[Foto] Vilken kameraväska använder ni?

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum

pMr

Aktiv medlem
Jag köpte en systemkamera idag, som jag gärna vill ha med mig ut på cykelturen.

Jag vill ju gärna att kameran är lite skyddad, men kanske framförallt att den är hyfsat lättillgänglig. Finns den nån väska med "trepunktsband", typ som en budväska? Eller är det bäst att hänga en liten väska på bröstet i ryggsäcksbanden med hjälp av karbinhakar?

Ni som använder systemkamera, vad har ni för fiffig väska?

Jag såg någon som hade en lite konisk väska (dvs precis för kameran men inte för något extra objektiv o så) som hade en "halsrem" o en rem runt magen, såg ut att sitta rätt ok mot magen. Vet dock inte vad det var för någon.

Har en crumpler som jag inte är helt förtjust i. Själva väskan är bra, min nya kamera gick precis i, gick att mosa i 80-200 2.8 med, men lite på ett fult sätt. :) Dock remmen är klagomålet. Den siter i "vinkel" mot väskan som den också gör på deras messengerbags, det gör att den är bekväm att ha skallen genom och väskan på ryggen, men att ha bandat på samma sidas axel som väskan ska hänga på, det går inte, den bara glider av. Irriterande. Vill inte hela tiden hålla på och dra den över huvudet.

Är det för cykling eller för foto? Om du ska cykla så är det ju smidigast med en lite plastpåse eller något runt en kompaktkamera som du sedan slänger ned i rygg{säcken,fickan}. För foto har jag en stor axelremsväska från Crumpler. Den går "bra" att ha på axeln och det går ned en fyra fem objektiv plus en ganska stor kamera med verikalgrepp utan problem. Men det går ju bara att transportcykla med den på sig, man vinner inga spurter :-)

Är kanske inte riktigt vad du letar efter men om du behöver en rygga till kameran kan jag varmt rekommendera Lowepro Flipside – serien. Sjukt bra väska som man i stället för att öppna som normala kameraväskor, öppnar i ryggen (den sida som är mot din egen rygg när du bär den). Detta gör den mycket stöldsäker, ingen kan fiffla med din utrustning utan att du märker det (förutsatt att du har den på dig förstås). Den finns i tre eller fyra storlekar har jag för mig. Jag har den som heter Flipside 400 AW. Man får lätt plats med en normalstor kamera, ett större objektiv, blixt, ett eller två lite mindre objektiv (typ fisheye eller vidvinkel) och diverse smågrejer. Ooooh just det, den är väldigt stöttålig också.

Både jag och 42Hz kör med LowePro TopLoad Zoom, har tvåan själv och tror 42Hz har ettan? Jag köpte till deras sele men då glider kameran ned för långt, bättre att montera i cykelryggans bär- och midjeremmar. Sydde fast ett par D-öglor på midjeremmen och använder de befintliga på axlarna, sen ett par spännremmar och hakar.

Största problemet är när man ska pissa, svårt att se om man fått bort alla lager av vinterkläder innan man släpper på trycket. ;)

Fast sedan 42Hz börjat cykla med systemkamera slipper jag det eländet och kör med kompaktkamera på midjeremmen. ;)

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt men svårt att få upp kameran med en hand medan man cyklar?

Jämfört med ett lock med ett snäppspänne, ja.
Jag skulle inte göra det cyklandes.

the_TnT skrev:
> Snyggt men svårt att få upp kameran med en hand
> medan man cyklar?

Är detta verkligen målet om man tar med sig en systemkamera?

fredrikw skrev:
> Är detta verkligen målet om man tar med sig en systemkamera?

På lättare stig och nedåt (dvs. grusväg/asfalt/etc.) är det inga problem att öppna blixtlåset, få upp kameran och knäppa några bilder i farten och sedan packa ned den igen. Med en hand och LowePro TopLoad Zoom alltså.

Målet och målet, men det är bra att kunna göra i väldigt många fall. Ta bara alla 42Hz framhjulsbilder som exempel. :)

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag :)

För fotografering under färd föredrar jag min vatten- och stöttåliga kompaktkamera, jag skulle aldrig försöka hala fram och ta foton med min systemkamera med en hand när jag satt på cykeln, hellre då stanna för att plocka fram den och sedan rulla lite försiktigt för själva bilden. Men det är kanske jag som är överdrivet försiktig, nybörjare som jag är...

När jag cyklar med systemkamera är jag mest orolig att göra en fin bröstlandning över någon spång. Undrar om man kan träna upp diafragman att komma åt avtryckaren med en inplanterad kamera i bröstkorgen?

:)

the_TnT skrev:
> Både jag och 42Hz kör med LowePro TopLoad Zoom,
> har tvåan själv och tror 42Hz har ettan? Jag
> köpte till deras sele men då glider kameran ned
> för långt, bättre att montera i cykelryggans
> bär- och midjeremmar. Sydde fast ett par D-öglor
> på midjeremmen och använder de befintliga på
> axlarna, sen ett par spännremmar och hakar.
>
> Största problemet är när man ska pissa, svårt
> att se om man fått bort alla lager av
> vinterkläder innan man släpper på trycket. ;)
>
> Fast sedan 42Hz börjat cykla med systemkamera
> slipper jag det eländet och kör med
> kompaktkamera på midjeremmen. ;)

Det här verkar nog vara det jag är ute efter. Har testat med en annan kameraväska, men den bygger för mycket för att ha på magen/bröstet. Den är för djup, typ. Ska försöka hitta nån butik som säljer den, så jag kan klämma lite på den.

the_TnT skrev:
> Både jag och 42Hz kör med LowePro TopLoad Zoom,
> har tvåan själv och tror 42Hz har ettan? Jag
> köpte till deras sele men då glider kameran ned
> för långt, bättre att montera i cykelryggans
> bär- och midjeremmar. Sydde fast ett par D-öglor
> på midjeremmen och använder de befintliga på
> axlarna, sen ett par spännremmar och hakar.

TLZ 2 står det på väskan, iofs köpt i Hong Kong så... ;)

Dåså, då har vi tvåan båda två. Jag hade fått plats med "ettan" men ofta har ett annat objektiv eller blixten fått åka med i väskan och det hade inte funkat då.

en lovepro stelth reporter samt en mindre nikonväska... rätt ok men lite för mjuka i min mening.. inget att resa med tycker jag. Ska sälja dem o skaffa en hård väska
Får plats med en D200 plus 50-150mm + 18-50mm + blixt och lite annat jox.. så bra med storlek iaf

Jag har en TLZ2 och klämmer ner en Pentax K10D, Sigma 18-50/2.8 och en Pentax 540blixt utan problem. Extra optik från hänga med på ngt annat ställe. Jo förresten, i ytterfickan så har jag en fast 50/2.0 och putsduk mm.

Däremot har jag inte cukklat med grejjerna på magen nån gång - ännu.

Tja... Ja kör en Lowepro, hmm va fan heter den.. nått..? Kostar ca 800-900 och är riktigt jävla bra!
Den har samma axelrem som på typ, budväskor. Sitter gott, sen kan du bara knäppa upp sidoknäppningen så har du kameran på magen och kan fota.
Jag fåt plats med e st kamerahus, två objektiv en blixt plus andra småsaker..

har även regnskydd "inbyggt"
kan varmt rekomendera!

andrey skrev:
> Tja... Ja kör en Lowepro, hmm va fan heter den..
> nått..? Kostar ca 800-900 och är riktigt jävla
> bra!
> Den har samma axelrem som på typ, budväskor.
> Sitter gott, sen kan du bara knäppa upp
> sidoknäppningen så har du kameran på magen och
> kan fota.
> Jag fåt plats med e st kamerahus, två objektiv
> en blixt plus andra småsaker..
>
> har även regnskydd "inbyggt"
> kan varmt rekomendera!

Låter som en slingshot, sån har jag med, skumpar runt lite om det är för stökigt men sitter annars bra. Min är en 110 AW, får i kamera (D40), två-tre objektiv och laddare och sladdar och sånt om jag ska någonstans.

the_TnT skrev:
> andrey skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fåt plats med e st kamerahus
>
> ~2,718281828 stycken alltså?

2.71828182845904523... (lärde mig detta 1979 och kan inte förklara varför jag fortfarande minns)

/Martin

Något nytt i ämnet eller är det fortfarande lowepro som är det lämpliga att ha som utgångspunkt?

Jag använder en Dakine mission photo. Anledning till att jag köpte den är för att det är öppning i ryggen. Skönt slippa skita ner eller blöta ner bärsystemet. Sen så kan man ta ur själva kameradelen som blir en egen väska vid behov, eller om jag behöver ryggsäcken som en vanlig ryggsäck.

Sen skönt veta att i folksamlingar så är det inte bara dra ner dragkedjan och komma åt utrustningen för klåfingriga.

JPL skrev:
> Något nytt i ämnet eller är det fortfarande
> lowepro som är det lämpliga att ha som
> utgångspunkt?

Först måste man konstatera att det är rätt värdelöst att cykla med systemkamera, åtminstone om det inte är en spegellös och väldigt liten sådan. Att släpa på något kilos extravikt och därtill ha mindre plats för kläder och övriga grunkor suger elefantballar. Vill man ändå ha fetingkameran med sig så får man prioritera. Min lösning är att ha endast ett objektiv monterat och använda en liten ryggsäck där kameran kan tas fram utan att behöva ställa ner väskan på marken. Alla andra lösning gör bara att man struntar i att fota för att det är så jävla bökigt. Så fort man behöver kliva av hojen för att ta en bild så blir det inga bilder för mig, oavsett vilken kamera jag använder.

Detta är min vardagsväska som är mycket trevlig men som jag sällan numera använder vid cykling, då det är kompaktkamera som gäller: http://store.lowepro.com/fastpack-100

I den får jag med nöd och näppe ner en Nikon D700 med monterat 35/1,4 eller om jag använder mindre objektiv ett extra (typ 50/1,8 plus 105/2,5). Har man en mindre kamera så går det naturligtvis i mer. Kameran går att plocka fram från sidan och väskan behöver alltså inte tas av, utan kan hänga på ena axeln medans man drar fram kameran.

I övrigt kan jag bara rekommendera att skaffa en bra kompaktkamera istället. Nu använder jag en Sony RX100 till all cykling och får tillräckligt bra bildkvalitet för att vara nöjd. Se här: http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157633290416122/

JPL skrev:
> Något nytt i ämnet eller är det fortfarande
> lowepro som är det lämpliga att ha som
> utgångspunkt?

Jag kör en Tamrac Velocity 7, men den är typ tio år gammal så det är knappast nytt :)

Jag har en F-stop Tilopa med en XL-icu. Där får jag ner allt plus några stativ. Behöver ja färre prylar eller ska köra långt så har jag den största Toploadern och extra objektiv i ryggsäcken.

F-stopryggan är den bästa jag testat, sjukt bra. Inga större problem att köra med 15kg utrustning.

Lowepro har fortfarande inte fattat att det finns folk som vill ha med sig annat än bara kameran och dessutom bära bra (det har de inte lyckats med alls). Jag fattar inte hur Lowepro kunnat bli så stora på kameraväskor när man inte får ner något annat än kamera och objektiv, hur kul är det att knö ner en vattenflaska bland objektiven och spänna tjocktröjan på utsidan?

Nej, jag säger som Luthman, F-stop Tilopa är den bästa väska jag haft.

zarkov skrev:
> Lowepro har fortfarande inte fattat att det finns
> folk som vill ha med sig annat än bara kameran
> och dessutom bära bra (det har de inte lyckats
> med alls). Jag fattar inte hur Lowepro kunnat bli
> så stora på kameraväskor när man inte får ner
> något annat än kamera och objektiv, hur kul är
> det att knö ner en vattenflaska bland objektiven
> och spänna tjocktröjan på utsidan?
>
> Nej, jag säger som Luthman, F-stop Tilopa är den
> bästa väska jag haft.

Lowepro har ifs kommit med sin Sportserie nu på sistone och den är helt okej, iaf de ryggor jag testat. Men de är fortfarande en bit efter F-stop.

Tillbaka
Topp