Fox rp 23 och överviktigt cyklist, behöver tips!

Fresa

Medlem
Hallå

Jag håller på att hjälpa en kompis som är ganska överviktig ca 125 kg på 170cm.
Han vill hänga med och cykla men har problem med cykeln han har.

Han köpte en giant trance x eller anthem x kommer inte i håg exakt men 100- 120 slag har den iaf.
På den sitter det en fox rp23 bak som inte går att få stil på eller iaf inte för honom.

Hur mycket jag än pumpar den så sagar den 50% minst och med honom på cykeln så blir den inte kul alls och propedal funkar inte alls det gungar hejdlöst, han verkar vara för tung.

Har vi något tips på vad man ska hitta på? byta bakdämpare?
Ett tag hade jag fundering på att göra ett stag med en halvmjuk bussning istället för dämparen men blev orolig att ramen inte skulle må bra av det.

Och varför han vill ha heldämpat är för att hans rygg inte är bra, han har en dessutom en skada i benet så i stort sett det ända han kan göra är att cykla för att få ner vikten.

Har vi några bra tips?
Behöver alla jag kan få,
Lämna in dämparen och få den fixad? men det verkar ju vara luftkammaren som inte räcker?
Sätta ett stag med gummibussning tills vikten går ner?
Annat tips?

Senast ändrad:
Vad är det för storlek på luftkammare/tune på den bef. bakdämparen?

Låter märkligt att ni inte kan då den att SAGa mindre än 50%, vad för tryck halar ni i då?

Sist provade jag 320 psi, vågar inte gå högre.
Vet inte vad det är för storlek på kammaren men ska ta reda på det.

Den är lite mysko när man mäter sagen kan jag tycka. Har en lika dan. Dock tycker jag att sen har fungerat bra när man väl använder den i skogen. Har aldrig slagit igenom vid vanlig XC-cykling typ Lida Loop

Kan förstå att det blir lite svårt att ställa in om han väger 125pannor. Jag tyckte den var lite mjuk när jag började och jag vägde runt 118. Men jag har aldrig pumpat i mer än ca 290psi

Men det finns en tråd om just RP23 och hur man kan trimma dom. Så själv har jag köpt ett trimkit gör 300:- men det dröjer till våren innan jag vet om det blir bra eller inte.

Med vänlig hälsning,
Freddo

Den mängden SAG med det lufttrycket på en Maestro-länk låter mycket även för hans vikt.

Som fphotography säger så är SAGmängden inte alltid hela verkligheten. Har du lust att testa med en annan person på den cykeln för att få en referens (så man kan utesluta att det är fel på dämparenheten)

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Den mängden SAG med det lufttrycket på en
> Maestro-länk låter mycket även för hans vikt.
>
>
> Som fphotography säger så är SAGmängden inte
> alltid hela verkligheten. Har du lust att testa
> med en annan person på den cykeln för att få en
> referens (så man kan utesluta att det är fel på
> dämparenheten)

Jag ska ta hit cykeln till mig nu och göra lite annan service på den och då ska jag prova med mig själv på 89kg och se vad resultatet blir.
det jag läst mig till just nu är att det finns 2 olika luftkammare till den dämparen och att den mindre är att föredra om man väger mycket.
Men kan man få propedalläget hårdare också?

HUr den beter sig i skogen och hur det ser ut på asfalt är två helt olika världar. Beroende på länkage och dämparrampning kan 50%sag på dämparen motsvara 30% i länkaget, det är ett sätt att göra länkaget känsligt för små ingångsvärden.

Pröva i skogen! (och med 125 kg så gäller det att inte haka upp sig på ursäkter utan bara komma ut)

Fresa skrev:

>
> Och varför han vill ha heldämpat är för att
> hans rygg inte är bra, han har en dessutom en
> skada i benet så i stort sett det ända han kan
> göra är att cykla för att få ner vikten.
>

Framför allt så är det i kosten det måste ske en förändring, de kcal han kommer förbränna genom cyklingen kommer på sin höjd hjälpa motivationen att hålla igenom matintaget.

Det går att skicka iväg på trim men kostar rätt mycket och sen får man väl ändra om/när man går ner i vikt. Köp trimkitet på CC och börja med. Det minskar luftvolymen i dämparen.

Det finns för övrigt olika längder på dämparen liksom olika slaglängder. Allt beroende på cykel och länkage.

/Freddo

Low volume air sleeve fox rp23 passar för hardhitters. Går även att montera "plastbitar" inne i en highvolume. Bottnar man ofta kan en större bumper inne i sleeven vara ett tips

toker skrev:
> Fresa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
>
> >
> > Och varför han vill ha heldämpat är för att
> > hans rygg inte är bra, han har en dessutom en
> > skada i benet så i stort sett det ända han
> kan
> > göra är att cykla för att få ner vikten.
> >
>
>
>
> Framför allt så är det i kosten det måste ske
> en förändring, de kcal han kommer förbränna
> genom cyklingen kommer på sin höjd hjälpa
> motivationen att hålla igenom matintaget.

Jo självklart är det så, men killen i fråga har varit med om en riktigt svår bilolycka för ett par år sen.
Höften bröts och ena benet och knät gick åt skogen så har dom lappat ihop så bra det går.
När han går nu så går han som en anka och all fysisk aktivitet har varit väldigt svår för honom.
Om jag nu kan få igång cykeln så han tycker det blir kul och får motivation så börjar jag där och tror att kosten löser sig när han får upp hoppet igen.

Fresa skrev:
> Sist provade jag 320 psi, vågar inte gå högre.
> Vet inte vad det är för storlek på kammaren men
> ska ta reda på det.

Har man otur så pyser det ut luft ur dämparen när man skruvar loss pumpen från dämparen. Det kan ske om dämparens nålventil stänger för sent. Om detta sker så vet du egentligen inte vilket tryck du har i dämparen.. du kan testa med en annan pump och fylla till samma tryck och se om dämparen känns lika mjuk. Vad säger manomentern när du skruvar på pumpen på dämparen igen ? Om du fyller till 320psi, tar av pumpen och sedan skruvar tillbaka pumpen igen så bör manomentern nog säga ca 300psi, men inte mycket mindre. Om du har mindre så är det ett tecken på att luft läcker ut när du kopplar pumpen till dämparen.

För att vara helt säker på dämpartrycket är det bäst att montera en sådan här grunka på pumpens munstycke:

www.hibike.de/shop/product/p9e4a0fb6d305b9d686066a5c71350b11/s/Reset-Airport-90-EVO.html

Med denna kan man stänga nålventilen på dämparen innan man skruvar loss pumpen från dämparen. Ingen luft läcker då ut och man får exakt det tryck man ställt in på pumpens manometer. Man kan då exprimentera med 10psi hit och dit och verkligen testa skillnaden i hur dämparen och cykeln uppför sig.

Om detta inte är problemet så kan du, som nämdes av andra, minska luftvolymen i dämparen speciellt om du har en dämpare med en extra luftvolym som sitter utanpå dämparen. I den extra luftvolymen kan man stoppa in något matrial (tex någon plast eller gummi som inte komprimeras) för att minska luftvolymen. Det finns beskrivet på sidan 4 i denna tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1768228/2056592#msg-2056592

Att det pyser ut luft när man skruvar av pumpen är ju helt normalt och finns beskrivet i manaulen till mina dämpare har jag för mig. Det är lite ointressant vad det exakta trycket är eftersom det i princip pyser ut lika mycket luft varje gång. Så sålänge man pumpar upp till samma tryck på mätaren så kommer man få samma tryck i dämparen.

På RP23 så är det hylsan som skiljer i storlek så jag vet inte om det är så uppenbart egentligen ifall man har stor eller liten luftkammare.

/Freddo

Jag är längre än din kompis men väger ungefär samma. Jag har en Canyon Nerve AM med RP23. När den och jag var lika nya på att cykla i skogen så drog jag i 300 psi och då saggade den ca 10-15%. Nuförtiden kör jag med 240 psi och har sag på ca 30%.

Det jag märkt någon gång är att om man inte skruvar in skruven som öppnar ventilen tillräckligt så kan den stänga när man börjar komma upp i tryck. Då när man tar nästa pumptag så ökar man bara trycket i slangen och inte i dämparen. Prova om så är fallet.

Dessutom hade jag ett problem i början med att min pump läckte men det löste sig när jag hällde några droppar gaffelolja i den. Då blev den tät.

Hoppas det ordnar sig. Jag har aldrig varit i så bra form som efter sommrarna på cykel i skogen så jag hoppas din kompis får samma upplevelse.

/Svaje

Det som pyser ut när man skruvar av dämparpumpen är trycket i slangen då du pumpat dämparen, inte något av trycket i dämparen.

Om du däremot ansluter pumpen en gång till, utan att pumpa i något, så har slangen fyllts av luft från dämparen och det pyser ut när du lossar slangen.

Alltså, pumpa alltid i minst ett pumptag med dämparpumpen, då har du det trycket i dämparen som tryckmätaren visar - även efter att du lossat pumpen.

/Leo

Kolla om dämparen kan expandera fullt när du tömmer kammaren. Om inte så kan det vara tryck i den negativa kammaren som drar ihop den.
Kommer inte ihåg vad fenomenet kallas men det finns beskrivet någonstans här på happy. Med en service så fixas det.

Lycka till!

Daniel S skrev:
> Kolla om dämparen kan expandera fullt när du
> tömmer kammaren. Om inte så kan det vara tryck i
> den negativa kammaren som drar ihop den.
> Kommer inte ihåg vad fenomenet kallas men det
> finns beskrivet någonstans här på happy. Med en
> service så fixas det.
>
> Lycka till!

Stuck down heter fenomenet på engelska.

Finns ganska på nätet. Hörselkåpor och något som fångar upp luftburken rekommenderas!

Står med i fox serviceguide hur man ska göra om man vill plocka isär dämparen när den lider av stuck down för att minimera otrevligheterna.

Fresa skrev:
> toker skrev:
> -----
> > Fresa skrev:
> >
>
> > -----
> >
> >
> > >
> > > Och varför han vill ha heldämpat är för
> att
> > > hans rygg inte är bra, han har en dessutom
> en
> > > skada i benet så i stort sett det ända han
> > kan
> > > göra är att cykla för att få ner vikten.
> > >
> >
> >
> >
> > Framför allt så är det i kosten det måste
> ske
> > en förändring, de kcal han kommer förbränna
> > genom cyklingen kommer på sin höjd hjälpa
> > motivationen att hålla igenom matintaget.
>
> Jo självklart är det så, men killen i fråga
> har varit med om en riktigt svår bilolycka för
> ett par år sen.
> Höften bröts och ena benet och knät gick åt
> skogen så har dom lappat ihop så bra det går.
> När han går nu så går han som en anka och all
> fysisk aktivitet har varit väldigt svår för
> honom.
> Om jag nu kan få igång cykeln så han tycker det
> blir kul och får motivation så börjar jag där
> och tror att kosten löser sig när han får upp
> hoppet igen.

Jag har ingen aning om vad som är fel med dämparen, men jag vill ge dig en applåd för att ställer upp och hjälper din kompis. Att ha nån som stöttar och coachar en när man hamnat ur spår är guld värt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp