Fox DPX2 - Garanti eller inte?
Jag köpte en ny cykel med en Fox DPX2 dämpare. När jag haft cykeln i 5 månader (81 timmar och 23 minuters åktid enligt Strava, fördelat på stigcykling i Hellas och 6 dagar i Alperna) kom ett sugande ljud när dämparen komprimerades. Jag gick till lbs och hävdade garanti. Lbs skickade dämparen till FOX. FOX konstaterade "luft i oljan" och servade dämparen (service DPX2, Air sleeve kit, rebuild DPX2) och ansåg att det inte var garanti med motiveringen på Danska "olie + snavs flere steder, indekere at dæmper trænate til service". Lbs ville ha 1550 kr för servicen, jag hävdade fortsatt garanti och lbs reklamationsavdelning skulle titta på ärendet. De återkom med följande svar.
Hej!
Det här är vad teknikerna hos Fox säger - alltså inte ett garantiärende.
The damper is supping, making the sound as if oil and nitro has mixed. This is 90% of the time a sign of a shock that need service. Annual or 125 hour service is recommended and to ensure the warranty is covered this has to be done.
But, as with anything what is 125hours of riding? Perfect conditions? No two products is alike and some defect can occur or a rubber sealing could have been used good. Like a bearing, no one can say how long it will last.
Någon som vet hur detta fungerar, kan Fox bara säga att det inte är garanti för de tycker jag skulle gjort service innan 80 timmars åktid?
/Tobbe
Hej!
Det här är vad teknikerna hos Fox säger - alltså inte ett garantiärende.
The damper is supping, making the sound as if oil and nitro has mixed. This is 90% of the time a sign of a shock that need service. Annual or 125 hour service is recommended and to ensure the warranty is covered this has to be done.
But, as with anything what is 125hours of riding? Perfect conditions? No two products is alike and some defect can occur or a rubber sealing could have been used good. Like a bearing, no one can say how long it will last.
Någon som vet hur detta fungerar, kan Fox bara säga att det inte är garanti för de tycker jag skulle gjort service innan 80 timmars åktid?
/Tobbe