[forum] Klagomål på AI-genererad text i foruminlägg
“The Machine stops.”
“What do you say?”
“The Machine is stopping, I know it, I know the signs.”
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
“The Machine stops.”
“What do you say?”
Den har jag inte hört talas om innan, blev sugen på att läsa den!
“The Machine stops.”
“What do you say?”
Brukar rekommendera den till alla som läser scifi eller ens funderar på teknik och framtiden. Skrämmande aktuell för att vara snudd på lika gammal som prestaventilen.Den har jag inte hört talas om innan, blev sugen på att läsa den!
Skrevs 1909 om jag fattar rätt.
Tanken är att man ska slippa folk som klistrar in AI-genererade texter som svar, och folk som frestas att klistra in frågan i chat-gpt behöver inte göra det för det svaret finns redan att läsa.Vad är meningen med det? Om du ställer en fråga på forumet så är den riktad med önskemål om svar från foruminnevånare (människor), vill du ha AI-genererat svar så ställer man väl frågan till valfri AI-modell?
Fantastisk bok, helt otroligt pricksäker i att förutspå Wall-E-tillvaron som plötsligt utvecklade sig 110 år senare. Har guldkorn som "as Vashti saw the vast flank of the ship, stained with exposure to the outer air, her horror of direct experience returned".Brukar rekommendera den till alla som läser scifi eller ens funderar på teknik och framtiden. Skrämmande aktuell för att vara snudd på lika gammal som prestaventilen.
Helt förkastligt om du frågar mig.Tanken är att man ska slippa folk som klistrar in AI-genererade texter som svar, och folk som frestas att klistra in frågan i chat-gpt behöver inte göra det för det svaret finns redan att läsa.
Samt att den som skriver frågan får hjälp att formulera sig bättre i första inlägget, t ex ange budget och kroppsmått när man frågar om cykelråd.
Jag håller så klart med om att ställer man en fråga här så vill jag har svar av människor, annars skulle jag inte hänga på ett forum. Men eftersom vissa ändå kommer att klistra in ai-genererat innehåll så varför inte förekomma dessa inlägg? Jag personligen skulle aldrig klistra in en ai-genererad text i ett forum men trots det så gör uppenbarligen vissa det även i den här tråden som ifrågasätter fenomenet.
Jag håller så klart med om att ställer man en fråga här så vill jag har svar av människor, annars skulle jag inte hänga på ett forum.
Du menar som Facebook ser ut idag, med botar som skapar inlägg och andra botar svarar på det.Kan man inte få AI att automatgenerera frågor också? Då kunde forumet sköta sig helt självt och vi kunde alla sticka ut och cykla istället.
arstechnica.com
Absolut. Finns svaret enkelt genom en fråga till en sökmotor eller AI, så behöver den inte ställas på forumet. Relevanta forumfrågor förtjänar dock inte att någon klistrar in ett svar från sökmotorn eller AIn. Då vill man ha medlemmarnas egna svar.Beror det inte på vad det är för slags fråga? Jag har sett måååånga frågor i diverse forum besvaras med "here, let me google it for you" typ av svar där länken söker i Google åt en (https://letmegooglethat.com/). Det finns ingen tråd där någon klagar på de här typen av svar. Men nu när AI finns, nä, då vill man inte veta av sådana typ utan svar, inte ens för samma typ av fråga som ledde till "let me google that for you" ? Personligen tycker jag att vissa frågor förtjänar den typen av svar.
det är självklart ett sätt för mig att med ai formulera en ai-kritik, inte något slags bevis på att ai är ett ondskefullt medvetande.![]()
Why it’s a mistake to ask chatbots about their mistakes
The tendency to ask AI bots to explain themselves reveals widespread misconceptions about how they work.arstechnica.com
"There is no consistent "ChatGPT" to interrogate about its mistakes, no singular "Grok" entity that can tell you why it failed, no fixed "Replit" persona that knows whether database rollbacks are possible. You're interacting with a system that generates plausible-sounding text based on patterns in its training data (usually trained months or years ago), not an entity with genuine self-awareness or system knowledge that has been reading everything about itself and somehow remembering it.
Once an AI language model is trained (which is a laborious, energy-intensive process), its foundational "knowledge" about the world is baked into its neural network and is rarely modified. Any external information comes from a prompt supplied by the chatbot host (such as xAI or OpenAI), the user, or a software tool the AI model uses to retrieve external information on the fly."
När man använder ChatGPT för att framställa källkod så behöver man då och då ladda upp sin befintlig källkod som projektfil så att den ser vad du har gjort och inte gjort. Ibland kan den dock inte läsa filen trots att den är uppladdad. Jag kunde inte veta om den gjorde det nya källkoden baserad på vad jag laddat upp eller gammal information. Jag löste det genom att lägga in en kommentar som första rad och efter uppladdning bad jag den att läsa upp kommentaren, t ex "v19". Detta fungerade ett tag, och fungerade rätt bra. När den inte kunde läsa min projektfil så sa den det, och jag kunde vänta lite och pröva igen.ovan skärmavbild började som att jag genuint undrade var ai fick sin felaktiga låttext från, som jag ville ha översatt. jag var nyfiken på om det fanns alterntiva texter till låten. då fick jag en direkt källhänvisning, en länk, men när jag klickade på länken fanns inte någon alternativ text där. sen är jag skyldig till att slösa planetens resurser på att få ait att formulera vad som hände på ett dråpligt sätt. men jag tror det är klargörande och kanske kan få nån att inte använda ai för att ta reda på fakta.
Kanske rimligare att använda GitHub Copilot, Microsoft Copilot eller någon annan AI som tränats på källkod istället för en generell AI.När man använder ChatGPT för att framställa källkod