Det är fascinerande att se hur vissa försvarar AI-inlägg med samma frenesi som en tonåring försvarar sin första elcykel: ”det är ju bara ett hjälpmedel!”. Javisst, men om man inte orkar trampa själv kanske man inte heller ska delta i Tour de Forum.
AI som forumdödare
Problemet är inte att AI är värdelöst – tvärtom, det är ofta alldeles för bra på att producera text. Problemet är att den texten blir
själlös, oombedd och totalt ointressant i en diskussion som bygger på just mänskliga erfarenheter. Det är som att kliva in i en livlig diskussion på en afterbike och dra upp en powerpointpresentation. Ingen bad om det, ingen vill ha det, och alla suckar.
När någon dumpar ett AI-svar rakt av så visar det en sak: att man inte har något eget att tillföra. Det är ungefär som att räcka upp handen i klassrummet och sedan läsa högt från Wikipedia. Tekniskt sett är det information – men det är också döden för samtalet.
"Men jag använder AI som stöd…"
Ja, gör det då! Ingen förbjuder dig att fråga ChatGPT på egen hand. Men när du klistrar in hela textklumpar i forumet så förväntas vi andra plötsligt sitta och läsa genom något som är lika personligt som bruksanvisningen till en mikrovågsugn. Vill du använda AI – gör det för att
formulera dina egna tankar bättre, inte för att slippa tänka.
Människan är poängen
Det unika med ett forum är inte perfekta svar. Det är att man får höra hur folk resonerar, delar anekdoter, gör misstag, skriver för långt eller för kort, blandar fakta med egna erfarenheter. När det byts ut mot AI blir allt platt och utbytbart. Vi behöver inte fler "generiska sammanfattningar", vi behöver fler historier från verkligheten – från din punka på väg till jobbet, din nya cykel som inte lirar som du tänkt eller ditt hemmabygge som sprack i ramen.
Min enkla regel:
- Vill du använda AI för inspiration? Kör hårt.
- Vill du klistra in hela AI-svaret? Gör det någon annanstans.
- Vill du bidra här? Skriv med din egen hjärna.
För annars kan vi lika gärna lägga ner forumet, döpa om det till ”HappyAI.se” och låta en chatbot tugga ur sig inlägg tills servern går varm. Jag lovar: det blir
jättespännande läsning, ungefär som att följa en manual för hur man byter glödlampa.
Slutsats:
Vill du vara med i samtalet? Trampa själv. Vill du bara åka med på elcykel? Gör det någon annanstans.