Fox 38 en trailgaffel?

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Hej Bullen

Jag har problem med min gaffel. Den vägrar att använda mer än 130 av 180 möjliga mm slaglängd. Men jag ser att alla andra killar och tjejer får använt mer på sina. Är jag konstig?

Edit: jag är första ägaren - Den har gått 20 timmar och den har varit såhär sedan dag1 men beteendet är inget jag har tänkt på förrän öppningsdagen i Drammen bikepark då den fortfarande bara använde 130mm av 180 trots hopp, dåliga landningar och hög fart in I stenkistor.

Jag har provat allt, även kört en dag i bikepark för att se om mer slaglängd användes. Det gjorde det inte och det känns ungefär som att köra in i en bergvägg - helt stopp tar det.

Jag väger ca 90kg fullt upphittad och hat 16ish% sag som jag får från 107psi.

Jag testade att släppa ur luften i gaffeln igår för att se när jag kunde komprimera den mer, samt om det var nå märkliga grejer med bussningarna. Jag var tvungen att gå under 70 psi för att den skulle komma förbi 130mm - men inte ens då kunde jag få 180mm ut ur gaffeln.

Som vanligt är det inte personen som skrivit brevet som är med i happyinlägget

Vad är det för fel?

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
16% sag låter alldeles för lite, så strunta i vad du "borde" ha för tryck. Sänk tills gaffeln känns bra istället.
Ju längre slaglängd, desto färre tokens bör det sitta i den. Prova att ta bort allihop.

Edit: Sen är ju 180 mm jäkligt mycket slaglängd. Det är väl bara i bikepark du nånsin kommer ha nytta av det, om du inte gillar att hucka hustak på fritiden? 😁

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
16% sag låter alldeles för lite, så strunta i vad du "borde" ha för tryck. Sänk tills gaffeln känns bra istället.
Ju längre slaglängd, desto färre tokens bör det sitta i den. Prova att ta bort allihop.

Edit: Sen är ju 180 mm jäkligt mycket slaglängd. Det är väl bara i bikepark du nånsin kommer ha nytta av det, om du inte gillar att hucka hustak på fritiden? 😁
Fox rekommenderar 15-20% sag på sina gafflar. Sänker jag så blir den så jäkla dykig att jag nåste stänga lsc helt för att kunna använda den. Det sjuka är att det händer redan är jag bara sänker några få psi med till 104.
Jag får dessutom inte heller använt mer än 130mm om jag sänker trycket.

Esit: ja, 180 är mkt och det förväntar jag inte att använda dagligen alls. Men i bikepark med hopp och hög fart, som i Drammen, så bör man få nyttja det ordentligt.

Jag ska ta ut alla tokens som sitter i - jag har för mig att det är 1 som sitter där och jag förväntar mig inte att det ska ha så dramatisk effekt så gaffeln stoppar redan vid 130mm?

Makten

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Fox rekommenderar 15-20% sag på sina gafflar. Sänker jag så blir den så jäkla dykig att jag nåste stänga lsc helt för att kunna använda den. Det sjuka är att det händer redan är jag bara sänker några få psi med till 104.
Jag får dessutom inte heller använt mer än 130mm om jag sänker trycket.
Vad Fox rekommenderar är inte direkt relevant. Som sagt kan rekommendationerna vara helt åt helsike.
Släpp ut all luft och se om det går att trycka ihop gaffeln helt. Och i samma veva kan du kolla hur många tokens som sitter i; det är bara att skruva loss "topplocket" där ventilen sitter. Se för fan till att gaffeln är tom på luft först bara.

Edit: Är gaffeln ny eller begagnad? Kan vara nån som fyllt i för mycket olja i ytterbenen till exempel. Notera att det ska vara olika olja i respektive ben på vissa av Fox modeller.

SocialGimp

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Rekommenderade gaffeltryck brukar av nån anledning alltid ligga väldigt högt. Finns ingen anledning att gå efter en tabell istället för att labba fram ett tryck som passar.
Intressant det där, för det kan väl ändå inte vara så att FOX medvetet vill lura sina kunder bara för att det är kul? Vad finns det för anledning till att FOX rekommenderar ett högre tryck/sag?

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Vad Fox rekommenderar är inte direkt relevant. Som sagt kan rekommendationerna vara helt åt helsike.
Släpp ut all luft och se om det går att trycka ihop gaffeln helt. Och i samma veva kan du kolla hur många tokens som sitter i; det är bara att skruva loss "topplocket" där ventilen sitter. Se för fan till att gaffeln är tom på luft först bara.

Edit: Är gaffeln ny eller begagnad? Kan vara nån som fyllt i för mycket olja i ytterbenen till exempel. Notera att det ska vara olika olja i respektive ben på vissa av Fox modeller.
Jag har redan testat att ta ur all luft och då kunde jag trycka ned den i botten när det var ca 40psi i den. Vid 70 psi ku de jag fortfarande i te komma förbi 130mm.

För övrigt. Klart att deras rekommendationer är relevanta dom startpunkt.

Gaffeln är ny och gått 20 timmar. Den har varit såhär sedan dag1 men jag har inte tänkt på det förrän jag körde bikepark och indikarringen inte hade flyttat på sig alls trots hopp, dåliga landningar och hög fart in i stenkistor.

SocialGimp

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Jag har redan testat att ta ur all luft och då kunde jag trycka ned den i botten när det var ca 40psi i den. Vid 70 psi ku de jag fortfarande i te komma förbi 130mm.

Gaffeln är ny och gått 20 timmar. Den har varit såhär sedan dag1 men jag har inte tänkt på det förrän jag körde bikepark och indikarringen inte hade flyttat på sig alls trots hopp, dåliga landningar och hög fart in i stenkistor.
Har märkt det på åtminstone 2 nya gafflar att dom inte har funkat som dom ska. En av gafflarna var i princip snustorr när jag öppnade den... Slarv verkar tyvärr vara vanligt, så det kan ju vara en idé att kolla oljenivåerna i varje fall alt göra en lower leg.

//Bara en amatör som spekulerar

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Har märkt det på åtminstone 2 nya gafflar att dom inte har funkat som dom ska. En av gafflarna var i princip snustorr när jag öppnade den... Slarv verkar tyvärr vara vanligt, så det kan ju vara en idé att kolla oljenivåerna i varje fall alt göra en lower leg.

//Bara en amatör som spekulerar
Fox 38 eller generellt andra gafflar?

Den känns ganska smooth ändå och när den var helt ny så låg det lite olja på innerbenen när man komprimerade den. Så den borde vara ok - jag ska nog öppna den och byta olja ändå cuz why not.

SocialGimp

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Fox 38 eller generellt andra gafflar?

Den känns ganska smooth ändå och när den var helt ny så låg det lite olja på innerbenen när man komprimerade den. Så den borde vara ok - jag ska nog öppna den och byta olja ändå cuz why not.
Nä, inte FOX överhuvud taget. En RS o en Suntour men jag har läst att det händer ibland att oljenivåerna är fel på splitter nya gafflar. Det kan ju ha varit ngn som pytsat i lite för mkt olja ngnstans.

Som sagt är jag bara en amatör och inte speciellt duktig på att serva gafflar själv så se mina inlägg som rena spekulationer.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Intressant det där, för det kan väl ändå inte vara så att FOX medvetet vill lura sina kunder bara för att det är kul? Vad finns det för anledning till att FOX rekommenderar ett högre tryck/sag?
Ingen aning, men man kanske kan anta att en 180-gaffel är tänkt att användas främst av väldigt duktiga och aggressiva cyklister som kör väldigt mycket värre än gemene man. Det är inte bara Fox som rekommenderar för höga tryck; jag har aldrig provat en gaffel som funkat vettigt med det tryck som står i tabellen.

Då är det i alla fall inget mekaniskt stopp i den. Alltså kan det inte vara så mycket annat än för mycket dämpning, för högt tryck eller för många tokens.

Edit: En helt ny gaffel kan i och för sig gå lite trögt för att bussningar och tätningar inte är inkörda. Men det borde kännas på andra sätt. Det kan också tänkas att bussningarna är för trånga.

Nä. De har ju ingen aning om hur och var du cyklar.

Hur känns gaffeln då? Det finns en möjlighet att o-ringen faktiskt kasar ner igen från att ha varit högre upp.

Jag hade en Fox 36 med GRIP2 som var sådär, svårt att få ut hela slaglängden och den var rätt hård i händerna.
Jag har en Fox 36 med Grip2 så är precis tvärtom. Mjuk som en svamp och ger grymt lite dämpning jämfört med de flesta andra gafflar. Väldigt komfortabel. Men då kör jag mjuk coil i den, inte Fox rekommenderade lufttryck. 😁

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Ingen aning, men man kanske kan anta att en 180-gaffel är tänkt att användas främst av väldigt duktiga och aggressiva cyklister som kör väldigt mycket värre än gemene man. Det är inte bara Fox som rekommenderar för höga tryck; jag har aldrig provat en gaffel som funkat vettigt med det tryck som står i tabellen.

Då är det i alla fall inget mekaniskt stopp i den. Alltså kan det inte vara så mycket annat än för mycket dämpning, för högt tryck eller för många tokens.

Edit: En helt ny gaffel kan i och för sig gå lite trögt för att bussningar och tätningar inte är inkörda. Men det borde kännas på andra sätt. Det kan också tänkas att bussningarna är för trånga.

Nä. De har ju ingen aning om hur och var du cyklar.

Hur känns gaffeln då? Det finns en möjlighet att o-ringen faktiskt kasar ner igen från att ha varit högre upp.

Jag har en Fox 36 med Grip2 så är precis tvärtom. Mjuk som en svamp och ger grymt lite dämpning jämfört med de flesta andra gafflar. Väldigt komfortabel. Men då kör jag mjuk coil i den, inte Fox rekommenderade lufttryck. 😁
Haha ja men får hoppas att de vet något om der egna gafflar kan man tycka.

O-ringen glider inte ned alls. Den är plush och fin i toppen och så ramlar den upp som bara in i helvete efter ca 100mm och tvärstoppar efter 130mm. På stigen känns allt bra tills man verkligen smäller på något hårt.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Det är inte bara Fox som rekommenderar för höga tryck; jag har aldrig provat en gaffel som funkat vettigt med det tryck som står i tabellen.
Jag brukar oftast hamna ungefär på rekommenderat tryck och det funakr vettigt. Annars blir hojen så sladdrig och märklig att hoppa med. Tycker heller inte att man vinner mycket i komfort med lägre tryck (om man inte kör alldeles för hårt förstås), ibland blir det snarare tvärt om, om gaffeln hänger för mycket, då den har kortare fjädringsväg att jobba med.

Vad gäller ts gaffel är det nog inte en dum ide att ta loss ytterbenen och kolla om det inte är för torrt där inne. Samt ta ut ev tokens. Men tycker det låter lite som att något kan vara fel.

Makten

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Jag brukar oftast hamna ungefär på rekommenderat tryck och det funakr vettigt. Annars blir hojen så sladdrig och märklig att hoppa med. Tycker heller inte att man vinner mycket i komfort med lägre tryck (om man inte kör alldeles för hårt förstås), ibland blir det snarare tvärt om, om gaffeln hänger för mycket, då den har kortare fjädringsväg att jobba med.

Vad gäller ts gaffel är det nog inte en dum ide att ta loss ytterbenen och kolla om det inte är för torrt där inne. Samt ta ut ev tokens. Men tycker det låter lite som att något kan vara fel.
Det beror såklart (som sagt) på hur man cyklar, och var. Men nu verkar det ju som att TS eventuellt har för högt tryck, och jag är inte ensam om att anse att rekommenderat tryck brukar ligga i överkant.

Och ja, det är nog vettigt att riva ytterbenen och även luftfjädern för att se om det är nåt lurt.

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Det beror såklart (som sagt) på hur man cyklar, och var. Men nu verkar det ju som att TS eventuellt har för högt tryck, och jag är inte ensam om att anse att rekommenderat tryck brukar ligga i överkant.

Och ja, det är nog vettigt att riva ytterbenen och även luftfjädern för att se om det är nåt lurt.
Men jag har ju inte för högt tryck?!

Valhalla_

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Men jag har ju inte för högt tryck?!
Nej inte nå värst, kanske en liten aning enl fox rekommendationer men det är rätt marginellt.
Du har inte förväxlat komp-inställningen, dvs den är stängd när du tror den är öppen?
Eller när du säger att du landar illa osv, hur högt landar du illa ifrån?

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Nej inte nå värst, kanske en liten aning enl fox rekommendationer men det är rätt marginellt.
Du har inte förväxlat komp-inställningen, dvs den är stängd när du tror den är öppen?
Eller när du säger att du landar illa osv, hur högt landar du illa ifrån?
Nej är ganska säker på att jag räknat från stängd. När jag landat dåligt är det inte super högt direkt - typ 2 meter?

pnyberg

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Inte om du tror att det enda tryck som funkar är det som Fox rekommenderar. Själv skulle jag aldrig cykla runt med de 99 psi som Rockshox rekommenderar för min Pike. Tror jag kör 70 snarare.
Jag har letat runt nu en del på nätet och det verkar som att några har oflax med sina 38or med diverse problem varav några har det som jag upplever. Ergo, det är inte bara att jag har 2-3psi för "mkt" då det aldrig skulle manifestera sig i att 1/3 av slaglängden inte är tillgänglig.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Jag har letat runt nu enndelnoå nätet och det verkar som att några har oflax med sina 38 med diverse problem vara några har det som jag upplever. Ergo, det är inte bara att jag har 2-3psi för "mkt" då det aldrig skulle manifestera sig i att 1/3 av slaglängden inte är tillgänglig.
Det konstiga är ju att du kan komprimera gaffeln helt utan luft. Så frågan är vad "oflaxen" består av. :unsure:

Valhalla_

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Själv skulle jag aldrig cykla runt med de 99 psi som Rockshox rekommenderar för min Pike. Tror jag kör 70 snarare.

Själv ligger jag på 85 psi i min pike och rockshox rekommenderar 83. Använder ofta allt utom sista cm ungefär. Hur kommer du undan med så lågt tryck? Hur mycket sag? Hur många tokens?

Det konstiga är ju att du kan komprimera gaffeln helt utan luft. Så frågan är vad "oflaxen" består av. :unsure:
Nästan så man tror att negativa kammaren inte utjämnar med positiva, eller att den är fylld med fett och däför är skitliten. Det skulle kunna förklara beteendet. @pnyberg har du haft isär luftfjädern?

Nej är ganska säker på att jag räknat från stängd. När jag landat dåligt är det inte super högt direkt - typ 2 meter?
Då borde du använda mer slag kan jag tycka. Du ligger definitivt inte fel i trycket låter det som då. Lägre är fel för dig det funkar kanske på stig och om man inte är luftburen. Men som sagt ovan, luftfjädern... Om negativa kammaren är f*cked på något sätt. Ta isär och kolla. Kan absolut vara där problemet är.

Makten

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Själv ligger jag på 85 psi i min pike och rockshox rekommenderar 83. Använder ofta allt utom sista cm ungefär. Hur kommer du undan med så lågt tryck? Hur mycket sag? Hur många tokens?
Jag gör inte "klantiga landningar från 2 meter", till exempel. 😁 Stigcykling (dessutom på HT) = andra förutsättningar.
Sag ligger kring 25% vilket jag tycker är rimligt. Noll tokens.

Nästan så man tror att negativa kammaren inte utjämnar med positiva, eller att den är fylld med fett och däför är skitliten. Det skulle kunna förklara beteendet. @pnyberg har du haft isär luftfjädern?
Mja, det borde mest ge okänslighet i början av slaget. Den negativa kammarens "hjälp" blir mindre och mindre ju längre in i slaget man kommer.

Valhalla_

Aktiv medlem
Fox 38 en trailgaffel?
Mja, det borde mest ge okänslighet i början av slaget. Den negativa kammarens "hjälp" blir mindre och mindre ju längre in i slaget man kommer.
Ja, iofs, det har du ju rätt i. Kanske det är positiva kammaren som är fylld av fett. 😅

Men oavsett, gaffeln skulle behöva kollas igenom.

Annars då.. .Tighta bussningar? Kan det göra så pass mycket?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer