välanvända knepet (oftast oavsiktligt) att runda insexskruven så nyckeln inte tar.
Fördelen är att det tar en stund och kräver specialverktyg att lossa, och att det är gratis.
Nackdelen är att det tar en stund och kräver specialverktyg att lossa.

budgetlösningen är en droppe fett i skruvhuvudet och sen peta in en kullagerkula i lagom storlek.

Går att få bort med stark magnet eller "pick tool" vad nu det heter på svenska? Ser ut som ett tandläkarverktyg.

Men stoppar helt klart random pundare med insexnyckel

Är man säker på att inte behöva justera torde det bästa vara det välanvända knepet (oftast oavsiktligt) att runda insexskruven så nyckeln inte tar.
Fördelen är att det tar en stund och kräver specialverktyg att lossa, och att det är gratis.
Nackdelen är att det tar en stund och kräver specialverktyg att lossa.
På samma tema går det slå i en kullagerkula. Rejält svårt att få bort. Tyvärr även för legetime nyttjaren.

Om man måste hålla till på sådana platser måste det bästa väl vara snabbspänne och ta med sig stolpe o sadel?
+1 på den.
Tänker att det även minskar stöldbegäret av själva cykeln också. Om sadel och stolpe saknas är det i vart fall ingen alkis som snor den för att cykla till nästa parkbänk.

+1 på den.
Tänker att det även minskar stöldbegäret av själva cykeln också. Om sadel och stolpe saknas är det i vart fall ingen alkis som snor den för att cykla till nästa parkbänk.
En fett-kladdig sadelstolpe med tillhörande sadel är ju dessutom inte ens omständig att släpa med sig!

En numera bortglömd lösning är att ha en sadelstolpe med lång bult och kil som låses likt som i gamla quill-styrstammar. Sadelstolpsklämma behövs inte och det är omöjligt att avmontera sadelstolpen utan att få bort sadeln först.

1701066026287.png

Vilket leder till en diskussion om hur man stöldsäkrar ens sadel…

Senast ändrad:
Lite lagom ström i ramen/stolpen kanske?
Fast var ska strömmen komma ifrån? Från ett batteripack som placeras var?
En lagom giftig orm som placeras under sadeln?
Fast det kanske inte fungerar en svensk vinter?
Något slags giljotin under sadeln som hugger av tjuvens
fingrar/händer?
Fast det kanske är lite svårt att få till under en sadel?
Finns det spikpistoler med självutlösare?
En sådan spikpistol under sadeln? Men det kanske inte heller får plats?
Mina lysande idéer är möjligen inte så bra och eventuellt inte lagliga?

För att citera ayatollorna:
"död åt cykeltjuvarna"!
"död åt sadeltjuvarna"!
"död åt sadelstolpstjuvarna"!

Jag kör med 4 mm tjock vajer, genom sadel, fram o bakhjul och tex barmitts, öglorna i ramlåset. Skyddar inte mot mycket mer än nån klåfingrig lirare

Ifall man bortser från faktum att ge fan i mitt så. Jag skulle nog gå på hexlock eller liknande. Har på min pendlar cykel något liknande. Man måste vända cykeln upp och ner för att ta loss hjulen. Irriterande vid service men låser man bra. Så försvårar till stöld. Inget är säkert man bara försvårar för den klåfingriga henen. Sadel stolpe inte prio vid mig ännu, men hexlock borde funka. Som sagt vill dem ta något kan dom alltid, se bara till att cykeln bredvid är mer lockande. Det är synd men ett faktum.

Tjena!

Mest seriösa och kanske komplicerade var en som borrat ett hål i toppen, dragit igenom en bromsvajer som sen fästes med hjälp av flashållarskruvarna i ramen. Fan vet hur han fick till det senare, men sadelstolpen gick inte att få ut om man inte skruvade ut den skruven först, vilket inte är jättebökigt.
Det jag misstänker är att han hade en ögla på vajern, sen en skruv som gick nästan igenom hela innerdiametern på sadelröret.

Är sadelstölder ofta förekommande egentligen? Frågar lite nyfiket.
Oftast ser jag framhjul som saknar cykel.

Smältlim mellan ram och stolpe? Som handtagen på längdstavar alltså. Svårt att få bort om man inte vet hur det är gjort.

Jag driver med dig för att jag tycker att det är en dum lösning att släpa med sig sadel och sadelstolpe i en konsumkasse
Jo det har jag begripit. Idén är dock inte min utan lika gammal som snabblåset för sadelstolpen.
Minskar även risken för stöld av cykeln som andra konstaterat.
Men; var och en till sitt.

Tillbaka
Topp