FOX, jävla skitgrejjer!

dalkarl

Medlem
FOX, jävla skitgrejjer!
Blir man dåligt trött eller? Idag gav lockouten upp på min gaffel.
Det är en FOX F100RL. Cykeln köptes i höstas, har inte rullat många
mil. Helt gungig i låst läge, och sen känns det som att benet lockouten
sitter på, är lite oljigare än det andra.
Det är nu man ångrar att man handlat online.....Hade varit skönt att
bara lämna in skiten hos en LBS.

Nån annan som haft problem med sin FOX F100RL??

FOX, jävla skitgrejjer!
Undrar vad du ska ha för gaffel om du kräver en som aldrig behöver service eller som går att köra över med pansarvagn. Att skriva att Fox är skit när du har första lilla problemet med den känns överdrivet.

FOX, jävla skitgrejjer!
Till Robin:
En dämpare för cirkus 8000 kr anser jag borde hålla lite längre.
Hade en Reba på förra cykeln och den åkte på mycket spö under
de två åren jag hade den, och det var aldrig nå trubbel med den.

FOX, jävla skitgrejjer!
Inte bara grus i maskineriet? Det brukar jag får när jag kört i lera och grus. så att reglaget låser sig. Jag är skitnöjd med min Fox iaf! ställ in returdämpningen på nästan hårdaste,så den går tillbaka långsamt.

FOX, jävla skitgrejjer!
Nu är vi där igen, en F1 kostar rätt mkt mer än en Volvo 240, vilken behöver mest service?

Fast i just ditt fall så kan det såklart vara fabrikationsfel osv, men bra grejor behöver service, det kommer man inte ifrån

FOX, jävla skitgrejjer!
Jag har en Fox F100 RLC, och den har fungerat bra, har haft den i snart ett år och utfört service på den. Bytt dust wipers (antar att det heter dammskydd eller liknande på svenska) och olja. Har för mig att det ska göras efer femtio timmar enligt fox egen serviceplan. Innan jag gjorde det så märkte jag att den läckte lite mera olja än normalt. Det kan inte vara att du måste göra det. Jag gjorde det själv det fanns en utmärkt beskrivning på deras hemsida.

Björn

FOX, jävla skitgrejjer!
Kan ju vara så att det är dags att byta dammskydd, men det förklarar
väl inte att lockouten gett upp helt antar jag....

"Skrivet av Mikeee idag 19:55 (Dölj användarens inlägg)
Inte bara grus i maskineriet? Det brukar jag får när jag kört i lera och grus. så att reglaget låser sig. Jag är skitnöjd med min Fox iaf! ställ in returdämpningen på nästan hårdaste,så den går tillbaka långsamt."

Får prova tipset med returdämpningen, kanske kan lösa problemet......

FOX, jävla skitgrejjer!
Jag blev först nöjd med min begagnade Fox F90RL (2008) gaffel efter jag haft den på service hos Dr.Spoke, den läckte lite luft tidigare. Nu är jag å andra sidan mycket nöjd, känns hur bra som helst.

Dock så verkar det som att Fox kräver en hel del service. Dels att hålla dustwipern i bra skick (och skumgummi ringen smörjd) men att man väl också bör göra oljebyten ungefär enligt vad Fox själva rekommenderar.

För att inte det ska bli för dyrt att äga en Fox bör man absolut lära sig göra vanligt oljebyte själv, något jag själv ska försöka mig på nästa gång det blir dags.

Senast redigerad av en moderator:
FOX, jävla skitgrejjer!
dyrare saker kan tendera till att kräva mer service. sen kan man ju inte dra liknelsen att "den förra höll mycket bättre", ja men min förra fox höll oxå skitbra, det betyder ju inte att varenda exemplar är felfria.

skriver inte att det är bra att din gaffel gått sönder eller nått. säger bara som robin, att det är lite väl drastiskt uttalande bara för att nått gått sönder.

får man fråga en sak, har du kört i terräng me gaffeln låst?

men sen så måste man ju kanske nämna att fox bytt upp ett rykte om att hålla skitbra, men på senare år tycker ja faktiskt det blivit lite sämre

FOX, jävla skitgrejjer!
Jag glömde att skriva några rader tidigare, min dotter ramlade och jag fick lov att ta hand om det. När jag bytte olja på gaffeln så hade jag problem med att gaffeln inte låste sig. Det hela berodde på att att det inte fanns tillräckligt med olja i själva dämpardelen i gaffeln. Det löste sig med att pumpa gaffeln upp och ned ett par gånger så olja kom i dämpardelen. Eftersom du inte öppnat gaffeln så kan du inte tömt den delen själv, men eftersom den verkar läcka lite olja så kanske den lyckas tömma sig själv. Jag lyckas inte komma in på fox servicesida just nu. service.foxracingshox.com Men vill minnas att det stod något om detta på någon felsökningsdel.

FOX, jävla skitgrejjer!
Hmmm, pumpat lite och trixat med returjusteringen och nu verkar den ha kommit igång igen.
Ska nog kasta ett öga på deras servicesida och se om jag hittar den artikeln.
Vore ju skönt om det går att lösa det själv.

FOX, jävla skitgrejjer!
dyrt skit e bra skit
Men fox är ju inte som en oljebadad zocchi från 02, kräver lite mer service
fox 40 behöver i princip monteras ner i atomer var 15e timme

FOX, jävla skitgrejjer!
VO2max skrev:
-------------------------------------------------------

> fox 40 behöver i princip monteras ner i atomer
> var 15e timme

Nej

FOX, jävla skitgrejjer!
rouster skrev:
> VO2max skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > fox 40 behöver i princip monteras ner i atomer
> > var 15e timme
>
> Nej

+1

FOX, jävla skitgrejjer!
ang fox 40 så tycker jag den kräver beeeeeeeeeeeeetyydligt tätare serviceintervaller än min gamla 888 -04
och det är mer pill, dammtätningarna håller inte länge. 888rc är mer fältmässig där man bara behöver byta olja på nån gång, packningarna kan hålla hur länge som helst om man bara kör när vädret är bra
Men det är lätt värt det extra finliret när allt funkar på 40(lätt o följsam o justerbar)

FOX, jävla skitgrejjer!
Har också en FOX F100RL - men inte börjat använda den än. Oljebyte och rengöring/smörjning/byte av dammtätningar ska nog inte bli några större problem.

Men, jag tar gärna emot tips på var man köper den där Fox Float Fluid (smörjan till dammtätningarna), om man inte bor i en storstad med FOX service center. Tycks vara hela omöjlig att få tag i på Nätet. Dammtätningar behövs säkert också ny nån gång.

Förresten, är nån som provat byta olja/serva tätningar utan att ta gaffeln från cykeln? Tycker det är det som är mest irriterande, att man måste ta lös hela skiten och för det mest drar det med sig att man måste rengöra/fetta in styrlagret.

FOX, jävla skitgrejjer!
Köpte fox float fluid från hibike.de, sålde dem i en liten dunk. Annars fanns den i engångsförpackningar har för mig att en sådan lite dunk kostade lika mycket som sex engångsförpackningar. Dunken innehöll dock mycket mer. Jag köpte dock innan kronan tagit mycket stryk så det kanske går att hitta billigare i sverige.

Björn

FOX, jävla skitgrejjer!
Inte för att upprepa vad andra redan skrivit, men lite får man nog gilla läget om man använder high end-prylar, de har liksom inte hög prislapp pga. låga serviceintervaller. Man blir ju inte så glad när grejorna inte funkar, men då vet man å andra sidan hur man skall göra om det händer igen. Alla är ju olika, vissa gillar att pilla och fixa, andra vill ha saker som bara funkar, då får man ta den kompromiss som passar en bäst.

FOX, jävla skitgrejjer!
vittjärv skrev:
> Köpte fox float fluid från hibike.de, sålde dem
> i en liten dunk. Annars fanns den i
> engångsförpackningar har för mig att en sådan
> lite dunk kostade lika mycket som sex
> engångsförpackningar. Dunken innehöll dock
> mycket mer. Jag köpte dock innan kronan tagit
> mycket stryk så det kanske går att hitta
> billigare i sverige.
>
> Björn

Tack för tipset! Fast då blir det till att beställa nåt mer samtidigt p.g.a. fraktkostnaden. Kanske har nåt ärende till Gbg. Bikeplace borde ha tillgång till smörjan. Dunk känns smartast. Annars lär de där småtuberna ta slut precis när man behöver dem som mest.

/Per

FOX, jävla skitgrejjer!
jonzén skrev:
> en 888 är ju iofs lika hightech som en rysk
> plåtfälg medans en 40:a är något mer high
> tech.

Men det är en förbannat bra plåtfälg. Skrattretande följsam.

FOX, jävla skitgrejjer!
Mårten skrev:
> jonzén skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en 888 är ju iofs lika hightech som en rysk
> > plåtfälg medans en 40:a är något mer high
> > tech.
>
> Men det är en förbannat bra plåtfälg.
> Skrattretande följsam.

+1

FOX, jävla skitgrejjer!
Har en Fox "f32x"(80). Hur nöjd som helst med den. Service intervaller i mil ungefär??? Har lätt kört över 300 mil med den, tokfan eller?

Tillbaka
Topp