Fox Float CTD bottnar vid bunny hop

AKVS

Ny medlem
Har pillat och pillat på inställningarna med Fox Float:en på min nya Radon Slide 130 29 men får inte den att fungera som tänkt.

I början av turen funkar den ok men efter 25-30 min så bottnar den vid bunny hop på platt mark. Vid lite stigstök blir det värre och i uppförsbackar sackar den ihop totalt till bottenläge vilket ger rätt trist geometri.

Jag har pumpat upp till 250psi (väger 75-80 kg med utrustning så betydligt mer än vad som borde behövas), använder "trail-läge" och har ställt in rebound efter konstens alla regler men får fortfarande ingen ordning på dämparen.

Är det någon som upplevt något liknande?

Jag är såklart extremt osugen på att skicka iväg dämparen så alla andra typer av lösningar vore toppen!

Misstänker att (det interna) gastrycket är rätt så kass på din dämpare.

250psi för din kroppsvikt på en ram som den borde vara tämligen svårt att komprimera.
Behöver du pumpa upp luftburken hela tiden så är det ju någon typ av läckage där, relativt enkelt att åtgärda för det mesta.

Tack för svar!

Interna gastrycket? Hur löser jag det? Låter som att det kan behövas något typ av specialverktyg eller finns det något smart Kjell&Co-fulfix för problemet?

Gällande eventuell läcka - finns det något typ av tätningskitt att beställa för att fixa eventuella läckor i dämparen? Jag har hittat spacer-kitten men de känns ju inte rätt för detta problem.

Det interna gastrycket löser du inte själv hemma om du inte är extremt motiverad hemmameckare.

Läckage från luftburken är som sagt ganska enkelt att kontrollera, tappar du ex. 25-50psi på en åktur eller ett par dagar så läcker något överdrivet. Tänk på att det "kostar" några psi när du ansluter din gaffel/dämparpump till ventilen, så små variantioner kan du bortse ifrån.

Ett luftburkskit till den där kostar dryga 300:-
Är ventilen lös så räcker det ofta att dra åt ventilkärnan, byte av denna är ingen raketforskning om så krävs. Tappar dämparen mycket luft under kort tid så kan du med fördel felsöka den med gamla hederliga punkametoden. Dunka den i ett handfat med vatten så ser du om det bubblar någonstans.

Men, om vi förekommer ditt meckande med denna dämpare en smula så skrev du att den satt på en ny hoj, läcker den som satan reklamera den.

Det interna gastrycket har i stort sett bara med dämpardelen att göra.
Det låter som du har läckage på fjädringsdelen. Det kan vara en sådan enkel sak som ventilen om du har tur. Annars är reklamation ingen dum idé.

Ingen lösning men jag har samma cykel och väger 102kg och kör med 210psi.
Din borde inte röra sig med 250 i tryck med 70kg på.
Reklamera...

Var ute en sväng till igår och dämoaren tappar inte tryck under turen (eller efter) utan den har ingen "rebound" oavsett hur jag skruvar.

Den trycks alltså ihop utan att "expandera" igen. Om jag stannar och går av cykeln expanderar dämparen långsamt långsamt men då tar det någon minut innan den är helt expanderad igen.

Känner mig riktigt osugen på att skicka iväg dämparen till Tyskland och vara utan cykel i två veckor. Speciellt nu när det är så fantastiskt fint cykelväder! Kanske straffet jag får ta för att köpa en fultysk?

Låter ju som att det är nåt knas med returdämpningen. Blir det inget bättre om du ställer den så lågt som möjligt (röda ratten fullt moturs om jag inte missminner mig).

Jag väger ca 75 och har för mig att jag har 150 psi i min float (190x50 på hoj med 130 mm slag).

/Johan

Tillbaka
Topp