Fox 36 fit4 eller fox 36 rc2

bitteb

Medlem
Hej !

Jag fick hem min nya elhoj i fredags. Men upptäckte i helgen att det inte alls satt en Fox 36 factory rc2 160mm gaffel på utan en e-bike Fox 36 fit4 160mm gaffel.

Vad hade ni gjort? Snackat med butiken o se om det går att byta eller hellre kört med en e-bike model eftersom att dem ska vara styvare? Jag är ganska lätt, 75kg så en "vanlig" 36a borde ju va styv nog...

Som sagt i specen står det fox 36 rc2 och även på alla bilder jag sett

/b

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
jofahjalm sa:
Jag hade sålt permobilen och köpt en cykel för pengarna.

Försöker du hitta en bra deal, herr invalido.

Jag hade behållt den gaffeln på, det är inte speciellt stor skillnad i vikt om jag inte minns fel och en styvare gaffel är väl inte fel direkt.

Men det är ju mindre inställningar HSC o LSC. Och jag kommer nog knappast använda fit4 3pos adjustern...

Senast ändrad:
Stervelo sa:
Ska väl tillägga att den e-specfika 36an bara finns som fit4.
Så, du har fått rätt gaffel för applikationen.

Jo jag vet den vara finns i fit4. Men rc2 är väl en bättre gaffel rent dämpar/inställningsmässigt. Sen finns även möjlighet att göra en vanlig 36 till 170mm (29tum)

Det är en annan gaffel, samma namn, men annan gaffel. Den är styvare och sitter högre i slaget med samma vikt, du kommer nog att få sämre prestanda med en vanlig 36a, flexar mer, du kommer att ha svårt att få den att inte dyka i slaget när du bromsar.

Men om vi säger så här då.... Är en Fox 36 rc2 bättre än en Fox 36 Fit4? Märker ni någon skillnad i dämpningen mellan dom två?

En vanlig fox 36:a borde väl inte vara några problempå en elcykel om den nu funkar för en kille som väger 85kg så blir d ju samma som för mig o en elcykel, alltså 75kg + 10kg extra motor o batteri :)

Tillbaka
Topp