Fox CTD

The_geniuz

Ny medlem
Fox CTD
Tjenare,
Har en Fox Float CTD Performance bakdämpare, och känner ingen som helst skillnad på dom olika lägena, har testat olika mycket luft osv..
Hur stor skillnad ska det vara?? ska den dämpa lika mycket på Descent som i Climb läget??

Sedan om någon vet nån som är kunning på att "tuna" in bak och framdämpare?? man kanske ska unna sig det i höst present =)

Ha de gott

Fox CTD
Det är rätt liten skillnad mellan de olika lägena och om du står och gungar med cykeln eller provar på parkeringsplatsen så märker du inget.
"Låsta" eller climb styvar upp den ngt men inte mer, det är ingen lock-out i den bemärkelsen...

Lägena gör mer nytta när du sitter på cykeln och trampar i skogen.
Kör med dämparen ett halvår eller så tills du lärt dig hur den fungerar och ska kännas och om du sedan vill ändra något så fundera på tune då i stället.
Alla har olika preferenser men jag körde min i trail-läge i tre år förutom längre transporter då ja switchade till climb.

Fox CTD
Hej

Jag håller inte med Klavinkel. Min perfomance-dämpare är de tydliga skillnader mellan lägena. Därför gillar jag den mer än factory där de faktist inte är stor skillnad. Nu har jag upplevt precis som du att skillnaden uteblivit och den är för närvarande på garantiärende hos FOX. De ska vara tydliga skillnader

Fox CTD
Fast om man förväntar sig att CTD-lägena ska göra större märkbar skillnad än vad dem gör så kanske man tror att den inte lirar rätt eller det behöver göras en tune i onödan.

Man kan gott och väl prova sig fram och labba med sag och tokens innan man går vidare till nästa steg och skickar iväg den för en tune..

Det är ju inte så att en float är en dålig dämpare.

Fox CTD
Ok, jag erkänner.
6 månader kanske är lite lång tid men det kan ta ett tag att få alla parametrar att stämma och att vänja in sig själv vid prylar man inte är van vid.
Sen kan det vara rätt små skillnader mellan något strular eller fungerar som det ska (ofta tänker man inte på det när det lirar som det ska)

Skillnaden mellan Performance Vs. Factory kan jag inte uttala mig om men det verkar Fredahead ha bra koll på.

Fox CTD
Okay,
jag känner faktiskt ingen skillnad alls, hade dämparn hos canyon och får tillbaka den imorgon hoppas jag,
dom menade på att deras dämpare är inställda för en förare som väger ca 70 kg,
jag själv väger 100kg och dom ville då att jag skulle tuna den för min vikt och då ska dämparn fungare =)?
har en kille som testat min cykel som väger 80kg och han känner inte heller någon skillnad,,

Fox CTD
För att ställa in den efter din vikt behöver du bara pumpa i mer luft i sen.

Min float ctd performance har tre tydliga lägen. C nästan helt låst, t lagom för det mesta och d lite för mjukt.

Fox CTD
Jo de va de jag trodde med, men canyon menar på det med vikten på förare,,
får testa dämparn när jag får den, hur mycket vägen ni och vad kör ni för tryck i dämparn??

Fox CTD
Tyckte först att det inte var mycket till skillnad när jag provade direkt jag fått cykeln, men håller med Klavikel att det fungerar bra i skogen. 85 kg, 185-190 PSI + rebound på snabbaste funkar för mig.

Fox CTD
Jag känner noll skillnad mellan lägena på min Float CTD som också sitter på en Canyon. Den fungerar rätt bra ändå nu med en stor volymbricka i så att den inte bottnar för minsta lilla. Jag väger sub-70 och tunen funkade inte för mig heller. På tok för mjuk. Nästa dämpare ska ha inställningar för allt som jag kan ändra själv.

Fox CTD
Har inga som helst problem med att känna skillnad på min CTD dämpare, climb blir nästan helt stum på min medans descent är härligt mjuk och go :)
Tror att det har lite med olika länkage att göra, har inte hört någon annan som har haft några problem men då åker dom flesta här samma hoj typ :)

Fox CTD
Ja, märker också stor skillnad på lägena på min Float CTD (som sitter på en Giant Trance). Har dock inget att jämföra mot, mer än att climb inte är riktigt lika fast som min HT. :-)

Fox CTD
Märker också markant skillnad mellan lägena på min FOX Float CTD Factory, viktigt att du ställer in rätt lufttryck och Sag i dämparen, lufttrycket (psi) skall vara ungefär 3 gånger din vikt med full utrustning, typ 3x90 kg ger 270 psi och ställs in i Descend-läget.

Fox CTD
Känner man ingen skillnad är det fel på dämparen. Kände ingen skillnad på min cykel vid leverans cyklade några veckor och fick sedan en ny på garantin. Precis som flera säger så blir det ingen full lockout men man skall kunna stå upp och cykla och känna att cykeln är betydligt stummare i Climb. I mina öron låter den defekt och borde vara ett garantiärende.

Fox CTD
gkarl skrev:
-------------------------------------------------------
> Märker också markant skillnad mellan lägena på
> min FOX Float CTD Factory, viktigt att du ställer
> in rätt lufttryck och Sag i dämparen,
> lufttrycket (psi) skall vara ungefär 3 gånger
> din vikt med full utrustning, typ 3x90 kg ger 270
> psi och ställs in i Descend-läget.

Det där måste ju skilja beroende på vilken ram dämparen sitter på? Jag kör min CTD med mindre sag än rekommenderat pga att jag gillar Descendläget mest, ca 200psi och jag väger 95kg.

Fox CTD
The_geniuz skrev:
> Jo de va de jag trodde med, men canyon menar på
> det med vikten på förare,,
> får testa dämparn när jag får den, hur mycket
> vägen ni och vad kör ni för tryck i dämparn??

Oavsett hur dämparen är inställd från fabrik, så är tanken ändå att man ska justera trycket efter sin vikt (preferens). Börja med att köra det tryck som FOX rekommenderar för din vikt, därifrån kan du sen börja laborera.

Jag gillar trailläget mest och jag kör 135psi. Men jag har inte laborerat fram hela vägen än, med så lågt tryck är descendläget för mjukt.

Fox CTD
Tryckrekommendationerna blir nästan alltid lite wierd om man följer dessa.
På de cyklar jag ägt så har jag kört 15-20 PSI lägre än rek.
Tryck skiljer dessutom mellan länkage och förarvikt så strunta i vad andra kör med.

Det lättaste är att köra tryckinställning via sag i stället.
Börja med en sag på mellan 25-30% och utvärdera hur cykeln känns.

Fox CTD
Jag har en Canyon Nerve 9.9sl 2014.
Förra året en Canyon Nerve 7.9 2013.

Med båda cyklarna har jag fått skicka tillbaka bakdämparen då det inte varit någon skillnad alls mellan dom dom tre olika lägena.

Framdämparen har fungerat klanderfritt på båda cyklarna. Kanske att descend och trail på den nyare hojjen känns väldigt lika varandra. Det viktiga tycker jag är att det varit nästan helt låst i climb på båda cyklarna. Kanske har flexat någon mm.

På min 2013 blev det tydlig skillnad på bakdämparen efter reklamation.
Det kan jag tyvärr inte säga att det blev på min 2014 som dessutom är fox dyraste dämpare.
Känner viss skillnad, mellan det låsta (C) och öppna läget (D), men det är marginellt.

Första turerna (trodde jag) läkte den dessutom lite olja, fick torka av kolvstången efter varje tur.
Det kunde tydligen bli så efter en service.
Det var ungefär 25 turer sedan, problemet kvarstår.

Vad tror ni? Är det jag som gör fel, eller är det läge för en reklamation ?

Rätt besviken när man köpt hojj för dubbla priset och sakerna fungerar sämre.

Fox CTD
Jag väger 95 kg och har 12kg/bar i min dämpare å då hamnadee jag på 25% sag = bra å ja det är tydliga skilnader mellan lägena, från mjuk till nästan stum. Men har du kört med för lite luft så den har bottnat för många gånger så kanske du har skjutit nån packning. Du fick väll med en gaffel/dämpar pump till cykeln????? hur man ställer in rätt sag hittar du bla på youtube och du ska ha dämparn i läget D när du kollar saget

Fox CTD
Tjenare,
Verkar vara olika uppfattning om dämparn för alla =)
jag har testat olika tryck i dämparn och med olika förare, allt från 75-80 kilo upp till 110, och ingen har känt nån direkt skillnad,
Canyon har haft dämparn nu e ca tre veckor och dom sägar att det inte är något fel på den, får testa igen, annars skickar jag tillbaka den och då får dom byta den,,, har ju inte cyklat mer än 15 mil på cykeln,,..

Fox CTD
danierik skrev:
> Jag har en Canyon Nerve 9.9sl 2014.
> Förra året en Canyon Nerve 7.9 2013.
>
> Med båda cyklarna har jag fått skicka tillbaka
> bakdämparen då det inte varit någon skillnad
> alls mellan dom dom tre olika lägena.
>
> Framdämparen har fungerat klanderfritt på båda
> cyklarna. Kanske att descend och trail på den
> nyare hojjen känns väldigt lika varandra. Det
> viktiga tycker jag är att det varit nästan helt
> låst i climb på båda cyklarna. Kanske har
> flexat någon mm.
>
> På min 2013 blev det tydlig skillnad på
> bakdämparen efter reklamation.
> Det kan jag tyvärr inte säga att det blev på
> min 2014 som dessutom är fox dyraste dämpare.
> Känner viss skillnad, mellan det låsta (C) och
> öppna läget (D), men det är marginellt.
>
> Första turerna (trodde jag) läkte den dessutom
> lite olja, fick torka av kolvstången efter varje
> tur.
> Det kunde tydligen bli så efter en service.
> Det var ungefär 25 turer sedan, problemet
> kvarstår.
>
> Vad tror ni? Är det jag som gör fel, eller är
> det läge för en reklamation ?
>
> Rätt besviken när man köpt hojj för dubbla
> priset och sakerna fungerar sämre.

Har också Nerve 9.9SL och märkte ingen skillnad på bakdämparen. När cykeln åkte tillbaka för rambyte så reklamerade jag även dämparen. Enda skillnaden efter reklamationen var att den läckte olja efteråt precis som din.

Det är faktiskt lite skillnad mellan lägena som man märker när man cyklar, hade dock velat ha den fast i Climbläget. Har läst en del i tyskt forum och det är så den är, skall tydligen vara så.

Vet inte om den kan byggas om i samband med service för att bli fastare i Climbläget?

Fox CTD
Tror mig ha läst någonstans att Canyon har beställt en mjukare tune till vissa modeller.

Att det blir fuktigt på pistongen är helt normalt. Det är när den blir för torr man ska oroa sig för då börjar smörjoljan ta slut :-)

Fox CTD
Verkar vara många canyon hojar som har "felande" dämpare... Inget illa om dom men lite lurt verkar det :) kan ju helt klart vara så att dom kör en annan tune i dämparen.

Fox CTD
gyttorparn skrev:
> Men har du kört med för lite
> luft så den har bottnat för många gånger så
> kanske du har skjutit nån packning.

Nu vet jag inte hur en CTD-dämpare ser ut inuti, men gissar på att det inte är någon större skillnad mot tidigare modeller vad gäller bottning. I så fall skall det inte gå några packning om den bottnar. Det enda som händer är att den inte går att trycka ihop mer för att en gummiring tar emot i botten.

Fox CTD
Har inte haft för lite luft. Kör ca 100psi fram och 170-200 bak. Och ja, jag vet hur man använder en dämparpump.

Kolvstången är mer än bara fuktig, fuktig måste den ju självklart vara.
Den är rent utav kladdig efter varje tur. Får ta bort oljegegga efter varje tur.som.bildats av smuts/olja. Dvs för mkt olja.

Fram är oljehinnan/filmen mkt tunnare och de blir aldrig något klet.

Fox CTD
Fick min dämpare igår, och har testat den, är fortfarande ingen skillnad mellan lägena,
testade 200psi och har både cyklat och tryckt på sadeln, och i alla lägen kom oringen lika långt ner när man tryckte,,
hur gör man nu då, ska man skicka den till någon som kan fox dämpare för ett utlåtande och sedan höra av sig till canyon??

Fox CTD
Fast det där är en missuppfattning. Oringen ska komma lika långt ner men det ska ta emot lite mer på vägen dit. Typ. Det är kompressionsdämpningen som ökar när du vrider vredet.

Fox CTD
Okay, så o ringen ska komma lika långt ner i alla lägen?? varför är det då stumt på vissa ctd dämpare och alla lägen likadana på andra??

trodde dämparn skulle bli väldigt mkt hårdare i climb läget, ungefär som framdämparn, den e ju stum..?? vilken mening e de om den inte blir hårdare, utan dämpar lika mycket?? då tappar man ju all kraft när man ska klättra??

Fox CTD
The_geniuz skrev:
> Okay, så o ringen ska komma lika långt ner i
> alla lägen?? varför är det då stumt på vissa
> ctd dämpare och alla lägen likadana på andra??
>
> trodde dämparn skulle bli väldigt mkt hårdare i
> climb läget, ungefär som framdämparn, den e ju
> stum..?? vilken mening e de om den inte blir
> hårdare, utan dämpar lika mycket?? då tappar
> man ju all kraft när man ska klättra??

+1. Självklart ska de vara tydliga skillnader mellan lägena.

Fox CTD
Fredahead skrev:
> Jag har också en Canyon. Verkar skumt de här. Nu
> är den inne på garanitärende för båda
> gafflarna samt hjulet fram.

Två gafflar på din canyon Fredrik! Det missade jag när jag såg dig i skogen sist! ;)

Fox CTD
revolutionrider skrev:
> Fredahead skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har också en Canyon. Verkar skumt de här.
> Nu
> > är den inne på garanitärende för båda
> > gafflarna samt hjulet fram.
>
> Två gafflar på din canyon Fredrik! Det missade
> jag när jag såg dig i skogen sist! ;)

Förlåt mitt val av ord Revolutionrider:) Gaffel och dämpare givetvis.

I början av inlärningskurvan

Fox CTD
Va ute på en sväng med cykeln precis,
och hur jag än gjorde så känner jag ingen skillnad alls, inte kompisen som va med heller som väger 20 kg mindre än vad jag gör?? inte ens i trögheten i dom olika lägena, =(
Hur ska den egentligen fungera den där dämparn?? någon som vet=)

får dra iväg ett mail till canyon igen och se hur vi gör denna gången??

Ha de

Fox CTD
Eftersom det är skillnad på CTD 2013 och 2014 skulle det vara intressant och veta vilken årsmodell ni har som har problem. På Fox hemsida kan man knappa in gaffel/dämparens ID koden och se vilken årsmodell det är.

Kör själv med 2014 Fox CTD gaffel/dämpare och känner tydlig skillnad mellan lägena.

//Källis

Fox CTD
Känner du ingen skillnad om du trycker med handen på sadeln i olika lägen?? på kärringens Canyon så är det från mjuk till nästan stumt mellan dom 3 lägena om jag trycker/hänger med lika stor kraft. Där imot på min scott så är det mindre skillnad men ändå så är det klar skillnad mellan dom 3 lägena, CTD på båda hojjarna

Fox CTD
Jag har en 2014 nerve 8.9 som jag har cyklat 15-20 mil med och redan skickat in dämparn 1 gång, då fick jag tillbaka den och dom sa att den behövdes "tunas" in för min vikt, dock ingen skillnad hur man än gör.
vet inte riktigt hur jag ska göra nu, jag vill ju ha en cykel som fungerar som den ska, är lite segt upför med fullt gung hela tiden,,,

Fox CTD
The_geniuz skrev:
> Jag har en 2014 nerve 8.9 som jag har cyklat 15-20
> mil med och redan skickat in dämparn 1 gång, då
> fick jag tillbaka den och dom sa att den behövdes
> "tunas" in för min vikt, dock ingen skillnad hur
> man än gör.
> vet inte riktigt hur jag ska göra nu, jag vill ju
> ha en cykel som fungerar som den ska, är lite
> segt upför med fullt gung hela tiden,,,

Vad menar de med "tunas" in för din vikt? På CTD-dämparna så är ju den enda inställningen du gör retur och tryck. Om du ställer trycket efter Fox rekommendation & returen i mittläget så har du gjort det du kan.

Det ska vara skillnad på de tre lägena, är det inte det så fungerar inte dämparen som den ska. Det du borde göra är skicka tillbaks den än en gång.

Fox CTD
The_geniuz skrev:
> Okay, så o ringen ska komma lika långt ner i
> alla lägen?? varför är det då stumt på vissa
> ctd dämpare och alla lägen likadana på andra??
>
> trodde dämparn skulle bli väldigt mkt hårdare i
> climb läget, ungefär som framdämparn, den e ju
> stum..?? vilken mening e de om den inte blir
> hårdare, utan dämpar lika mycket?? då tappar
> man ju all kraft när man ska klättra??

Ja, under statisk belastning kommer dämparen sjunka ihop till samma nivå oavsett ctd-läge. Kompressionen justerar hur fort dämparen kan komprimeras genom att styra oljeflödet i dämparen.

Climbläget upplevs hårdare då oljeflödet är mest strypt här
Trailläget har något högre oljeflöde och upplevs därav mjukare men ändå trampeffektivt
Descendläget upplevs mjukast då den är helt öppen, så dämparen jobbar mer följsamt

Hoppas det blev något så när förståeligt...

Fox CTD
Har i princip inte kunnat känna någon skillnad på min CTD dämpare på Canyon Nerve 9.9SL 2014. Har även haft den tillbaka för genomgång hos Canyon med enda skillnaden att den läckte efteråt.

Nu har jag haft den inlämnad på stor service och efter det har jag CTD-funktion! Inte så den låser helt på C men klar skillnad mellan de olika lägena. Har inte ändrat tune eller något. Om jag kommer ihåg rätt så var det lite kväve som nu var åtgärdat.

Kanon att få ordning på det, hade dock varit roligare om det varit löst för ett år sedan. . .

Fox CTD
magnil skrev:
> Har i princip inte kunnat känna någon skillnad
> på min CTD dämpare på Canyon Nerve 9.9SL 2014.
> Har även haft den tillbaka för genomgång hos
> Canyon med enda skillnaden att den läckte
> efteråt.
>
> Nu har jag haft den inlämnad på stor service och
> efter det har jag CTD-funktion! Inte så den
> låser helt på C men klar skillnad mellan de
> olika lägena. Har inte ändrat tune eller något.
> Om jag kommer ihåg rätt så var det lite kväve
> som nu var åtgärdat.
>
> Kanon att få ordning på det, hade dock varit
> roligare om det varit löst för ett år sedan. .
> .

Stor service till CANYON eller någon annan? Pris på detta?

Tack

Fox CTD
Lite trådlyft här.

På min nya cykel, en 2015 Radon Slide 29 8.0 sitter det en Fox Factory Float CTD Adj. Ställde tryck/sag i öppet läge (Descend) men känner sedan i princip ingen skillnad mellan de tre lägena. Funkar bra i skogen, men är gungig på vägen dit i C-läge. På polarens Nerve 7.0 2015 är det rejält stumt i C-läget. Även min gaffel har markanta skillnader på CTD-lägena.

Har Fox så dålig Q-kontroll? Jag har redan en retur-sedel fr B-D.de, men skulle vara kul att höra om jag är ensam...

Tillbaka
Topp