Förvara cykel hängande i sadeln

nasso

Aktiv medlem
Jag har ett lite udda format förråd där jag förvarar mina cyklar. Det är ett helt kvadratiskt rum en i ena hörnet finns ett sopskåp som man kommer åt utifrån. Jag förvarar cyklar bakom sopskåpet men det är lite omständigt att få in dem där, speciellt eftersom två av tre cyklar inte har stöd. En fjärde cykel (racer) ska snart beställas.

Så jag har funderat lite över hur jag kan förvara dem bättre. Jag funderar på att lägga en regel/stolpe eller liknande på sopskåpet och förankra det i väggen på andra sidan så att jag kan hänga cyklarna där i sadeln.

Är det några problem att förvara en cykel hängande i sadeln? Behöver jag stödja upp framdelen av cykeln också på något sätt (gummi-stroppar, remmar eller liknande fästa i taket)? Skulle det spela någon roll om sadelstolpen är av kolfiber?

Är ju snarare rälsen på sadeln som skulle kunna ta stryk.
Inga problem om man använder en handduk, skumplast eller liknande och lägger mellan.

En 5x5cm regel med ett liggunderlag lindat runt och fastskruvat i underkant med träskruv och bricka. Det borde fungera :)

Om det inte handlar om DH så kan man anta att cyklisten väger sådär 7-10 gånger mer än cykeln.
Visserligen så är riktningen på belastningen den omvända, men bara det inte skaver så borde det vara helt OK.

Jag har förvarat alla mina racercyklar hängandes i taket med en regel under sadelns framkant, inga problem hittills. Lite skumgummi om kanterna är vassa kan dock vara en bra idé.

Tjena!

Väldigt många cykelaffärer som har cyklarna hängandes i sedlarna. Enda problemet brukar vara att något klantarsle har glömt att dra åt sadelstolpen. Då dimper dom ner.
Jag har alla hojarna hängandes i sadeln, såväl stål, kolfiber och aluhojar. Allt från knappt åtta kilo till närmare femton.

Japp, var mest att det blir en konstant belastning som jag var lite bekymrad över.

Men, det är bara en sadel eller en sadelstople som kan ryka, i värsta fall och jag tror inte att det kommer att påfresta så. Och i så fall får jag fixa något som jag kan hålla upp framdelen av cykeln med också, tex en gummistropp fäst i taket som jag drar ett varv runt styret.

Tjena!

Är sadel och stolpe fastskruvade på rätt sätt finns det ingen oro alls. Bara att köra på, att ha dubbla upphängningar tar bara längre tid och är onödigt.

Om det inte skulle hålla så skulle jag vara ytterst tveksam till att använda den sadeln/stolpen öht.
Har man dropper så skulle jag bara se till att den är i uppskjutet läge.
(Vid liftburen åkning så hänger ofta cykeln i just sadeln.)

Tillbaka
Topp