Fox nya GripX2/GripX dampers… vad tror ni?

Healons

Aktiv medlem
Nå vad tror alla ni teknikproffs om den nya dampern från Fox?
Enligt Pinbike så kändes den ”bättre” än RockShox Charger 3…

Senaste Grip2 med VVC tekniken har ju fått lite skit hör o där.

Hoppas på att Vorsprung snart släpper deras sköna video med stapeldiagram o dylikt ?

Har inte kollat vad marknadsavdelningen kokat ihop men de tillsammans med pinkbike m.fl lär väl säga något i stil med att det är det bästa sedan skivat bröd, och så kommer mtbr forumet ändå översvämmas med vanligt folk vars händer säger annat, och så kommer Dougal att såga den vid fotknölarna och hitta på något slags "un-harsh" tune. Eller något i den stilen.

Tur att jag hittat Z1 coil, enkel gaffel med en simpel gripdämpare - men så sinnessjukt bra. Så har valt att inte ens fundera på dämperiet mer, annat än lite justeringar man gör beroende på temperatur och dagsform..

Jag har en GRIP2 utan och en med VVC och jag tror jag föredrar den utan. Springer cirklar runt de Chargers jag provat gör de iaf så att den nya också gör det överraskar väl inte enormt. Beskrivningen på PB liknar lite hur jag upplever GRIP2 utan VVC jämfört med den med ironiskt nog..

Litar inte en sekund på vad PB säger. Uppenbart köpta av Trek o andra.

Oavsett så är den säkert ok (det är väl flera Grip X-dämpare vi pratar om, 3 varianter åtminstone). Lär väl bli nya måttstocken. Fast med en jäkla massa extra shims i numera, väger den inte mer då?

Litar inte en sekund på vad PB säger. Uppenbart köpta av Trek o andra.

Oavsett så är den säkert ok (det är väl flera Grip X-dämpare vi pratar om, 3 varianter åtminstone). Lär väl bli nya måttstocken. Fast med en jäkla massa extra shims i numera, väger den inte mer då?
Jo lite grip2 vs gripx2 var väl 20gram mer eller nåt

Mytoman-Vm 2024 pågår för fullt på youtube.
Den här branschen är så jävla köpt att det blir larvigt.
Man ljuger inte men tipp toppar runt att i princip är nya och gamla identiska. Blir ju lite konstigt när en bra produkt ersätts av en bra produkt men adderar inget nytt. Hade ju varit uppfriskande om någon sa att det nog är bäst att köpa en grip2 på utförsäljningen istället för att betala fullt pris för en gripx2.

Senast ändrad:
Man ljuger inte men tipp toppar runt att i princip är nya och gamla identiska. Blir ju lite konstigt när en bra produkt ersätts av en bra produkt men adderar inget nytt. Hade ju varit uppfriskande om någon sa att det nog är bäst att köpa en grip2 på utförsäljningen istället för att betala fullt pris för en gripx2.
Jag hade nog hellre köpt den äldre Grip2 utan VVC istället för X2. Men den finns väl inte kvar samt passar inte i min gaffel som har nya Grip2

Min 38:a Grip2 med VVC saknar fullständigt HSC. Så då får man en stenhård gaffel som ändå slår igenom vid större dropp, är min erfarenhet. Sämsta gaffel jag ägt ärligt talat.

Min 38:a Grip2 med VVC saknar fullständigt HSC. Så då får man en stenhård gaffel som ändå slår igenom vid större dropp, är min erfarenhet. Sämsta gaffel jag ägt ärligt talat.
Ja HSC är inte mkt att tala om... kör min 36á 140 slag ganska hårt pumpad med 4 tokens så det funkar ok... men äldre Grip2 verkar bättre. Undrar om gripX då är en ordentlig förbättring?

Ja HSC är inte mkt att tala om... kör min 36á 140 slag ganska hårt pumpad med 4 tokens så det funkar ok... men äldre Grip2 verkar bättre. Undrar om gripX då är en ordentlig förbättring?
Man verkar få separata vred för HSC och LSC i alla fall. Alltid något. :)
Känns som om det skulle kunna vara en vettig uppgradering för min 34-gaffel med GRIP-dämpare.

Samma här, hårt pumpad och ingen HSC, dvs stenhård och slår igenom. Gillade min gamla Grip(1) mkt bättre, den var dessutom lätt att shimsa om...
Hoppas deras nya grejer löser detta.

Tillbaka
Topp