Fotokromatiska linser eller inte?

castrello

Aktiv medlem
Mina 8 år gamla RUDY Rydon sprack idag så jag tänkte vara fantasilös och köpa ett par nya, likadana.

Jag har tidigare mest kört med transparent lins (har alltid glasögon + RX clipon) för det funkar alltid, året runt. Tidigare växlade jag över till mörk lins när det var soligt, men jag tröttnade ganska snabbt och använde sen alltid klar lins. Jag tyckte det funkade bra, förutom på långa landsvägsrundor när solen gassade. Använder alltid keps och det hjälper något också.

Så till frågan... jag tänkte om fotokromatiska linser vore något för mig som "enda" lins? Kör mest lvg/cx men också en del mtb. Pendlar också och då blir det ju under hela vintern cykling i totalmörker morgon och kväll.

Tror inte att det är grejen som enda lins. Jag har Oakleys variant och den är ju superbra men nu på vintern blir den för mörk (för mig) så jag kör med transparenta glas nu.

har shimanos, equinox?, med bla fotokromatiska linser. tycker de funkar kanon. helt ok i solljus, samt BRA i mörker på slutet av turen.

Tack för svaret!

Men jag har kollat på Rudys version som är transparent/fotokromatisk, dvs den borde vara helt transparent när det är mörkt/mulet. Eller funkar det inte så?

Ska du ha fotokromatiska linser så är nog transition bäst (tex i Oakleyglasögon), men en riktigt mulen dag är dom fortfarende i mörkaste laget som Johan kommenterar ovan. Beställer du custom Oakley får du med dubbla liser, välj då gula eller transparenta glas som komplement :-) T

Jag har Rydon med fotokromatisk lins. Den är helt transparent när det är mulet, och för mig fungerar den även bra när det är soligt då linsen blir tillräckligt mörk för mina behov(LVG). Jag skaffade dem i början av våren 2011 och är mycket nöjd.

Vissa personer har problem med att vissa fotokromatiska linser blir för mörka, framför allt när man går från sol till skugga (pga fördröjningen), och andra har inga som helst problem med detta (jag själv exempelvis). Det är också skillnad mellan hur pass stort ljusgenomsläpp de har när de är som ljusast. Jag har kört med två olika från Rudy Project, och det var stor skillnad. Dessa fotokromatiska linser plus ett par helt transparenta som jag använder när det är mörkt är de enda linser jag har använt de senaste tre åren.

Jag vet inte om jag skulle märka fördröjningen eller inte. På lvg-rundor med de transparenta linserna har jag ibland tyckt det blivit för ljust när det är som soligast, speciellt när solen ligger lågt.

Får se.

Oakley som det tipsades om är säkert också riktigt bra, men inget alternativ eftersom jag vill ha alternativet att byta linser ibland (om jag vill - även om jag sällan gör det) och Oakley med slipade glas blir en dyr lösning. Byter mina vanliga glasögon vartannat eller vart tredje år och då brukar det alltid ha blivit någon liten förändring på synen och då byter jag också glas i adaptern till mina Rydon. Att göra samma med slipade glas skulle bli för dyrt IMO.

Rydon kör jag också med, funkar utmärkt för mig. Om du bara ska ha dem för landsvägscykling är nog fördröjningen inte alls ett problem, om alls, förutom kanske när man kör in i tunnlar. I skogen är det vanligare med skarpa kontraster mellan sol och skugga. Låter billigare att testa en ny lins till dina existerande glasögon än köpa ett helt nytt system.

Jag har ett par gulbruna fotokromatiska linser till Rydon som jag inte använder längre, de är inte lika ljusa som de gråa som jag numera kör med, men de funkade bra under de två åren jag körde med dem. Är du intresserad av att testa för en billig penning kanske dom skulle vara intressanta? De är lite repiga så de är inte speciellt dyra :)

Även jag har Rudy Project-glasögon med de ljusaste fotokromatiska glasen, Rudy Project Impact X photochromatic clear.
impactx-clear.jpg

De blir inte helt genomskinliga ens när det är mörkt, enl Rudy Project varierar ljusgenomsläppligheten hos dem mellan 78-18%
Vilket verkar stämma, eftersom ljusgenomsläppligheten hos dem enl test varierar mellan 80-15% http://www.tour-magazin.de/technik/.../brillen/selbsttoenende-radbrillen/a9574.html
Om det är tillräckligt för dig är svårt att veta, även glas som ser helt klara ut 'dämpar' ju ljuset mätbart.

Riktigt soliga dagar, både på fjället och på cykeln, är Rudy Project Impact X photochromatic-linserna inte tillräckligt mörka för mig. Då byter jag till de alltid mörkare, men likaså fotokromatiska, Rudy Project ImpactX polarized photochromatic grey(vilket namn!).
impactx-grey.jpg

Enl Rudy Project varierar ljusgenomsläppligheten hos dem mellan 30-12%.
Inte så stor skillnad på pappret, men större i praktiken, polariseringen är säkert bidragande där. De fungerar dessutom bättre i bilen.
Men de dagar det är mer växlande,eller om det hinner bli skymning/mörkt medan jag håller på, föredrar jag glasen som är enbart fotokromatiska, Rudy Project Impact X photochromatic clear.

Mer glas att välja på här:
http://www.rudyprojectusa.com/technology_impactx.php

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska du ha fotokromatiska linser så är nog
> transition bäst (tex i Oakleyglasögon)

Ett par fotokromatiska Oakley-glasögon är med i testet ovan, deras ljusgenomsläpplighet varierar mellan 7-45%.
De är alltså mörkare än Rudy Project Impact X photochromatic clear.

/Håkan

Kör med BBB också,och är supernöjd. Enligt försäljaren från BBB, så tillverkades de i samma fabrik som Oakley.
(Sades på Stenströms mässa 2011)

HåkanC skrev:
> Hos Rudy Project, och många andra tillverkare,
> kan du sätta korrektionsglasen i ett 'clip-on'
> bakom solglasen.
> http://www.rudyprojectusa.com/images/cat-9.jpg
> http://www.rudyprojectusa.com/index_inner.php?grou
> p_id=1&cat_id=9
>
> Det finns även modeller där du kan fäll upp
> solglasen (och tom haka av dem helt)
> http://www.rudyprojectusa.com/images/action-shots/
> exception.jpg
> http://www.rudyprojectusa.com/index_inner_detail.p
> hp?group_id=1&cat_id=1&item_id=SN968692
>
>
> /Håkan

Tjena!

Nu menade jag korrektionslinser, dvs den varianten man sätter I ögat.. Skämtet föll platt..

Dt blev... inga linser alls. Jag hittade att rose säljer bara skalmen dvs glasögon utan lins. Och dt behöver jag ju så ville inte betala för mer än nödvändigt...

Rock skrev:
> Jag gör med BBBs Winner-modell med PH-linser
> året runt. Dom funkar kanon även när det är
> mörkt ute.

Håller med!
Mina 'försvann' på jobbet i skåpet i omklädningsrummet.
Saknar dem efter div. blandade ersättare.
BBS's Winner satt som en smäck på mitta
gracila fejs.
Köper snart ett par nya från CRC.

castrello skrev:
> Tack för svaret!
>
> Men jag har kollat på Rudys version som är
> transparent/fotokromatisk, dvs den borde vara helt
> transparent när det är mörkt/mulet. Eller
> funkar det inte så?

Jag har såna Rudy Rydon glasögon med klara photokromatiska linser. Bästa linserna jag haft, använder de i alla väder och ljusförhållanden. Kör just nu med de på kvällarna i skogen, med pannlampa. De är verkligen helt genomskinliga i mörker. I solljus blir de mörka. Rekommenderas helt klart!

/Leo

Vart köper man extralinser till rydon?

Och vilka skulle ni rekommendera för bilkörning iom att fotokromatiska inte blir mörka i bilen?

Kan rekommendera de Rudy Project Impact X Clear Photochromatic som nämnts. Mil bättre än det som Oakley kan erbjuda (främst att de blir riktigt ljusa). Rudy bärnstensfärgade mörkare som är både polariserande och fotokromatiska är också outstanding när det är riktigt ljust. Jag kompletterar med ett par M-frame Pro (stela bågar) med Yellow Iridium-linser när det är hellregn eller snöstorm.

Stuvstaix skrev:
> Kan rekommendera de Rudy Project Impact X Clear
> Photochromatic som nämnts. Mil bättre än det
> som Oakley kan erbjuda (främst att de blir
> riktigt ljusa). Rudy bärnstensfärgade mörkare
> som är både polariserande och fotokromatiska är
> också outstanding när det är riktigt ljust. Jag
> kompletterar med ett par M-frame Pro (stela
> bågar) med Yellow Iridium-linser när det är
> hellregn eller snöstorm.

Nja, Oakley G40 Transition är helt fantastiska. Fungerar både superbra i mörker och när det är riktigt soligt. Så för att Rudy ska vara mil bättre krävs det att de går från helt klara till 9% ljusinsläpp, vilket jag är övertygad om att de inte klarar.

Naka.H skrev:
> Vart köper man extralinser till rydon?
>
> Och vilka skulle ni rekommendera för bilkörning
> iom att fotokromatiska inte blir mörka i bilen?

bike24.com har bra priser. Ett svenskt alternativ är sportoptik.se

Naka.H skrev:
> Vart köper man extralinser till rydon?

Jag har köpt xtralinser både hos
http://www.bike-discount.de/shop/m29/k206/rudy-project.html?od=&ft=1
och
http://www.sportoptik.se/

> Och vilka skulle ni rekommendera för bilkörning
> iom att fotokromatiska inte blir mörka i bilen?

Om du läser tidigare i tråden framgår det att det är väldigt individuellt.
Men jag tycker att mina mörka fotokromatiska glas,
Rudy Project ImpactX polarized photochromatic grey(vilket namn!), fungerar bra i bilen
impactx-grey.jpg

Enl Rudy Project varierar ljusgenomsläppligheten hos dem mellan 30-12%.

Fler fotokromatiska linser att välja på här:
http://www.rudyprojectusa.com/technology_impactx.php

/Håkan

BBB Winner PH, med fotokromatisk lins kör jag med och skulle inte byta mot vanliga. Just det att linsen är fotokromatisk är värd rätt mycket tycker jag. Ok dom blir aldrig helt ljus, men tillräckligt för min del. Och jag har dem vid nattcyckling på t.ex Vättern. Och då även när det är apmörkt och i spöregn, som typ förra året.

Hittade dem till ett riktigt bra pris här. Jag betalade lite mer för mina.

http://www.erlan.se/bbb-winner-ph-fotokromatisk-cykelsportglasogon-p-3040-c-2115.aspx

castrello skrev:
> Mina 8 år gamla RUDY Rydon sprack idag så jag
> tänkte vara fantasilös och köpa ett par nya,
> likadana.
>
> Jag har tidigare mest kört med transparent lins
> (har alltid glasögon + RX clipon) för det funkar
> alltid, året runt. Tidigare växlade jag över
> till mörk lins när det var soligt, men jag
> tröttnade ganska snabbt och använde sen alltid
> klar lins. Jag tyckte det funkade bra, förutom
> på långa landsvägsrundor när solen gassade.
> Använder alltid keps och det hjälper något
> också.
>
> Så till frågan... jag tänkte om fotokromatiska
> linser vore något för mig som "enda" lins? Kör
> mest lvg/cx men också en del mtb. Pendlar också
> och då blir det ju under hela vintern cykling i
> totalmörker morgon och kväll.

Cerb skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan rekommendera de Rudy Project Impact X Clear
> > Photochromatic som nämnts. Mil bättre än det
> > som Oakley kan erbjuda (främst att de blir
> > riktigt ljusa). Rudy bärnstensfärgade
> mörkare
> > som är både polariserande och fotokromatiska
> är
> > också outstanding när det är riktigt ljust.
> Jag
> > kompletterar med ett par M-frame Pro (stela
> > bågar) med Yellow Iridium-linser när det är
> > hellregn eller snöstorm.
>
> Nja, Oakley G40 Transition är helt fantastiska.
> Fungerar både superbra i mörker och när det är
> riktigt soligt. Så för att Rudy ska vara mil
> bättre krävs det att de går från helt klara
> till 9% ljusinsläpp, vilket jag är övertygad om
> att de inte klarar.
Oakley är tyvärr hopplös efter på allt utan marknadsföring. G40 ligger på 9%-40% mot, Rudy PC Clears 18%-78%, det blir väldigt tydligt om man har dem bredvid varann. Ett scenario är sena cykelturer i skogen, med Rudy kan du fortsätt till nästan natta. Med G40ans värden kan du få PC och polariserande hos Rudy. Lite synd då jag är en gammal Oakleyanvändare.

Stuvstaix skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> > Stuvstaix skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan rekommendera de Rudy Project Impact X
> Clear
> > > Photochromatic som nämnts. Mil bättre än
> det
> > > som Oakley kan erbjuda (främst att de blir
> > > riktigt ljusa). Rudy bärnstensfärgade
> > mörkare
> > > som är både polariserande och
> fotokromatiska
> > är
> > > också outstanding när det är riktigt
> ljust.
> > Jag
> > > kompletterar med ett par M-frame Pro (stela
> > > bågar) med Yellow Iridium-linser när det
> är
> > > hellregn eller snöstorm.
> >
> > Nja, Oakley G40 Transition är helt
> fantastiska.
> > Fungerar både superbra i mörker och när det
> är
> > riktigt soligt. Så för att Rudy ska vara mil
> > bättre krävs det att de går från helt klara
> > till 9% ljusinsläpp, vilket jag är övertygad
> om
> > att de inte klarar.
> Oakley är tyvärr hopplös efter på allt utan
> marknadsföring. G40 ligger på 9%-40% mot, Rudy
> PC Clears 18%-78%, det blir väldigt tydligt om
> man har dem bredvid varann. Ett scenario är sena
> cykelturer i skogen, med Rudy kan du fortsätt
> till nästan natta. Med G40ans värden kan du få
> PC och polariserande hos Rudy. Lite synd då jag
> är en gammal Oakleyanvändare.
Ett problem för mig där är ju att 18% inte är i närheten av mörka nog om det sedan blir soligt på dagen, men visst funkar de bra i mörker. Så turer som pågår fran tidigt på morgonen till mitt på dagen fungerar betydligt sämre med Rudy, jämfört med Oakley, men bättre på sena kvällar.
Det beror ju alltså mycket på hur cykelmönstret ser ut.

Oakley har även linser som går mellan 10% och 66% som borde vara ett mer optimalt intervall.

Senast ändrad:
I Tour-testet av fotokromatiska solglasögon, som jag skrev om ovan http://happymtb.org/forum/read.php/1/1793794/1793866#msg-1793866, var även BBB med
                       Uppmätt      Uppmätt tid för omställning
                       omfång(%)      mörkare       ljusare

BBB Atacker PH          85 - 22         45s           110s

Oakley Radar G40        45 -  7         20s            90s

Rudy Project
Impact X photochromic   80 - 15         30s           120s

Oakley G40 verkar alltså bli mörkast, men har det minsta omfånget och ställer om sig snabbast.
(Troligen finns det ett samband där)

Men varför inte läsa hela testet själva? Det innehåller fler modeller, och fler testparametrar:
http://www.tour-magazin.de/technik/.../brillen/selbsttoenende-radbrillen/a9574.html

/Håkan

När, i verkliga livet, spelar de där testparametrarna (förutom hur hur mörka/ljusa de blir - kanske) någon som helst roll. Om man åker in i en alptunnel och får köra i mörker i en och en halv eller två minuter gör nog inte så stor skillnad, utan glasögonen åker av oavsett.

Många rekommendationer som handlar om allt utom Rudy?
Hur som helst, jag har ett par med slipade glas. Jag använder dom till Lvg, xc, längdskidor till och med kört DH under Goggles med dem. Vi har cyklat Vättern på natten i spöregn, sol you name it. För mig personligen har det funkat helt klanderfritt över förväntan. Köpte dem igenom Sportoptik, men gjorde synundersökningen hos en optiker i Östergötland som fick instruktioner av SO. Jag tycker inte att de upplevs för mörka när det är disigt, känns lagom. Och som några nämnt är de "helt" klara när du kör bil.

Jag fick lära mig igår att den slipade fotokromatiska linsen går från helt transparent till mörk. Den oslipade har en viss grundton.

tvniklas skrev:
> Vad är skillnaden mellan Attacker och
> winner?http://www.erlan.se/glasogon/bbb-c-1168-1.a
> spx

Modellen? De har ju helt olika bågar bland annat.

Tjena!

Fattar nu att mitt skämt föll platt eftersom jag inte kom ihåg det och inte fattade det förens jag läste min egna kommentar..

Nu en allvarlig fråga: Nån som har provat Shimanos FK-linser?

magnil skrev:
> Finns det fotokromatiska som även är
> polariserande?

Tidigare i tråden, dvs här har jag skrivit om de
Rudy Project ImpactX polarized photochromatic grey-linser som jag har.

/Håkan

HåkanC skrev:
> magnil skrev:
> -----
> > Finns det fotokromatiska som även är
> > polariserande?
>
> Tidigare i tråden, dvs här har jag skrivit om de
>
> Rudy Project ImpactX polarized photochromatic
> grey-linser som jag har.
>
>
> /Håkan

Dom har jag också. Tycker de blir lite väl motljus-ljusa i vissa vinklar med solljus direkt på linsen.

Tillbaka
Topp