Förvaring i ramen = Försvagning?

Snuten

Aktiv medlem
Verkar som att det blir mer och mer poppis med lucka i underröret in till förvaringsutrymme. Verkar ju riktigt smidigt, men jag kan inte skaka av mig den påträngande känslan av att denna gimmick ger en ram som vikt/hållfasthetsmässigt, ändå är lite sämre än den skulle kunna ha varit utan.
Eller?

Alla dessa ram har förstärkning kring hålet, så jag hoppas att det inte är en försvagning. Ramen blir dock lite tyngre.

Och det är ingen gimmick, det fyller en funktion. Om man inte använder förvaringen så är det kanske en gimmick för dig, men generellt sett är det inte et. Om man kan slippa sadelväska eller ryggsäck vinner man kanske lite vikt också.

Det är ju det fina med kolfiber, man kan styra det väl med hur man konstruerar röret så det inte blir en försvagning trots hålet. Inte ovanligt att totalvikten blir lägre då man kapar bort material i ett område som ändå inte hade fördelat så mycket laster.
Vi har länge gjort delar i kolfiber till båtar där vi har gott om hål i rör och fyrkanstprofiler för att göra grejerna lättare.
Inget att oroa sig för.

Att ha en öppning i ramen gör den svagare i det området än den hade varit utan öppningen. Det gäller oavsett vilket material ramen är gjord av, och oavsett var man sätter öppningen.

Men det som relevant är huruvida det blir tillräckligt mycket svagare för att det skall spela någon roll. Området runt öppningen är rimligen förstärkt så ramens hållfasthet blir i slutändan antagligen ungefär samma som utan öppningen, och beroende på var på ramen öppningen är så påverkar det ramens styrka olika mycket.

Ett rör är svagare än en solid stång med samma diameter, men mycket lättare och inte mycket svagare. Ett fackverk (t ex Eiffeltornet) är svagare än motsvarande konstruktion utan alla mellanrum, men även där är besparingarna i vikt större än förlusterna i styrka.

Jag utgår från att cykeltillverkarna har räknat på det. ¯\_(ツ)_/¯

Faktistk en av de sakerna jag saknar på min Canyon. Kör väldigt gärna utan ryggsäck. Nu kör jag med en liten Wolftooth-väska på ramen istället och en vacuumförpackad slang under sadeln.

Som det skrivs räknar jag med att tillverkarna har tagit ev försvagning med i beräkningen och kompenserat för det. Men som jomper skriver saknar jag det nu när jag inte har förvaringen, på min Stumpy fick jag med slang, pump, verktyg, tubelesskorvar, extralänk till kedja, lite eltejp, första förband, buntband etc och en vindjacka i ramen. Visst samma saker kan jag ha i en rygga/midjeväska eller fästa på ramen men gillade att dessa saker alltid var med och jag inte riskerade glömma något.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp