Foten tar i framhjulet

Foten tar i framhjulet
Tjena!

Har precis monterat ihop min första MTB. Det första jag upptäcker när jag sätter mig på cykeln är att tårna tar i framhjulet väldigt mycket när jag cyklar sakta och svänger. (Har endast testat den inne i lägenheten än så länge..)

Tror ni att detta är något jag kommer störa mig mycket på eller är det vanligt?
Cykeln är förövrigt 29" med en ram som det står 17 på. Funderar på om jag skulle ha skickat tillbaka den här och köpt en 27.5" istället..

Foten tar i framhjulet
Hannessoderberg sa:
Tjena!

Har precis monterat ihop min första MTB. Det första jag upptäcker när jag sätter mig på cykeln är att tårna tar i framhjulet väldigt mycket när jag cyklar sakta och svänger. (Har endast testat den inne i lägenheten än så länge..)

Tror ni att detta är något jag kommer störa mig mycket på eller är det vanligt?
Cykeln är förövrigt 29" med en ram som det står 17 på. Funderar på om jag skulle ha skickat tillbaka den här och köpt en 27.5" istället..

Har du verkligen foten på pedalen på samma sätt som ute, SPD-pedaler? Skonummer? Troligen kommer du inte cykla två meter och svänga 90 grader hela tiden ute. Tror inte att du har ett praktiskt problem utan att det kommer fungera.

Foten tar i framhjulet
Hannessoderberg sa:
Svnprssn sa:
Har du bild på cykeln?
Framgaffel är åt fel håll kanske.

Du min gode herre, har helt rätt. Framgaffel åt fel håll :D
Som sagt, min första cykel som jag monterat själv.. Tack så mycket för hjälpen, nu kan jag sova gott inatt.

Haha, jag vågade inte skriva det så bad lite försynt om en bild istället :-)

Foten tar i framhjulet
Hasse#7 sa:
Tror inte att du har ett praktiskt problem utan att det kommer fungera.

Trollar du eller?

Hannessoderberg sa:
Du min gode herre, har helt rätt. Framgaffel åt fel håll :D
Som sagt, min första cykel som jag monterat själv.. Tack så mycket för hjälpen, nu kan jag sova gott inatt.

Skönt att det löste sig! Men – i all välmening – om du begått en sån uppenbar dundertabbe utan att märka det, så ska nog nån kunnig kika lite på övrig montering också innan du ger dig ut i skogen med hojen:-)

Foten tar i framhjulet
Hasse#7 sa:
Det kommer ju fungera. Tror du jag kan se allt utifrån lite text? Dessutom kom förslaget med felvänd gaffel under tiden jag skrev så det kunde jag inte se.

Jag menar att om du på allvar anser att det funkar att cykla i skogen om tårna tar i hjulet när man svänger så är det helt i sin ordning att plocka fram trollstämpeln.

Foten tar i framhjulet
Makten sa:
Hasse#7 sa:
Det kommer ju fungera. Tror du jag kan se allt utifrån lite text? Dessutom kom förslaget med felvänd gaffel under tiden jag skrev så det kunde jag inte se.

Jag menar att om du på allvar anser att det funkar att cykla i skogen om tårna tar i hjulet när man svänger så är det helt i sin ordning att plocka fram trollstämpeln.

Nä det menar jag inte men mtb brukar ju alltid funka i praktiken om den inte är alldeles för liten vilket inte gick att utläsa. Jag började ju med att fråga om skoplacering och sånt som kan ha med orimliga förutsättningar att göra. Men jag missade tanken med felvänd gaffel. För övrigt skall du nte kasta sten i glashus med tanke på egen inläggshistorik.

Foten tar i framhjulet
Makten sa:
Vad är chansen att någon skulle lyckas få tag på en modell av MTB som är feldesignad eller felbyggd i ett exemplar?

Foten tar i framhjulet
emmer sa:
Makten sa:
Vad är chansen att någon skulle lyckas få tag på en modell av MTB som är feldesignad eller felbyggd i ett exemplar?

Det händer ju hela tiden, Canyon verkar ha störst problem!
Kolla rambrottstråden :)

Foten tar i framhjulet
Hasse#7 sa:
Nä det menar jag inte men mtb brukar ju alltid funka i praktiken om den inte är alldeles för liten vilket inte gick att utläsa. Jag började ju med att fråga om skoplacering och sånt som kan ha med orimliga förutsättningar att göra. Men jag missade tanken med felvänd gaffel.

Alltså, jag tänkte inte alls på felvänd gaffel heller när jag läste tråden, utan snarare att TS måtte ha köpt en alldeles för liten storlek. Och mitt svar till dig (om än kanske överdrivet sarkastiskt) var mest för att jag blev förvånad över hur nån skulle kunna anse att det faktiskt kan vara okej med en MTB där man har tåöverlapp utan att något är väldigt, väldigt fel.

För övrigt skall du nte kasta sten i glashus med tanke på egen inläggshistorik.

Jag har ingen aning om vad du syftar på, men visst, jag häver väl ur mig en del saker som inte är helt korrekta då och då:-)

Skitsamma! Jag hoppas du inte tog illa upp och jag borde uttryckt mig klarare istället för en retsam trollstämpel.

Foten tar i framhjulet
Makten sa:
[

Skitsamma! Jag hoppas du inte tog illa upp och jag borde uttryckt mig klarare istället för en retsam trollstämpel.

Det är lugnt. Säger väl detsamma till dig, hoppas du inte tog illa upp. Knasiga saker och feltänk gör vi väl alla lite då och då. Framförallt är det svårt att skriva en text som inte kan feltolkas eller missförstås.

Foten tar i framhjulet
Hasse#7 sa:
Makten sa:
[

Det är lugnt. Säger väl detsamma till dig, hoppas du inte tog illa upp. Knasiga saker och feltänk gör vi väl alla lite då och då. Framförallt är det svårt att skriva en text som inte kan feltolkas eller missförstås.

Tala för dig själv. Jag är alltid korrekt i tal och skrift och kommer aldrig sär skriva eller på annat sätt uppvigla massorna.

Framförallt så lägger jag mig aldrig i andras tjafs och håller mig alltid till fakta ?

Foten tar i framhjulet
Mini_me sa:
Hasse#7 sa:
Makten sa:
[

Tala för dig själv. Jag är alltid korrekt i tal och skrift och kommer aldrig sär skriva eller på annat sätt uppvigla massorna.

Framförallt så lägger jag mig aldrig i andras tjafs och håller mig alltid till fakta ?

Du är ett föredöme i en värld av mörker. :)

Foten tar i framhjulet
Hasse#7 sa:
Mini_me sa:
Hasse#7 sa:
Makten sa:
[

Precis så brukar prästen säga... ??

Foten tar i framhjulet
Mini_me sa:
Hasse#7 sa:
Mini_me sa:
Hasse#7 sa:
Makten sa:
[

Precis så brukar prästen säga... ??

Upp som en sol,ner som en pannkaka.

Tillbaka
Topp