Fox 20wt Gold gaffelolja

orpon

Medlem
Fox 20wt Gold gaffelolja
Någon som vet vem som kan tänkas ha Fox 20wt gold olja hemma i butik i Lund/Malmö området?

Är det någon som kör med denna olja, och märkt någon förbättring?

Har 5wt och 10wt hemma, så alternativet är ju och slå på någon av dessa oljor i stället?

Fox 20wt Gold gaffelolja
Jag tror att det är väldigt stor skillnad i viskositet mellan 20 wt och de du har. Jag har förstått det som att den nya foxoljan är typ motorolja och inget man har i en dämpare. Alltså mycket visköst och bara för smörjning. Jag köpte min hos random nätkrämare och den var nästan imponerande billig.

Fox 20wt Gold gaffelolja
När det börjar bli kallt blir det sirap av Gold-oljan, värt att tänka på nu på höstkanten. Jag hade slattat i 10wt nu och bytt till Gold till våren

Fox 20wt Gold gaffelolja
marran: Hur säker är du på detta? Jag behöver serva min 36:a nu och blir supernervös. Jag har inte märkt något på min Pike under vintern och den oljan är också ganska viskös.

Fox 20wt Gold gaffelolja
Hur mycket river ni ner gafflarna då ni byter olja eller fyller på en skvätt ny? Helt och hållet eller bara öppnar upp och kollar så det är rent och ok?

(Menar nu inte den årliga fullservicen då man river allt, utan just om man bara vill fylla på en skvätt eller byta oljetyp)

Fox 20wt Gold gaffelolja
Jag gör nederbenservice regelbundet. Dvs tar av nederbenen, gör rent dessa och moterar ihop med ny olja och eventuellt fett. Ibland hittar man någon överraskning som gör att det hela kräver lite mer arbete. Det är i princip aldrig rent och ok när man öppnar gaffeln.

Fox 20wt Gold gaffelolja
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> marran: Hur säker är du på detta? Jag behöver
> serva min 36:a nu och blir supernervös. Jag har
> inte märkt något på min Pike under vintern och
> den oljan är också ganska viskös.

Ganska. Det är gammal djungelvisdom som jag hört från ett antal säkra källor: mekar jag lita på och folk som är otroligt dämparnördiga. Men eftersom jag inte äger Fox själv har jag inte provat, så det är hörsägen och inget annat. Å andra sidan har det aldrig tidigare hindrat någon från att yttra sig tvärsäkert på internet, så jag tänkte inte göra det nu heller.

Senast ändrad:
Fox 20wt Gold gaffelolja
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man jämföra WT-värden mellan olika
> oljemärken?

cSt, centiStoke kan du jämföra mellan olika märken, mer exakt än wt...

Fox 20wt Gold gaffelolja
Blev rengöring och RS 15wt olja (trodde det var 10wt jag hade).
Kändes skillnad efter detta bara genom att känna på den i verkstan. Var nog välbehövligt med ny olja.

Väntar att sätta dit dom nya tätningar och 20wt Oljan till våren.

Fox 20wt Gold gaffelolja
Jag ska prova med Fox Green som har lägre viskositet.

Oljan i sig är nog inte problemet, det är mest dom olika tillsatser som kann strula till det. Packningar men också bussningar kan ta åt sig dom och ändra dimensioner och/eller gå sönder...

Fox 20wt Gold gaffelolja
Finns det inga andra som kör fox gaffel och känner att det är nåt som inte stämmer nu när det är kallare?

Fox grön kändes iaf mycket mer rätt när jag körde idag än vad Gold gjorde

Senast ändrad:
Fox 20wt Gold gaffelolja
Jo, jag har en 34mm performance 2016 fram på min Trance och den känns seg och oföljdsam nu när det börjar bli kallt. Den har gått drygt 80h utan service så jag har beställt en dunk Gold idag för att göra ett oljebyte. Fox anger 125h som serviceintervall.

Fox 20wt Gold gaffelolja
I ett slutet cartridgesystem så har oljan i underbenen ingen betydelse för dämpningsfunktionen. Man kan prova att minska kompression och returen

Fox 20wt Gold gaffelolja
PK: du får gärna berätta om det känns bättre efter oljebytet eller om seghetoch oföljdsamhet kvarstår

Konscious: oljan i underben ska smörja innerben och bussningar så att dom glider så friktionsfritt som möjligt. Om den oljan blir trögflytande vid kallare temperaturer kan det som var friktionsfritt blir segt istället vilket gör att det krävs större kraft för att börja röra på det hela därav en upplevd försämrad komfort utan att dämpningen förändras.

Tillbaka
Topp