Förvirrad skylt?

Lillpeter

Medlem
Förvirrad skylt?
Tog en liten tur idag och fick syn på en skylt, eller snarare kombination av skyltar som jag kom ihåg att jag reagerat på tidigare ock jag undrar om nån här kan reda ut detta för mig.

På den första bilden nedan är det ju inga konstigheter vad jag kan se, cyklar kör på den vänstra banan längst ut mot vägen och gångare går på den högra.

skylt.JPG ht=467

Men va gäller på nästa bild egentligen? Den yttersta banan har en cykel målad på sig lite längre fram, så uppenbaligen är fortfarance cykelbanan till vänster, men hur ska man tolka skylten med pilarna under den runda? Menas det att cyklister och gångare ska mötas till höger om varann, eller cyklister och gångare ska mötas till höger på sina respektive banor? Och betyder det då att man kan mötas lite hur som helst i fallet på den första bilden? Eller är det bara inkonsekvent skyltning?

Eller är det så att i den andra fallet så indikerar skylten att det finns mötande trafik på respektive bana, och inte i det första fallet (vilket det dock fanns ändå)?

cpskylt.JPG ht=538

Som bonus kommer här också en dålig mobilbild från Bob Hunds konsert på cirkus igår kväll, jag har inte ord för hur bra den va!

bob.JPG ht=375

/P

Senast redigerad av en moderator:
Förvirrad skylt?
Bägge skyltarna betyder ju bara att det är okej för taxibilar att parkera där. Den undre betyder att de även får parkera mot den normala färdriktningen.

Förvirrad skylt?
Hah, det är altså inte bara jag som inte fattar detta.

Jag ska tillägga att jag kollade på transportstyrelsens hemsida där dom listar alla vägmärken, men den lilla med pilarna hittade jag inte.

/P

Förvirrad skylt?
Borde ju lättare kunna tolkas som antingen varningsskyltar eller förbudsskyltar med tanke på att dom är oranga?

Nä men seriöst nu, vad kan den lille skylten med pilarna betyda, jag är väl inte den enda här som cyklar i stadstrafik?

/P

Förvirrad skylt?
Jag tror precis som Little Stereo:

På den första bilden ska man cykla i det vänstra fältet och gå i det högra. Cykelbanan är enkelriktad, du har alltså (i teorin) ingen mötande trafik på cykel.

På den andra bilden är cykelbanan dubbelriktad, så du ska räkna med att få möte av cyklar.

Jag är osäker på om samma sak gäller gångbanan, men jag är tveksam till att man skulle enkelrikta dem?

Förvirrad skylt?
Att den undre skylten saknas på den första bilden behöver inte betyda att man inte kan få möte av andra cyklister, men på den andra bilden uppmärksammas man särskilt om saken. Antagligen sitter den strax efter att en enkelriktad cykelbana har upphört?

Förvirrad skylt?
Då skulle altså skylten enbart vara där för att uppmärksamma på mötande trafik, och inget påbud med andra ord?

Att den första bilden skulle innebära att cykelbanan är enkelriktad har jag svårt att tro, finns det över huvud taget ett märke specifikt för cyklister om det skulle vara enkelriktat? Jag tänkte inte på vad för märke som satt i andra änden av sträckan när man kommer fram till korsningen, men om det skulle vara enkelriktat så måste de ju sitta nått märke där som förbjuder infart, men det vågar jag nästan satsa min cykel på att det inte gör.

/P

Förvirrad skylt?
Kasper1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Pepe: Det er samlingspunket for skåneleden!

Häftigt, då kanske man bygger ihop Skåneleden med Upplandsleden.
Kan nog bli en kul Happy ride.

Förvirrad skylt?
ostkaka skrev:
> Bägge skyltarna betyder ju bara att det är okej
> för taxibilar att parkera där. Den undre betyder
> att de även får parkera mot den normala
> färdriktningen.

ASG!
Och plus ett.

Förvirrad skylt?
Enkelriktade cykelbanor är extremt sällsynta. I Gbg finns bara ett fåtal. De måste skyltas med infart förbjuden (dvs röd cirkel med gult tvärstreck) mot färdriktningen vid varje korsning. Linnégatans nedre delar, en liten bit av Wieselgrensgatan, Älvsborgsbron och en del av Sahlgrensgatan är de enda ställena jag minns på rak arm. Några fler finns det säkert.

Efterlevnaden är dock inte perfekt, i synnerhet inte på de två förstnämnda ställena.

Rent juridiskt är alla cykelbanor dubbelriktade (med undantag för specialskyltade) och skiljelinjen mellan gångbana och cykelbana är även den bara kosmetisk - den har inget stöd i lagar eller förordningar. Inte heller riktningspilar på marken.
Tråkigt, men sant!

Butchs skyltexempel är tyvärr helt korrekt...

Förvirrad skylt?
Det är väl jättebra med en "kosmetisk" skiljelinje. Jag tycker det funkar betydligt bättre än när det saknas linje. Att det inte är juridiskt förankrat med blandningen av cykel och gångtrafik tycker jag är ganska bra. Kul om man skulle få böter för att cykla i gångbanan eller vice versa.

Förvirrad skylt?
Jo, men det betyder samtidigt att man inte har nån grund för att gnälla på gångare som vinglar ut framför en på "cykelbanan".

Dessutom är det så att gångtrafik alltid är tillåten på en cykelbana, även när den är skyltad som en "ren" cykelbana.

Förvirrad skylt?
geologen skrev:
> Jo, men det betyder samtidigt att man inte har
> nån grund för att gnälla på gångare som
> vinglar ut framför en på "cykelbanan".
>
> Dessutom är det så att gångtrafik alltid är
> tillåten på en cykelbana, även när den är
> skyltad som en "ren" cykelbana.

Ingen grund i lagen kanske, men att denne verkar ha brist på sunt förnuft gör ju att det åtminstone är befogat att kommentera det. Sen om man vill skrika jävla idiot eller säga - oj nu går du på cykelbanan, får vara upp till var och en. Jag skulle använda det senare.

Vill man dock eftersträva ett hårdare klimat likt det i biltrafiken så är det väl lagar som gäller. (nu har ingen sagt något annat, så den här meningen var rätt onödig)

Förvirrad skylt?
Jag tror jag har sagt det tidigare, men det mest effektiva sättet verkar vara att sänka farten ordentligt och sedan glida fram och låsa bromsarna. Det ljudet är mycket mer effektivt än vilken ringklocka som helst. Se till att det är fritt bakåt först.

Förvirrad skylt?
Supertramp skrev:
> Men du glömde hundarna!

Med tillhörande barnvagnar i bredd!

/Håkan

Förvirrad skylt?
Magnus79 skrev:
> Det är väl jättebra med en "kosmetisk"
> skiljelinje. Jag tycker det funkar betydligt
> bättre än när det saknas linje. Att det inte
> är juridiskt förankrat med blandningen av cykel
> och gångtrafik tycker jag är ganska bra. Kul om
> man skulle få böter för att cykla i gångbanan
> eller vice versa.

Det är inte alls bra med en kosmetisk skiljelinje, den blir snorhal när det regnar.

Förvirrad skylt?
geologen skrev:
> Enkelriktade cykelbanor är extremt sällsynta. I
> Gbg finns bara ett fåtal. De måste skyltas med
> infart förbjuden (dvs röd cirkel med gult
> tvärstreck) mot färdriktningen vid varje
> korsning.

De flesta cykelbanorna i här i Holland är enkelriktade om de bara har ett körfält, men körriktningen visas oftast med enbart symboler direkt på asfalten.

På ställen där det är stor risk att folk väljer fel cykelbana sätter man en sån här skylt vid infarten, dvs förbjudet att cykla. Jag antar att det är den du också syftar på? "Infart förbjuden" brukar bara användas om det är enkelriktat både för bilar och cyklar.

Bilagor

• verkeersbord-fiets.png
    verkeersbord-fiets.png
    4 KB · Besök: 111
Förvirrad skylt?
Lillpeter skrev:
> Nåt sånt här kanske skulle kunna passa?
>
>
>
> /P

Nu glömde du flexikopplet mellan hund och ägare som är på varsin sida av CG-stråket.

Förvirrad skylt?
exil skrev:
> På ställen där det är stor risk att folk
> väljer fel cykelbana sätter man en sån här
> skylt vid infarten, dvs förbjudet att cykla. Jag
> antar att det är den du också syftar på?
> "Infart förbjuden" brukar bara användas om det
> är enkelriktat både för bilar och cyklar.

Nej, jag menar naturligtvis denna:

7911-3.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp