Fotvärmare - Järn och kol oxiderar

Hej.

Det kanske inte år allmänt känt att vinterfrusna fötter och händer i stort sett är historia tack vare det som bl.a. kallas tåvärmare/fotvärmare/handvärmare/värmeplåster/pjäxvärmare. Små tunna pads som håller 50-60 grader C i 5-6 timmar. Populärt bland pimplare, skidåkare, och funkar kanon till cykling också! De sväller upp till ca 4mm tjocklek så de funkar inte i snabba cykelskor, men väl utanpå skon men innanför skoöverdraget. Billiga och miljövänliga är de också. Utförlig beskrivning här.
IMG_4761.jpeg

Det kanske inte år allmänt känt att vinterfrusna fötter och händer i stort sett är historia tack vare
Det kanske inte är känt av dig att för 20 år sedan postades det här en enkel byggbeskrivning på elvärmesulor som har gjort vinterfrusna fötter historia sedan dess

köpte kanthaltråd på elfa och gjorde samma. sent 70tal. det fanns säkert folk som hade gjort motsvarande långt innan dess.

ni-cd-celler började då bli prismässigt acceptabla, men det kunde ändå kosta en femhundring eller mer i den tidens penningvärde att få ihop en 12 volt batteripack. hade kontakter när det gällde detta, och största avnämarna bland kompisar var freestyleåkare som vill musik under åkningen. de använde dem till kassettspelare avsedda för bil som de sedan hade med sig i ryggsäcken.. det här är före walkman-spelarna från sony gjorde debut.

de döptes förresten här i sverige om till freestyle?

några år senare hade jag varmare pjäxor, och min batteripack kom att användas istället till cykelbelysning. elvärmda strumpor kom väl ungefär då och har väl funnits att köpa mest hela tiden?

konceptet från ts ändå kul!

Jag har "alltid" med mig ett gäng påsar för händer vintertid. Köpte senast ifrån Classe. Har de som backup för punkor och haverier i fält. Har även rejält med förstärkningskläder. Det brukar dock dröja länge innan förstärkningskläder når fingrarna och kalla fingrar är inte bra på att kränga däck eller annan finmotorik.

Tillbaka
Topp