Fox DPX2 - Garanti eller inte?

mtbtobbe

Medlem
Jag köpte en ny cykel med en Fox DPX2 dämpare. När jag haft cykeln i 5 månader (81 timmar och 23 minuters åktid enligt Strava, fördelat på stigcykling i Hellas och 6 dagar i Alperna) kom ett sugande ljud när dämparen komprimerades. Jag gick till lbs och hävdade garanti. Lbs skickade dämparen till FOX. FOX konstaterade "luft i oljan" och servade dämparen (service DPX2, Air sleeve kit, rebuild DPX2) och ansåg att det inte var garanti med motiveringen på Danska "olie + snavs flere steder, indekere at dæmper trænate til service". Lbs ville ha 1550 kr för servicen, jag hävdade fortsatt garanti och lbs reklamationsavdelning skulle titta på ärendet. De återkom med följande svar.

Hej!
Det här är vad teknikerna hos Fox säger - alltså inte ett garantiärende.

The damper is supping, making the sound as if oil and nitro has mixed. This is 90% of the time a sign of a shock that need service. Annual or 125 hour service is recommended and to ensure the warranty is covered this has to be done.
But, as with anything what is 125hours of riding? Perfect conditions? No two products is alike and some defect can occur or a rubber sealing could have been used good. Like a bearing, no one can say how long it will last.

Någon som vet hur detta fungerar, kan Fox bara säga att det inte är garanti för de tycker jag skulle gjort service innan 80 timmars åktid?

/Tobbe

DPX2 är skit. Min började pysa & gurgla efter 4 mån/30 tim, hade inte tid att strula med gaanti mitt i sommaren, så skickade den till JBP, började pysa igen efter en månad.
Köpte coil.

Du läste följande...?

"For those who ride lift-accessed DH, Park, or Extreme Freeride or in extremely wet/muddy or dry/dusty environmental conditions where trail debris is sprayed onto the fork or shock while on the trail, FOX encourages riders to perform maintenance earlier than recommended above as needed. If you hear, see, or feel something unusual, stop riding immediately and contact a FOX Authorized Service Center for proper servicing."

Kan nog tycka att efter 6 dagar i Alperna så bör du serva den oavsett garanti eller ej.

Både Fox och Rock Shox har blivit hårdare vad gäller garanti osv.

Trist i vilket fall. Hoppas det löser sig.

Jag tror man skulle kunna få igenom en reklamation som ger en helservice. Det är ju inte bra att dämparen helt rasar inom hundra åktimmar, alperna eller inte. Men med tanke på att det är Bike Toys är det antagligen en massa gnäll och jättelång väntetid. Jag hade skaffat en annan dämpare att åka på, och om reklamationen går igenom har man en reserv eller en att sälja.

Plush sa:
Du läste följande...?

"For those who ride lift-accessed DH, Park, or Extreme Freeride or in extremely wet/muddy or dry/dusty environmental conditions where trail debris is sprayed onto the fork or shock while on the trail, FOX encourages riders to perform maintenance earlier than recommended above as needed. If you hear, see, or feel something unusual, stop riding immediately and contact a FOX Authorized Service Center for proper servicing."

Kan nog tycka att efter 6 dagar i Alperna så bör du serva den oavsett garanti eller ej.

Vad gör man om man bor i alperna/valfritt annat berg då? Lägger halva lönen på service?

Jag förstår fullt ut att tillverkarna vill hålla nere friktionen på dämparna och därav att man får kortare servicetider men nån måtta får det vara!

I TS fall så är det dessutom dämparoljan som sugit in luft, troligtvis från luftburken vilket i så fall dessutom ger ett extra lager av skydd som smutsen måste ta sig förbi innan den kan börja slita på tätningen.

Sista meningen från fox skulle ju göra att de kan friskriva sig från allt. Fräsmaskinen har en viss tolerans så att din kolv blev en halv mm för liten är något du får räkna med. Svetsen på din ram ser självklart inte lika dan ut som på en annan cykel så får hållfasthetsberäkning kan man ju inte lite på, att den gick av får du räkna med att det kan hända.

edvin_m sa:
Plush sa:
Du läste följande...?

Vad gör man om man bor i alperna/valfritt annat berg då? Lägger halva lönen på service?

Jag förstår fullt ut att tillverkarna vill hålla nere friktionen på dämparna och därav att man får kortare servicetider men nån måtta får det vara!

I TS fall så är det dessutom dämparoljan som sugit in luft, troligtvis från luftburken vilket i så fall dessutom ger ett extra lager av skydd som smutsen måste ta sig förbi innan den kan börja slita på tätningen.

Sista meningen från fox skulle ju göra att de kan friskriva sig från allt. Fräsmaskinen har en viss tolerans så att din kolv blev en halv mm för liten är något du får räkna med. Svetsen på din ram ser självklart inte lika dan ut som på en annan cykel så får hållfasthetsberäkning kan man ju inte lite på, att den gick av får du räkna med att det kan hända.

Ja.. Bor man så till att man kör i alperna/Åre el dylikt så får man nog lägga halva lönen på det.

Tillverkarna fyller dämparna med Nitrogen.
Men det vet du nog..

Dessutom är fyllnadstrycket bakom IFP betydligt större än i luftburken. Dessutom är det mer tätningar från luftburken in till oljan än det är från gas-utrymmet bakom IFP mot oljan till...
Men det vet du nog också..

Bubblor i oljan kan komma från betydligt fler håll än från luftburkens håll...

Nu är den dock redan servad och tillbaka hos lbs, frågan är om det är rimligt att bråka om garanti eller bara betala.

Lbs sa när jag lämnade in den att Fox kommer avgöra om det är garanti eller inte. Jag uppfattade det som jag hade goda marginaler för att det skulle vara ett garantiärende och dämparen var bara 5 månader gammal.

@Plush Jag har läst det angående lift-accessed DH men tyckte formuleringen ” FOX encourages riders to perform maintenance earlier than recommended above as needed” inte var så tydlig och tänkte att de 43 timmars åktid jag hade kvar till 125 var tillräckligt.

Jag får bara känslan att det är lite godtyckligt när de avgör om det är garanti eller inte.

Plush sa:
edvin_m sa:
Plush sa:
Du läste följande...?

Ja.. Bor man så till att man kör i alperna/Åre el dylikt så får man nog lägga halva lönen på det.

Tillverkarna fyller dämparna med Nitrogen.
Men det vet du nog..

Dessutom är fyllnadstrycket bakom IFP betydligt större än i luftburken. Dessutom är det mer tätningar från luftburken in till oljan än det är från gas-utrymmet bakom IFP mot oljan till...
Men det vet du nog också..

Bubblor i oljan kan komma från betydligt fler håll än från luftburkens håll...
Tjena, ber om ursäkt om du tog mitt utspel personligt, det var absolut inte meningen! It was a rant...! Ok?

Jag köper att en framgaffel som körs utan stänkskärm kan behöva täta nederbensservicar men att dämparkretsen på en bakdämpare som dels är placerad betydligt mera skyddad och dels har ett "skyddande lager" av antingen trycksatt kvävgas eller luft ska behöva så pass täta service intervaller anser jag är fel.

Ps kvävgas i IFP kammaren har jag koll på, skrev aldrig något annat om den.

Att den fått in luft från luftburken var som jag skrev ett antagande baserat på Fox kommmentar om att den kan behöva servas oftare vid dålig väderlek. IFP har ett övertryck på 150 psi vid okomprimeratläge, inga rörliga tätningar som är exponerade utåt och bygger ett högre övertryck gentemot omgivnigen vid kompresion (och en o-ring mot dämparkretsen) .

Luftburken har en exponerad dynamisk tätning som dessutom sitter på den negativa kammaren, så även om trycket där (oftast) är högre än vid IFP vid okomprimerat läge så kommer tryckskillnaden mot omgivningen minska vid kompresion och därmed öka risken för att dra in skit som kan skada tätningen (en quad ring) mellan luftburken och dämparkrertsen

mtbtobbe sa:
Nu är den dock redan servad och tillbaka hos lbs, frågan är om det är rimligt att bråka om garanti eller bara betala.

Lbs sa när jag lämnade in den att Fox kommer avgöra om det är garanti eller inte. Jag uppfattade det som jag hade goda marginaler för att det skulle vara ett garantiärende och dämparen var bara 5 månader gammal.

@Plush Jag har läst det angående lift-accessed DH men tyckte formuleringen ” FOX encourages riders to perform maintenance earlier than recommended above as needed” inte var så tydlig och tänkte att de 43 timmars åktid jag hade kvar till 125 var tillräckligt.

Jag får bara känslan att det är lite godtyckligt när de avgör om det är garanti eller inte.
Det där är service tycker jag. Du har använt den hårt, den behöver servas, inget konstigt. Köp annan dämpare om du vill ha långa service intervall, läs coil.

En annan detalj är ju att de utfört en service och sen tar betalt för den utan att du bett om det. Rimligen borde de fråga, och du borde ju ha möjligheten att göra det själv eller lämna in någon annanstans. Tar man det i förlängningen skulle de ju kunna byta hela IFPn och konstatera att "det behövdes" och ta 4kkr för besväret.

mtbtobbe sa:

Jag råknade ut för en liknande grej. Jag reklamera en broms via Bike24 och fick svaret att reklmationen inte skulle ha gått igenom och att jag skulle betala nästan hela bromsens konstad i serviceavgift, typ 90 eur eller något. Jag svarade bara att utlåtandet var orimligt och att jag inte hade gått med på att betala. Jag fick bromsen av Bike24 och dom tog kostnaden. Jag tycker inte det är konstigt att man inte vill betala i detta tillfället, men om du måste hosta upp för att få tillbaka dämparen är det väl värt att bita i det sura äpplet. Bike Toys är däremot så kassa att det inte känns som ett alternativ att använda Fox om man bor inom deras område.

15% står det i någon konsumentlag att en näringsidkare får öka priset utan att meddela tror jag. En ökning från 0kr till 1500kr är ju hur som helst inte skälig utan att du fått välja.

Två fel:
Inte skött servicen (men garanti, det ska man ha!).
LBS har antagligen i sin tur fått en faktura utan att kund har godkänt.

Det skulle ju gå att gå tillbaka till elastomer om man vill ha mindre servicekänslig fjädring.
Annars är det nog bara att serva, se glad ut å kötta på. ?

Luthman Photography sa:
Ni var den väl inte paj, utan krävde service?

Det finns väl mängder av gafflar och dämpare (iaf historiskt) som krävt service innan 100 timmar. Ffa om man kör mkt park.

Den var ocyklingsbar innan rekommenderat serviceintervall. Jag har haft grejer som har dött tidigare och reklamerat detta. Det har alltid gått igenom, men har bara varit gnäll hos Bike Toys. Merparten av grejerna jag har använt har fungerat mer än ett rekommenderat serviceintervall och jag servar oftast mina grejer betydligt tidigare.Det är inte så något sätt orimligt att kräva att en dämpare ska hålla att cyklas på i över 100 h.

jofahjalm sa:
Luthman Photography sa:

Det finns väl mängder av gafflar och dämpare (iaf historiskt) som krävt service innan 100 timmar. Ffa om man kör mkt park.

Den var ocyklingsbar innan rekommenderat serviceintervall. Jag har haft grejer som har dött tidigare och reklamerat detta. Det har alltid gått igenom, men har bara varit gnäll hos Bike Toys. Merparten av grejerna jag har använt har fungerat mer än ett rekommenderat serviceintervall och jag servar oftast mina grejer betydligt tidigare.Det är inte så något sätt orimligt att kräva att en dämpare ska hålla att cyklas på i över 100 h.

Jag tänker lite att när man köper dämpare så kollar man upp serviceintervall?

Och tycker man att det är orimligt kort så köper man en annan dämpare?

Dämparen har gått drygt 60% av sin servicetid, 6 dagar berg resten rådjursstig.
Nog kan man tycka att en dämpare avsedd för utförsåka ska klara det utan at4 knorra.
Jag hade inte accepterat ett avslag utan vidare. Det är ju inte att den gått 80 timmar bike park.

jofahjalm sa:
Luthman Photography sa:

Var den verkligen ocyklingsbar eller slurpade den vid komprimering? De tu är nödvändigtvis inte samma sak.

Jag sa till lbs att de skulle fixa oavsett garantiutgång för jag ville ha tillbaka cykeln snabbt, så de hade ok på att servade den.

Dämparen var påverkad, kändes lite död, men jag cyklade inte så mycket mer efter att jag upptäckt det.

Det är inte så att jag inte vill serva men jag uppfattade det som jag låg inom serviceintervallet när jag läser Fox beskrivning (beroende på hur man värderar en veckas alpcykling) och även om det skulle vara på gränsen så hade jag nog trott att de skulle gå på någon form av Goodwill för den var så ny. Men nu verkar det vara Bike Toys som avgör ifall det är garanti eller inte åt Fox och när de själva förmodligen tjänar mer på att ta betalt för en service istället för en garantireparation (jag gissar, rätta mig om jag har fel) skulle man kunna misstänka att det kan ha en inverkan på bedömningen.

Men jag hör vad ni säger och inser att det inte var ett så tydligt garantiärende som jag trodde, så tack för den inputen.

Tillbaka
Topp