Fox float 34 problem

Clipper

Aktiv medlem
Fox float 34 problem
Hej.
Vet inte om jag bör lämna in den på service. Gaffeln beter sig konstigt, när jag ställer in ett dag på 25% är motståndet i dämparen bra när jag åker ut, efter ett tag sjunker den ihop och rör sig bara med de sista 40 millimetrarna. När jag pumpar hårdare så jag har ett dag på ca 20% håller den sig kvar uppe men är jäkligt stum. Får smälla i bra hårt om jag skall få ihop den toll hälften.
Rebondskruven har tappat klicklägena, den snurrar väldigt lätt när man skruvar.
För ett par månader gjorde jag rent i koppen under fästet för lockoutwiren, då råkade jag skruva ur mittstången där lilla cenrumskruven till locket är fäst. Det pyste upp lite olja men det slutade när jag skruvade åt mittstången.

Väger 110 och har kört nästan 400 mil, hälften grus och hälften Stig/rot/sten så den har väl gått rätt hårt och kanske förtjänar en service. Vad tror/vet ni? Blir jag av med problemen efter en service eller är det nåt större ingrepp som behövs. Tänker på reboundskruven och oljeläckaget jag hade?

Fox float 34 problem
Service absolut, det är något som är slitet eller trasigt. Det låter som att den läcker luft, som man kan ta hand om med ett tunt buntband, du kör den mellan gaffelben och damm-wipern, då pyser du ut den luften som läckt in på fel ställe. Det är ett känt problem som gör gaffeln stum. Men om det händer så fort för dig, då är saker slitna. Serva.

Fox float 34 problem
Nej, så det är väl hög tid. Men jag undrar mest om en service med oljebyte/tätningsbyte avhjälper problemen, det känns det där med skruven inte är bra. Vad är det som gör klicken, kan jag ha lossat något med rebounden när jag släppte på mittstången upptill i högerbenet

Fox float 34 problem
Provade att sticka ner ett buntband på höger sida, fick för mig att det var där man kunde pysa ur luft, men det låter mer logiskt på vänster nu när jag tänker efter...

Fox float 34 problem
Jo men den service som har ett rekommenderat serviceintervall som är sjukt kortare än 400mil omfattar väl endast olje och tätningsbyte, som man ganska enkelt kan göra själv. Funderar mest på om det krävs en reparation med de omständigheter jag beskriver, eller kalla det större service om du vill, men mig veterligen finns inget rekommenderat intervall för en sån, men upplys gärna i så fall vad som ingår och hur ofta den rekommenderas

Fox float 34 problem
Det låter som den behöver nya lufttätningar och att kompressions/returenheten måste rivas/servas.

Stor service med andra ord, dags att lämna in.

Fox float 34 problem
LucasNilsson sa:
Första träffen på ”service interval fox”

https://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/013/Content/Service_Intervals.html

Var 100e timme verkar den ”stora” servicen rekommenderas. Så 400mil borde väl vara kring det dubbla iaf?

Skulle vara intressant att veta hur många som byter olja efte 30 timmar och gör Storserbien efter 100 timmar, upp med handen ni som ärligt gör det. Kan nog tänka mig att det är dags för min nu efter ca 250 timmar, men de rekommenderade intervallerna känns inte realistiska

Fox float 34 problem
Clipper sa:
LucasNilsson sa:

https://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/013/Content/Service_Intervals.html

Var 100e timme verkar den ”stora” servicen rekommenderas. Så 400mil borde väl vara kring det dubbla iaf?

Skulle vara intressant att veta hur många som byter olja efte 30 timmar och gör Storserbien efter 100 timmar, upp med handen ni som ärligt gör det. Kan nog tänka mig att det är dags för min nu efter ca 250 timmar, men de rekommenderade intervallerna känns inte realistiska

Bara för att du missköter sina prylar behöver inte andra göra det. Dig ska jag inte köpa något begagnat av ?
Man vanvårdade dämpare, du kan aldrig gissa vad som hände sen!

Fox float 34 problem
”Gaffeln beter sig konstigt, när jag ställer in ett dag på 25% är motståndet i dämparen bra när jag åker ut, efter ett tag sjunker den ihop och rör sig bara med de sista 40 millimetrarna. När jag pumpar hårdare så jag har ett dag på ca 20% håller den sig kvar uppe men är jäkligt stum. Får smälla i bra hårt om jag skall få ihop den toll hälften.
Rebondskruven har tappat klicklägena, den snurrar väldigt lätt när man skruvar. ”

Kan nog tänka mig att det börjar vara dags.

Vad är det du upplever orealistiskt med tillverkarens rekommendationer, och vad baserar du din åsikt på?

Fox float 34 problem
Clipper sa:
LucasNilsson sa:

Det är färre än man tror som gör det...
Och fler än man tror som står där och ser dumma ut för att dom inte servat grejorna i tid...
Tillverkarna skriver inte ut serviceintervaller för att jävlas liksom.

Gör du likadant med bilen? Kör tills det rasar och sen undrar om det verkligen är nödvändigt att serva på utsatta intervaller?

Fox float 34 problem
LucasNilsson sa:
”Gaffeln beter sig konstigt, när jag ställer in ett dag på 25% är motståndet i dämparen bra när jag åker ut, efter ett tag sjunker den ihop och rör sig bara med de sista 40 millimetrarna. När jag pumpar hårdare så jag har ett dag på ca 20% håller den sig kvar uppe men är jäkligt stum. Får smälla i bra hårt om jag skall få ihop den toll hälften.
Rebondskruven har tappat klicklägena, den snurrar väldigt lätt när man skruvar. ”

Kan nog tänka mig att det börjar vara dags.

Vad är det du upplever orealistiskt med tillverkarens rekommendationer, och vad baserar du din åsikt på?
Nja, jag tycker att det min dämpare är med om under 30 timmar inte kan motivera en service som kostar cirka 1600:-, men jag kanske har fel?

Fox float 34 problem
Sen är det väl en viss skillnad på 100 timmar i sand och lervälling och 100 timmar på torra tallbarrsstigar.

Fox float 34 problem
NickPick sa:
Clipper sa:
LucasNilsson sa:

Bara för att du missköter sina prylar behöver inte andra göra det. Dig ska jag inte köpa något begagnat av ?
Jävlar vad du tar i, hittills har jag inte träffat nån som följer rekommendationerna, ska bli intressant att se här hur många som räcker upp handen. Hur gör du själv? Bifoga gärna bild på kvitto som styrker att du inte missköter din cykel. Jag känner mig helt lugn i vårdandet av min cykel, som för övrigt inte är till salu.

Fox float 34 problem
Örjan Lax sa:
Sen är det väl en viss skillnad på 100 timmar i sand och lervälling och 100 timmar på torra tallbarrsstigar.

Jo, absolut, det gör det lite lurigt att veta när det är dax. Jag har ganska bra koll på hur cykeln mår rent allmänt, så om gaffelns kvalité har samma nivå som resten av cykel, är intervallen för tät tycker jag. Men det är klart, något måste ju vara svagaste länken

Fox float 34 problem
Byta olja i gaffeln kostar inte 1600.

Serviceintervall korrelerar inte mot kvalité på produkten, jämför race och konsumentgrejer. Vad ska servas oftare?

Sammanfattat.
Det är dags att serva din dämpare

Fox float 34 problem
LucasNilsson sa:
Byta olja i gaffeln kostar inte 1600.

Serviceintervall korrelerar inte mot kvalité på produkten, jämför race och konsumentgrejer. Vad ska servas oftare?

Sammanfattat.
Det är dags att serva din dämpare

För 1600:- får man olja tätningar och arbetstid av en cykelhandlare. Den offerten fick jag iaf. Räknar man med den summan var 30:e timme så tycker jag att gaffel och tätningar kostar orimligt mycket att hålla igång jämfört med övriga cykeln.
Sen kan man såklart byta olja billigare själv.

Att det är dags för min dämpare står ju klart.

Fox float 34 problem
Clipper sa:
NickPick sa:
Clipper sa:
LucasNilsson sa:

Jävlar vad du tar i, hittills har jag inte träffat nån som följer rekommendationerna, ska bli intressant att se här hur många som räcker upp handen. Hur gör du själv? Bifoga gärna bild på kvitto som styrker att du inte missköter din cykel. Jag känner mig helt lugn i vårdandet av min cykel, som för övrigt inte är till salu.

Bra svar. ?

Fox float 34 problem
För 1600 får du en fullservice, oljebyte brukar gå på typ 6-700 vad jag sett.

Sen ska man nog inte vara förvånad ifall saker går sönder till den grad att betydligt större reparationer krävs ifall man kör över dubbla serviceintervall-tiden:)

Fox float 34 problem
Clipper sa:
LucasNilsson sa:

Jag byter efter ca 50h.. tar ju typ 20 min att göra och är busenkelt.

Fox float 34 problem
Clipper sa:
NickPick sa:

Att du känner dig lugn är inte samma sak som att grejerna vårdas på ett bra sätt. Uppenbarligen missköts gaffelservicen, och resultatet är ju därefter, av din första post att döma.

Edit: svårt att stava rätt idag..

Senast ändrad:
Fox float 34 problem
Personligen så tycker jag det jobbigaste med en service är att ta bort gaffeln från hojen, att sedan köra en lower leg och byta olja är ju busenkelt och går fort, packningar likaså, pedros dh däckjärn lossar packningarna fint, om packningarna är brukbara så får de vara kvar, men foam rings kostar ttyp 10kr styck så de kan man byta, låt dem ligga i olja innan bara innan du trär i dem,.

Se till att ha extra crushwashers hemma, dessa brukar jag inte återanvända.

Glöm nu inte att efter du genomfört din service och pumpat upp till rätt psi, att balansera positiva och negativa genom att trycka gaffeln upp och ner x antal ggr, precis som du gör med din bakdämpare

Oljan i lowers är till för att smörja, orginal oljorna du rekommenderas att använda av tillverkaren är gjorda för att dra ut på service intervallerna, om du tycker det är kul att mecka själv så är tex Ett bra alternativ till Fox Gold är Motorex Supergliss, finns olika nivåer beroende på hur hur mycket vätska man vill köra och hur ofta man vill byta. Det sänker serviceintervallstiden men är "halare" dvs din gaffel får ett betydligt härligare glid.

Men byt då olja oftare

Fox float 34 problem
KiwiQ sa:
Personligen så tycker jag det jobbigaste med en service är att ta bort gaffeln från hojen, att sedan köra en lower leg och byta olja är ju busenkelt och går fort, packningar likaså, pedros dh däckjärn lossar packningarna fint, om packningarna är brukbara så får de vara kvar, men foam rings kostar ttyp 10kr styck så de kan man byta, låt dem ligga i olja innan bara innan du trär i dem,.

Se till att ha extra crushwashers hemma, dessa brukar jag inte återanvända.

Glöm nu inte att efter du genomfört din service och pumpat upp till rätt psi, att balansera positiva och negativa genom att trycka gaffeln upp och ner x antal ggr, precis som du gör med din bakdämpare

Oljan i lowers är till för att smörja, orginal oljorna du rekommenderas att använda av tillverkaren är gjorda för att dra ut på service intervallerna, om du tycker det är kul att mecka själv så är tex Ett bra alternativ till Fox Gold är Motorex Supergliss, finns olika nivåer beroende på hur hur mycket vätska man vill köra och hur ofta man vill byta. Det sänker serviceintervallstiden men är "halare" dvs din gaffel får ett betydligt härligare glid.

Men byt då olja oftare
Tack för det svaret, positivt och inspirerande +1

Fox float 34 problem
Mårten sa:
KiwiQ: Varför ska gaffeln av hojen för ytterbensservice? Verkar onödigt.

Den behöver inte tas av hojen men jag föredrar det om man nu skulle vara lite messy när man jobbar, vilket jag är. Känns lättare att ha en gaffel i meck stativet enbart också.. Så onödigt vet jag inte om det är, 5 min mer jobb.

Fox float 34 problem
martinmalmberg sa:
Handen upp här.
Jag servar alltid enligt tillverkarens instruktioner, både gaffel och dämpare.
Väldigt väl investerade pengar enligt mig.

Bra? Gör du det själv eller lämnar du in? Har du koll på exakt vad de gör på liten resp stor service och vad det kostar ( om du lämnar in) Eller om du vet vad som krävs i specialverktyg och delar om man skall göra en storservice själv? Har kollat lite och en liten service verkar inte vara särskilt svårt, men de filmer jag hittat med oljebyte i oljecartridgen verkar lite mer komplicerat, i fråga om att det behövs lite specialgrejer som påfyllningssputa som tätar mot gaffeln för att kunna lufta på ett bra sätt. Berätta vad du vet, så jag lär mig, tack :-)

Fox float 34 problem
Clipper sa:
martinmalmberg sa:
Handen upp här.
Jag servar alltid enligt tillverkarens instruktioner, både gaffel och dämpare.
Väldigt väl investerade pengar enligt mig.

Bra? Gör du det själv eller lämnar du in? Har du koll på exakt vad de gör på liten resp stor service och vad det kostar ( om du lämnar in) Eller om du vet vad som krävs i specialverktyg och delar om man skall göra en storservice själv? Har kollat lite och en liten service verkar inte vara särskilt svårt, men de filmer jag hittat med oljebyte i oljecartridgen verkar lite mer komplicerat, i fråga om att det behövs lite specialgrejer som påfyllningssputa som tätar mot gaffeln för att kunna lufta på ett bra sätt. Berätta vad du vet, så jag lär mig, tack :-)

Lilla gör jag själv.
Stora lämnar jag in, har lämnat till min lbs tidigare med blandat resultat.
Men nu senast skickade jag både gaffel och dämpare till Järvsö bike service, och det kommer jag fortsätta med, verkar mycket kunniga och engagerade, samt smidigt att beställa via hemsidan och skicka prylarna.
Har inte exakt koll på vad dom gör, men brukar få en påse med dom gamla delarna, så nog byter dom lite grejer.
Dessutom märks det när man cyklar.
Priser kommer jag inte ihåg, står på deras hemsida.

Fox float 34 problem
Jag gör ytterbensservice en till två gånger per år själv. Luftsidan tar jag även hand om själv vart annat år. Vart annat år plockar jag ur hela dämpar cartridgen och lämnar in för service. Då sparas lite arbetstimmar i verkstaden.

Brukar inte byta packningar om de inte är skadade utan bara rengöra och fetta in. Däremot så gör jag rent dammpackningarna med olja efter i princip varje tur enligt länk.

https://www.tftuned.com/tech-help/24-cleaning-your-suspension

Tillbaka
Topp