Fox CTD-gaffel och rapporterade problem

johanhej

Ny medlem
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Är på g med att köpa en cykel, och har äntligen hittat en vettig som jag gillar. Det är en Scott Scale 940 som har Fox CTD-gaffel. Har hört om väldigt mycket problem med kompressionen på dessa gafflar, vilket också ska bli fixat till 2014.

Hur förhåller sig Fox CTD i förhållande till andra gafflar, såsom RockShox? Borde jag springa skrikandes från Scotten pga gaffeln, eller kan den fortfarande anses bra?

Om någon har något annat att säga om Scott Scale 940 så är jag tacksam för feedback. Viktigaste är att helheten är bra och att den håller för hård stigcykling och allt annat som man kan stöta på i skogen.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Fox själva har ju backat om att 2013-gafflarna inte blev så lyckade så då får man väl ändå anta att 2014 är en större förbättring, annars hade de ju indirekt sågat den årsmodellen också.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Jag är medveten om att 2014 kommer bli bättre, men undrar mest hur illa det är med 2013. Har fått ett bra pris på Scale 940, men vill ju inte köpa en cykel och känna att gaffeln är kass.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
johanhej skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är medveten om att 2014 kommer bli bättre,
> men undrar mest hur illa det är med 2013. Har
> fått ett bra pris på Scale 940, men vill ju inte
> köpa en cykel och känna att gaffeln är kass.

2013 är illa. :-)
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Det är nog lite olika med CTD-gafflarna från iår (-13), min (29") sköter sig väldigt bra, andra åkare har rapporterat om totalmisär. Jag valde aktivt Fox-gaffeln i mitt senaste köp då jag varit nöjd med andra foxdämpare.
//Lars
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Ska du köpa den i butik är det väl bara att ta en provtur. Själv har jag en av de dåliga. När jag provade en bra märkte jag skillnaden direkt.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Det är dessvärre näthandel så en provtur går ej. Är det rimligt att anta att alla "dåliga" sitter på en viss modell, medan de bra sitter genomgående på en annan?

Är det 26a eller 29a du har Magenus?
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
har själv en scale 950 och där nu dämparn befinner sig i danmark hoppas det löser sig känns jävligt surt så Fox evo float 29 2013 med ctd = stor besvikelse
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Fox Evo Float 29 har jag. Det är CTDn som strular. Alla lägen är lika. Skall till Danmark på kurering efter högsäsongen.
Min sitter på en Canyon så det verkar vara märkesobundet.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Tar Fox på sig reperationen/kureringen, eller blir det självfinansierat?

Känns som man gör bättre i att vänta på nya cyklar, alternativt köra på en RockShox... Canyon har sagt att nya Fox-dämparna ska sitta på deras 2014 modeller och de är ju på gång i det närmaste. Radon släpper ju sina 2014 vilken dag som helst, och där kan man anta att den är uppdaterad.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Min är en Talas med 150mm slag. Funkade inte alls i början men nu efter några timmars körning funkar lägena skapligt. Sen att den lider av stiction är en annan sak men det verkar vara Talasenhetens fel. Funkar nog bättre för en lite tyngre åkare än mig.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Läst runt lite mer i gamla trådar, och problemen verkar minst sagt oroväckande. Scalen skulle införskaffas via tysk nätbutik, så ett eventuellt garantiärende pga av en sådan sak känns avskräckande. Får väl ligga på säkra sidan och köra rockshox, alternativt vänta påösta generation ctd.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Skulle det hända min gaffel känns det lite tryggare/enklare att min är köpt hos lbs. Tycker att funktionen funkar toppen på min gaffel och dämpare (än så länge iaf).
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
valde aktivt bort fox på min nya cykel efter att internet sagt att de sög. Min RS revelation känns mycket skönare än brosans dubbelt så dyra fox :)
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
svurr skrev:
-------------------------------------------------------
> valde aktivt bort fox på min nya cykel efter att
> internet sagt att de sög. Min RS revelation
> känns mycket skönare än brosans dubbelt så
> dyra fox :)

+1 på det. Men vissa verkar ju gilla Fox så det är nog en fråga om smak också. (Hoppas på det så att jag får den såld :P )
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Fredrik145 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har skickat min gaffel till Danmark. Snabb
> retur och den fungerar perfekt efter
> cartridgebyte.


Min är i Danmark nu efter att den blivit låst i alla tre lägen. Hur lång tid tog det från att du skickat till att du hade den igen?
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Tyvärr måste jag lägga till mig på listan av mycket besvikna Fox CTD-ägare.. Vilket skräp!

Kombinerat med en ny dyr MTB-ram, som inte heller motsvarat förväntningarna, så har det varit ett så kallat skitår..
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
CTD skulle bli en Volksgaffel men failade. FOX tror att svensson ska köpa gaffel från dem helt plötsligt för att "de är så lätta att använda". :(

Tur jag fick 2012 modellen...
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Alla tre lägen var lika mjuka när gaffeln var ny. Efter att ha skickat den på service till fox via min lbs (gratis), så funkar den utmärkt! Tog en dryg vecka, medan jag var på semester.

Efter att cykeln stått upp och ner ett dygn, eller legat i bilen några timmar, har det dock hänt att alla lägena blivit mjuka igen. Sätter då gaffeln i climb-läge, och efter några minuter på grusväg/stig så blir den styv och normal igen.

Har en CTD-dämpare bak också, men den funkar felfritt hela tiden.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Tycker ändå att min fungerade helt ok med tanke på att det var en budget Fox (Evolution). Det låsta läget var verkligen låst och det var stor skillnad mellan T o D-läget. Men helt plötsligt så började slaglängden bli kortare och kortare för varje pass och efter tre pass var den helt stel. Hoppas nu att den fungerar som den ska när jag får tillbaka den.

/Jonas
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
För mig tog det en vecka. Nu är det stor skillnad mellan lägen, riktigt stum i Climb läget och mjuk i Descend. Hoppas det håller i sig, men dom bytte som sagt kassetten.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Fredrik145 skrev:
-------------------------------------------------------
> För mig tog det en vecka. Nu är det stor
> skillnad mellan lägen, riktigt stum i Climb
> läget och mjuk i Descend. Hoppas det håller i
> sig, men dom bytte som sagt kassetten.


Kassetten? Menar du kanske cartridge?
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Fredrik145 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För mig tog det en vecka. Nu är det stor
> > skillnad mellan lägen, riktigt stum i Climb
> > läget och mjuk i Descend. Hoppas det håller i
> > sig, men dom bytte som sagt kassetten.
>
>
> Kassetten? Menar du kanske cartridge?

Förmodligen. Men på svenska. Både dämparkassett och dämparenhet funkar fint som översättning.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fredrik145 skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > För mig tog det en vecka. Nu är det stor
> > > skillnad mellan lägen, riktigt stum i Climb
> > > läget och mjuk i Descend. Hoppas det håller
> i
> > > sig, men dom bytte som sagt kassetten.
> >
> >
> > Kassetten? Menar du kanske cartridge?
>
> Förmodligen. Men på svenska. Både
> dämparkassett och dämparenhet funkar fint som
> översättning.

Blev bara fundersam. Aldrig hört det förut.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Är det någon som kan rapportera om hur läget är med 2014 års modell av Fox 32 Float Evolution CTD Air gaffel? Är problemet löst eller lider dom fortfarande av problemen från 2013års modell?
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Jag upplever min foxgaffel (2014 scott spark 950, ctdgaffeln) som jäkligt hård i snabba slag, om jag har hänget runt 25% av slaget på gaffeln (då används inte hela slaglängden under ens tuffare tag, jag har ett par centimeter kvar av innerbenet oanvänt).

Det känns också som att det är rätt mycket friktion i gaffeln, har sett en del tips om att ställa hojen upp och ned, för att få oljan att rinna ned mot bussningar/skumgummiringen/tätningen och smörja lite...

Hur upplever ni andra gaffeln?

Min fungerar 100% med CTD-funktionen iaf.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Husabuse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag upplever min foxgaffel (2014 scott spark 950,
> ctdgaffeln) som jäkligt hård i snabba slag, om
> jag har hänget runt 25% av slaget på gaffeln
> (då används inte hela slaglängden under ens
> tuffare tag, jag har ett par centimeter kvar av
> innerbenet oanvänt).
>
> Det känns också som att det är rätt mycket
> friktion i gaffeln, har sett en del tips om att
> ställa hojen upp och ned, för att få oljan att
> rinna ned mot
> bussningar/skumgummiringen/tätningen och smörja
> lite...
>
> Hur upplever ni andra gaffeln?
>
> Min fungerar 100% med CTD-funktionen iaf.

Har du servat den? Jag gjorde en lower leg med ny olja och min blev smooth som....
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Min 2013 fungerade utmärkt tekniskt men det gjorde inte konceptet bättre ;-)
De med Trail Adjust är säkert helt ok. De andra hade jag personligen låtit bli.

Jag upplevde också att den var trög/mycket friktion/stiction även nyservad. Bättre än oservad men trögare än RS Revelation som jag har nu. Jag hade visserligen en Talas vilket ju gör det sämre.
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Min sambos 2014 Fox 32 fit factory kändes inte alls rolig i början. Men efter en halv säsongs cykling känns den betydligt bättre. Inte alls lika mkt stiction, nu känns den bra (inte lika bra som min RS Revelation dock).
 
Fox CTD-gaffel och rapporterade problem
Ultralite skrev:

> Har du servat den? Jag gjorde en lower leg med ny
> olja och min blev smooth som....

Nope, cykeln är inte två månader gammal ens, och har gått 20 timmar sisådär. :)
Det är helt klart relaterat till lufttrycket, var ute igår kväll och testade med lägre tryck (låg runt 40% häng), och gaffeln är mer följsam över snabba/korta slag (rotmattor t.ex).

Nu användes nästan hela slaget med om man tittar på o-ringen, ett tecken på att jag har för lågt tryck i den då det inte var överdriven attack i stöket igår.


Googling säger att jag inte är ensam med att uppleva den så här, med "rätt" häng blir högfartskompressionen klart lidande.
 
Tillbaka
Topp