Fotbäddar, skor och klossar - tips på bättre mtbskor?

dP79

Medlem
Jag är lite intresserad av att få tips på hur andra löst kombinationen klossar(SPD i mitt fall), skor och fotbäddar.

Ett av mina problem har varit att få till rakt/skonsamt rörelsemönster för fot/fotled och knä. Då mina knä vobblat mycket när jag cyklat så har jag gjort fotbäddar efter avgjutning som sedan slipats olika för vänster och höger fot. Detta tillsammans med att bygga upp styrka har gjort väldigt mycket för att kunna håll hög träningsdos utan större skador.

Mitt kvarvarande problem är dock att på vänster fot så bygger fotbädden för högt i nuvarande skor så antingen slipa ner alternativt hitta bättre skor. Vänster fotbädd är lite tjockare då benet fortfarande är svagare än höger på grund av äldre skada men jobbar på det...

Så nedan är lite funderingar jag hoppas få hjälp på.
Idag har jag ett par Shimano MTB-skor (Shimano XC51) som är väldigt platta invändingt och inget stöd för hålfot mm. Därav rätt kraftiga fotbäddar (milsvid skillnad mot Icebug, Specialized, Superfeet mfl) som bygger i höjd..

Mina fotbäddar är "vinklade" så de lutar utåt (tjockare på insida fot, wedge) så fot får bättre stöd och en rak linje fotled-knä bibehålls.
De enda skorna jag hittade som verkar köra på samma koncept "out of the box" verkar vara S-Works 6 XC (3 500 kr) som har lutning utåt men kostar ju också därefter.

Så tips på mtb-skor som erbjuder stöd direkt (vilket förhoppningsvis innebär att mina fotbäddar kan slipas ner i tjocklek) eller förslag på andra lösningar?

Hur gör ni andra som haft problem att få till en bra linje för knä/fot/fotled?

Har även testat http://www.bikefit.com/p-3-8-pack-spd-cleat-wedges.aspx men de fungerar dåligt då de är gjorda av mjuk plast istället för metall..

Har både XC51, Icebug Slim och Fat, båda i High. Slim bygger 2 mm och fat 5 mm i framfoten, ungefär. Minus std. sulan såklart.
XC51 är långsmal och har inte så mycket volym relativt längden, jag har gått upp ½ storlek för att rymma sula och min fot som är normalbred.

Det finns skor med extra bredd som rimligen har mer volym vs. längd. https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...18712&pgc[18714][18715]=1&pgc[18714][18723]=1

Utåtlutet går väl annars att ordna genom att vinkla SPD-cleat vs. yttersulan. Lägga en kil/distans mellan.

Det finns fotbäddar som är mycket tunnare.
Jag tillverkar såna på kliniken där jag jobbar.

Våra fotbäddar har en kärna i plast som formas efter hur din fothållning bör vara. Inga problem att få ner dem i en smal landsvägssko.

Dina är förmodligen i silikon?

det är lätt att provvinkla inlägg med hjälp av hopvikt papper under existerande inlägg. i en cykelsko är det framfoten som tar huvudsakliga belastningen.

det vanligaste problemet med cykelskor är bristande stöd längs yttre kanten, men ts verkar ha det omvända bekymret..

Jag har haft lite strul med väldigt högt fotvalv och dessutom breda fötter, provade många olika skor innan jag fastnade för Bont.
Kört deras Vaypor på landsväg under två år tillsammans med eSoles: http://www.bikeradar.com/road/gear/.../review-esoles-efit-custom-footbeds-13-46945/

Nu kör jag MTB och köpte därför Vaypor XC som är exakt samma sko som landsvägsmodellen. Efter 2-3 ungsbakningar så sitter de perfekt tillsammans med mina eSoles som jag bara flyttat över från LVG-skorna. Tror det var bike24 som sålde ut gamla modellen av Bont Vaypor XC för 1800 spänn och jag är helnöjd. Breda fram som passar mig bra och har även väldigt bra stöd i sidled. Dessutom styva som få.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=111597;menu=1000,18,58

Kan inte garantera att de löser dina problem, men jag har alltid gillat Bont själv. Vill då gå riktigt all in så kan du få en Bont-sko tillverkad efter en fotavgutning av din fot.

dP79 sa:
pwrdesign sa:

Tack för tipset, låter ju på den säljande texten som de iaf intresserar sig för foten och inte bara vilka spännen som används eller vikten osv. Blir kanske till att beställa ett par o testa lite!

Bont är helt klart intresserade av foten, de har även bra justerbarhet för klossar, går att få dem längre bak om man vill t.ex., mkt längre än andra skor. 1800 spänn för den gamla tycker jag är ett kap dock!

Hade du bott i Stockholm och ha ca 44 i skostorlek (minimala odds) så hade du kunnat testa mina! :) Mina Vaypor för landsväg lär stå och damma ett tag.

Är de Shimano-storlek eller fungerar det är mäta?
Har ju 44 - 44,5 i löparskor men cykel har det blivit stl 45 för Shimano.

Tillbaka
Topp