Förvara cykeln i bilen?

Scream

Ny medlem
Förvara cykeln i bilen?
En liten fånig fråga kanske men är det nåt på cykeln som tar skada av att förvaras i en sommarvarm bil? (handlar om att nån vecka eller två?)
Som jag fattat det så är kolfibern inget problem men allt annat på cykeln typ olja, gummi, fett, lim, plast o.s.v

Förvara cykeln i bilen?
Kolfiber i "spänn" tål värmen ganska dåligt.

Som vindsurfare gäller det att släppa på nedhalet i seglet om man tar en lunchpaus Och lämnar seglet riggat i solen på stranden. Då smäller gärna masten av .

Förvara cykeln i bilen?
hm sa:

Som vindsurfare gäller det att släppa på nedhalet i seglet om man tar en lunchpaus Och lämnar seglet riggat i solen på stranden. Då smäller gärna masten av .
Jaha kanske är så, men lär väl inte vara så mycket spänning i en cykel så det är nån större risk? (kolfiber i sig borde vara relativt relativt tåligt mot värme, det som kan skada är väl UV-ljus kanske) att luften i däcken skulle expandera så mycket att där är nån risk för fälgarna känns osannolikt då jag har ganska mycket kvar i till maxtryck för däck och fälg.
Men överlag låter det som att jag kan sova lugnt och ha cykeln i bilen.

Förvara cykeln i bilen?
Scream sa:
hm sa:

Jaha kanske är så, men lär väl inte vara så mycket spänning i en cykel så det är nån större risk? (kolfiber i sig borde vara relativt relativt tåligt mot värme, det som kan skada är väl UV-ljus kanske) att luften i däcken skulle expandera så mycket att där är nån risk för fälgarna känns osannolikt då jag har ganska mycket kvar i till maxtryck för däck och fälg.
Men överlag låter det som att jag kan sova lugnt och ha cykeln i bilen.

Nä inte på cykeln, men som sagt om du har kantrådshjul i kolfiber är det ju ganska bra tryck på fälgen även i "vila" så att släppa ut lite luft kanske inte är så dumt fast jag själv har aldrig tänkt på det...

Förvara cykeln i bilen?
Var är det så varmt I Sverige?
Tänker mer parkera bilen på en höjd. Så den inte dränks av plötsliga sommar regn och cykelnfår rostskador i bilen..

Förvara cykeln i bilen?
Om bilen står i solen med stängda fönster kan det väl bli upp mot ca 80-85 grader inne i bilen. Kolfibret i sig kanske inte är något problem, men jag har svårt att tro att epoxin (som ju är merparten av materialet) i en cykelram är optimerad för så höga temperaturer och därmed mår så särskilt bra av det. Jag lämnar i vart fall inte någon av mina cyklar i en stängd bil i solen på sommaren i ens en halvtimme eller så.

Förvara cykeln i bilen?
Enligt wikipedia är epoxi ett samlingsnamn och det kan ges väldigt spridda egenskaper. Temperaturbeständighet är en av dem. Har inte kollat om 80 grader är tillräckligt varmt för att få problem dock. Men 80 gradet i en bil låter alldeles för kallt för att det skall vara grundorsaken. Borde vara nåt annat bakomliggande tycker jag.

Förvara cykeln i bilen?
Inte ovanligt att segelbåtsmast, spridare, bom, spinnakerbom, peke, ratt(ar) etc. är i kolfiberkomposit. Dessa står ute i solen typ året runt och även i betydligt varmare klimat än i Sverige. Masten är hårt ansatt även i hamn, även om man med fördel lättar på häckstaget för att minska krum, likväl är masten spänd krokig via vant och de svepta spridarna, ibland rejält spänd med hydraulisk mastdomkraft då vantskruvgängorna skulle pulveriseras om man försökte sätta an masten via dessa. Inte ovanligt att 15 år gamla båtar med utrustning enligt ovan går hårt även på regattor utan att smulas sönder. Hur är det möjligt?

Svåra att få in i bilen dock.

Förvara cykeln i bilen?
Fast man måste få transportera saker i bilen, blir det stulet då man parkerat för att gå iväg och äta eller så så lär det ersättas av försäkringen.

Förvara cykeln i bilen?
Jag känner iallafall någon som fått ersatt på bilens försäkring när saker blivit stulna ur den, tror det var ett nytt playstation och spel och lite annat, borde väl gälla om en cykel blir stulen ur den också?

Förvara cykeln i bilen?
Jag kollade faktiskt upp detta för något halvår sedan. Länsförsäkringar Göteborgs rådgivare fick konsultera någon expert för han visste inte heller, men svaret jag fick då var iaf att bilen i sig inte räknas som ett godkänt lås och att man inte får ut på försäkringen om cykeln är olåst i bilen. Sedan dess hänger jag på ett sånt classe bygellås á 199kr som är godkänt och låser fast framhjulet i ramen och bakhjulet när jag förvarar den i bilen. Gör det betydligt jävligare att få ut ekipaget och jag får ut på försäkringen iom att den är låst med godkänt lås (hur man sedan bevisar det när tjuven burit iväg på cykel och lås får bli en senare fråga).

Förvara cykeln i bilen?
Blev så stressad av tråden när jag skulle till färjan imorse att jag tog av taket, nu smälter förhoppningsvis varken cykeln eller nåt annat kolfiber i värmeböljan

Bilagor

• IMG_4686.JPG
    IMG_4686.JPG
    193.9 KB · Besök: 46
Förvara cykeln i bilen?
Scura?
Mums fillibabba! Kör du soft top på den eller vaskade du taket bara =)
Fan impad av att du fått in hojen, var la du hjulen?

Tillbaka
Topp