FR/ DH-åkare runt Kolmården (Norrköping)

MCM_team

Aktiv medlem
Eftersom jag precis skaffat mig en FR-hoj, har jag börjat leta lite efter roliga nerfarter i trakten. Har ni några bra förslag?

Skulle även vara roligt att hitta lite folk att åka med (mina nuvarande cykelkompisar cyklar uteslutande XC).

Går även runt med tankar om att försöka bygga några roliga banor i anslutning till någon skidbacke (t ex Yxbacken, Ålberga etc). Har hört rykten om att någon redan byggt en bana vid Yxbacken...stämmer detta?

Spåna gärna vidare i denna tråd. Vi kanske kan bli ett gäng som kan dra igång något........

/
Henrik

Jo det "fulbyggdes" lite i backen för några år sedan. Det har pratats lite med skidklubben om intresse från deras sida, men det är svalt dels för att de tror att backen kommer att förstöras. Och dels eftersom det förra vintern pratades skidtunnel ala många miljoner. Men med tanke på vad en sådan anläggning skulle kosta, kommunens subventioner, global uppvärmningmm, mm tror jag inte sista ordet är sagt ännu

Det verkar ju funka rätt bra i många andra skidbackar, så rädslan för att backen blir förstörd känns ju lite överdriven. Men men.

Nu bor jag i Linköping men det är ju inte så långt ifrån. Jag cyklar iaf gärna utförs på olika vis med min AM/FR-hoj. Det skulle vara kul att testa möjligheterna runt om Norrköping.

Jag skulle gärna hjälpa till att fixa till med lite spår i Yxbacken. 107 fallmeter är väl inget att skryta med men det är fullt tillräckligt för att ha kul.

Det vore dock trevligt att ha markägaren/Yxbackens tillåtelse att bygga i backen.

Tror cykling vore vettigare i yxbacken än alla former av skidåkning. Eller förresten, ett bigjump och ett par snökanoner till det kunde ju sparas, men som vanlig åkning på skidor betraktat är det ju skit. Gör DH-linjer över hela berget röstar jag. :)

Markägarens tillstånd är ju ett måste...det känns ju inte ok att röja runt utan tillåtelse.

Fast Yxbacken ligger i "flummiga o okonkreta tankar"-stadiet för mig än så länge. Ville mest veta om det fanns någon som hade kommit längre med sina tankar och redan inlett ett projekt.........för i såna fall hade jag gärna hakat på. Får väl åka o reka lite framåt vårkanten......

Men det vore definitivt kul att bli ett gäng som kör lite utför runt Kolmården (det är väl där som det finns mest fallhöjd?!?!)

Har funderat lite på Ålbergabacken också......BigPhil här på forumet åker väl utför och bor dessutom i närheten av backen. Får väl se om han läser det här......

Sen finns det ju alltid R-park i Nyköping. Någon som varit där och kan recensera lite?

MCM_team skrev:
> Sen finns det ju alltid R-park i Nyköping. Någon
> som varit där och kan recensera lite?

Jag har åkt där ett par gånger. Trevlig ställe på liten knöl. Jag tycker de lyckas klämma ut rätt mycket av de få fallöjdsmeter det rör sig om. Finns info om spår mm på deras hemsida http://www.friluft.nykoping.net/rpark___157.aspx Klart värt några besök, det är ju inte så långt dit från Norrköping.

För mig vore vore det jättekul om det blev lite spår i Yxbacken eftersom jag inte har tillgång till någon bil. Jag gick i tankar i somras på att hitta på något där, men brist på både kompisar som cyklar och initiavtivförmåga så blev det inget.

På vårkanten tycker jag vi kan försöka få dina "flummiga o okonkreta tankar" att bli mer konkreta.

Är det någon som har kollat på gammla Dvardalabacken? Den är ju visserligen inte så lång men det kanske skulle gå att göra något kreativt där.

//Jocke

Enis skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har kollat på gammla
> Dvardalabacken? Den är ju visserligen inte så
> lång men det kanske skulle gå att göra något
> kreativt där.
>
> //Jocke

Den är igenvuxen, vilket iof kanske inte hindras av en motorsåg, vet inte vad skytteklubben tycker dock...

frenkan skrev:
> För mig vore vore det jättekul om det blev lite
> spår i Yxbacken eftersom jag inte har tillgång
> till någon bil. Jag gick i tankar i somras på
> att hitta på något där, men brist på både
> kompisar som cyklar och initiavtivförmåga så
> blev det inget.
>
> På vårkanten tycker jag vi kan försöka få
> dina "flummiga o okonkreta tankar" att bli mer
> konkreta.

Ja, vi får väl se! Det vore bra om någon hade lite kontakter med skidklubben/markägaren så att man kunde få något slags godkännande. Sen har jag inte järnkoll på terrängen runt backen då det var länge sedan jag cyklade där. Men en rek-tur framåt vårkanten kan nog ge blodad tand.......

I Kisa skulle det också vara möjligt att bygga lite spår och kanske kunna använda liften för att komma upp. Kisa backen söker aktiviteter för den delen på året det är bar mark.

offe skrev:
> I Kisa skulle det också vara möjligt att bygga
> lite spår och kanske kunna använda liften för
> att komma upp. Kisa backen söker aktiviteter för
> den delen på året det är bar mark.

Tolvmannabacken har jag också funderat på. Förutsättningarna verkar ju rätt ok, men frågan är hur många som skulle åka där. I Kisa bor inte så många och det är trots allt en bra bit att åka från Linköping (och ytterligare en bit från Norrköping). En klar fördel är ju mer stadsnära alternativ, det blir lättare att få folk som vill och kan bygga då misstänker jag.

jag är alltid intresserad och om det är några fler från linköping som vill hänga på så har jag kanske plats för några till, har ju släpa om det så nu ska behövas och takräcken :)
bara säg en tid och plats åker dock bort nu på söndag och är tillbaka om 4a veckor.

dj dirt skrev:
> kanske, har enduro tävling (stångebroslaget) på
> lördag så jag vet inte, kanske fredag kväll :)

Kör du motionsklassen va? under 35?:-)

jag vet inte, vill ju va fräsh till lördagen med denna värmen :P
japp jag kör i motion klas 6 16-29n tror jag det är :)
men när jag kommer hem efter sommaren så ska vi köra kan jag låva, kommer ha en ss super streat cykel att köra DH med, men gaffel är i allfal för 4x :)

dj dirt skrev:
> jag vet inte, vill ju va fräsh till lördagen med
> denna värmen :P
> japp jag kör i motion klas 6 16-29n tror jag det
> är :)
> men när jag kommer hem efter sommaren så ska vi
> köra kan jag låva, kommer ha en ss super streat
> cykel att köra DH med, men gaffel är i allfal
> för 4x :)

Misstänkte nästan det. Synd. Men hör av dig när du är tillbaka.

Och lycka till på lördag.

Så där! Nu har jag semester så nu har jag tid att hoja lite mer. Har ni kört något i Yxbacken än?

Jag har hört lite om några fina utförslöpor uppe vid Ågelsjön (masten) som jag tänkte utforska i veckan. De ska tydligen vara rätt långa och stökiga....Sweet.

Sen har jag hittat några nedfarter vid Oscarshäll, men de är inte så långa (max ca 1 min åktid) och de behöver röjas lite på vissa ställen.

Var brukar ni köra? Vore kul om vi kunde köra lite pushbike någon kväll.........

/ Henrik

Jag har semester den här veckan.....så jag är tillgänglig ifall det blir något! Funkar iof senare också men då är jag lite begränsad av jobbet.

Är det Yxbacken som är aktuellt?

Finns det bilder därifrån? Jag bor i Lkpg och åker till Jönköping för att downhilla men närmre ställen skulle ju inte skada för lite omväxling. :)

Finns det inte en backe som ligger mellan Norrköping och Finspång? Jag har för mig att jag åkte slalom där när jag var liten.
Stora backen i Yxbacken är ju lite brant och kort, "svängen" däremot har ju lite potential. Den körde jag alltid när jag bodde i Norrköping, sen upp till masten från scoutstugan och ner över klipphällarna mot sjön.

Frallan du tänker nog på Kolstadbacken. Åkte för bi där för en vecka sedan och den är rejält igenvuxen. Syndes knappt att det vart en backe där. även i kortaste laget om man skulle ta sig an att rensa upp.

Jag va bort i Yxbacken en sväng för en dryg vecka sen. Jag upptäckte att hela backen tydligen är en fårhage under sommaren. Inte så himla skoj men strunt samma tänkte jag och gjorde två åk i "svängen". Tyvärr är den också lite brant i förhållande till hur lång backen är. Sedan finns det väldigt mycket stenkross i nedre halvan som gör det svårkört, för att inte tala om de bucklor de stenarna ställer till med (en Session 88 skulle gå av på mitten eller nåt...).

Så efter mitt besök tror jag mer på att försöka hitta en stig som går inne bland träden istället. Bland annat från masten som nämnts. Då tror jag även det går bra att köra upp lite egna spår om man gör det snyggt. Men jag tror man måste räkna med en del jobb. Jag har tänkt reka lite mer i trakterna med min stigcykel i veckan om jag kommer iväg.

låter ju skoj, alltid kul att bygga nya spår :)
säg bara till när du har hittat bra områden så kan jag komma upp och hjälpa till :)

Jag tror på stigen från masten vid Ågelsjön och ner till St:Olai scoutstuga. Sista biten är riktigt kul! Den kör jag gärna! Vet dock inte hur den ser ut uppe vid masten.

Det finns ett lovande område i Krokek som heter Starrnäset. Körde där häromdagen och det är inte så många höjdmeter men åken kan väl bli ca 1,5-2 minuter beroende på sträckning. Första delen går på berghällar med några 0,5-1 m drops. Sen blir det lite vanlig skogsstig. Det finns potential att bygga lite( t ex lite NS eller några hopp). Rekade två nedfarter varav den första bara behöver lite rensning av ljung och nedhängande grenar. Den andra behöver dessutom lite plank för att funka. Det finns många möjligheter att variera åken. En fördel är att det finns en stor grusparkering precis där backen slutar.

Det finns även några kortare nerfarter borta vid Oscarshälls servering (Strömsfors). De behöver dock röjas lite och är inte så jättespännande.

/
Henrik

Köpte cykel i juni och har sedan dess cyklat ett tiotal gånger vid ågelsjön.. hittat riktigt härliga åk men tyvär blir det ju lika mycket uppför som nedför i denna del av landet.. Har även dundrat nedför yxbacken vilket var riktigt skoj tills man blev rätt sur på att ta sig upp efter varje åk. Det där spåret från masten?.. vart hittar man det? finns ju ett gäng master på höjderna runt ågelsjön..

(BUMP)

Bugger. Missade detta totalt! XC Mankan och jag har diskuterat YxBacken och även diversa andra idéer för skogen i närheten med skidklubben men av olika skäl drev jag inte frågan vidare. Men nu är de skälet borta och det vore kul att få igång en dialog igen. De hade du en kanon vintersäsong förra året men det hade Åre och Järvsö med och de satsar på cykling under sommaren. Det där med att förstöra backen... man bygger ju spåren i skogen inte i backen! Tänk på hur t ex Whistler eller Järvsö har gjort. Nu är det så att XCMankan kommer att ha lite tid över framöver (host) så jag kan be honom att ta upp kontakten igen. När han kan sitta upp utan smärta...

Gällande Ålberga... inte alls mkt höjd och en mkt brant släplift (som jag hatar) MEN å andra sidan känner jag markägaren personligen och jag tror inte att det vore något problem alls att få tillstånd att få igång någonting där. MEN... då vore det viktigt att ha med vuxna åkare. Inte ett gäng kids vars föräldrar skjutsar ut kidsen och sedan försvinner. Jag ser helst en seriös, men idéel satsning än en massa fulbyggen. Jag brukar åka utför backen (den raka vägen ner) på min XC hoj ibland och det finns gott om potential i skogen på båda sidorna av skidbacken. Och väll upp "på toppen" finns ett helt nätverk av spår som skulle kunna utvecklas hur mkt som helst, nästan som en så kallad "trail center" som de har i Storbritannien. De används knappt alls idag, men sköts bra av ÅGIF.

R-park var ett roligt initiativ av Matthias Bergström men jag var där för en månad sedan för att kolla och det var inte i bra skick alls. Det fanns enstaka "fulbyggen" som var inte klara och inte snygga. Och så är de spåren i skogen för svåra för mig. Jag tycker att Kristin i Järvsö är svår men kul, men dessa är (enligt mig) för svåra.

Nån som är fortfarande sugen? PMa mig.

Phil

Bump!

Nu är det pågång med cykling i yxbacken.
Inititivtagaren Philip har varit i kontakt med de som har hand om yxbacken och har fått tillåtelse att bygga spår där. Eventuellt så kommer t.o.m. liften kunna köra i sommar.

Vi var där idag och började röja upp för ett spår.

Länk till tråden på pushbike: http://www.pushbike.se/read.php?3,40369

Vore kul med fler som är intresserade och vill vara med och bygga och cykla. :)

Tillbaka
Topp