FRA - rundan

MartinC

Aktiv medlem
FRA - rundan
Hörde rykten på bygden om att FRA har planer på att stänga av rörbyvägen helt för obehörig trafik.

Hemsidan ger inte mycket konkret mer än:

"FRA:s område har redan utökats med en bit på östra sidan, och det kommer att bli aktuellt med utökningar även på andra sidor av området. I ett första steg kommer skyltar att sättas upp. I ett senare skede kommer staket att sättas upp runt det utvidgade området. I en förlängning kommer FRA att verka för att Rörbyvägen genom skyddsobjektet stängs av för trafik."

Är det någon på happy som har mer info?

FRA - rundan
MartinC sa:
Hörde rykten på bygden om att FRA har planer på att stänga av rörbyvägen helt för obehörig trafik.

Hemsidan ger inte mycket konkret mer än:

"FRA:s område har redan utökats med en bit på östra sidan, och det kommer att bli aktuellt med utökningar även på andra sidor av området. I ett första steg kommer skyltar att sättas upp. I ett senare skede kommer staket att sättas upp runt det utvidgade området. I en förlängning kommer FRA att verka för att Rörbyvägen genom skyddsobjektet stängs av för trafik."

Är det någon på happy som har mer info?

Det kan vi av säkerhetsskäl inte uttala oss om.

FRA - rundan
Trist om det händer, men jag har egentligen inget emot om de måste av säkerhetsskäl.

Men lustigt uttalande:

"Det som talar för att vägen kan göras om är att antalet personer som behöver åka på den inte är tillräckligt många för att motivera en allmän väg."

Vågar inte Trafikverket / FRA stå för att den eventuellt behöver stängas med hänvisning till säkerhet /sekretess?

FRA - rundan
Inte enkelt att vara boende på Lovön...
När de väl fått till ett förbud mot de elaka cyklisterna på Forstigen och jublar över sin bestämmanderätt, ja då kommer det en sådär myndighet och börjar bestämma över dem, och en annan gräver stora tunnlar över halva ön... :cool:

FB gruppen är ju ett lysande exempel på NIMBY mentaliteten sverige lider av...

FRA - rundan
Lovön kanske inte är det mest optimala stället att ha FRA på längre. Mycket har hänt på ekeröarna sen 40- talet.

Senast ändrad:
FRA - rundan
För cykling spelar det dock ingen roll om det är allmän eller enskild väg, den är lika tillgänglig enligt allemansrätten ändå. Du får ta dig runt bommar på vägar också.

FRA - rundan
FRA-rundan är för all del ett bra ställe för de stackare som är hänvisade till Ekerö-området för cykling, men utifrån ett nationellt säkerhetsperspektiv känns det som ett lätt vägande argument.

FRA - rundan
med tanke på att de har två grindar och vakthus så tror jag de kommer sätta upp nya grindar
1615808877719.png

FRA - rundan
FRA - rundan
Jag och en polare lyckades cykla in på dåvarande Pharmacias område i uppsala runt millennieskiftet nån gång. Utan att tänka på det hängde vi på bussen som på nåt sätt hade en hållplats därinne, bara för att se hur grindarna stängdes bakom oss. Vi lyckades tråckla oss vidare åt det håll vi skulle och kom till en port/grind med ”grindkarusell”. Ett par snälla tjejer på väg hem fr jobbet kunde släppa ut oss, men karusellen var för smal för cyklarna så vi fick klättra upp på det ca 3 meter höga stängslet på varsin sida och hiva över cyklarna till varandra med en hand. Tur det var lvg-hojar och inte några tunga as...

FRA - rundan
Jag och en polare lyckades cykla in på dåvarande Pharmacias område i uppsala runt millennieskiftet nån gång. Utan att tänka på det hängde vi på bussen som på nåt sätt hade en hållplats därinne, bara för att se hur grindarna stängdes bakom oss. Vi lyckades tråckla oss vidare åt det håll vi skulle och kom till en port/grind med ”grindkarusell”. Ett par snälla tjejer på väg hem fr jobbet kunde släppa ut oss, men karusellen var för smal för cyklarna så vi fick klättra upp på det ca 3 meter höga stängslet på varsin sida och hiva över cyklarna till varandra med en hand. Tur det var lvg-hojar och inte några tunga as...
Hade det inte varit lättare att tala med säkerhetspersonalen i grinden? Ut åker man alltid. Särskilt om det är tveksamt om man får komma in från början.

FRA - rundan
FRA - rundan
Sista meningen innan faktarutan.

Ah, trodde att jag hade läst allt, men hade skippat över sista meningen.

Det är trist. Det är av de finare vägen vägen nära stan. Kanske inte biten mellen slottet och FRA, men biten just efter. Det är en av mina favoritrundor.

Jag förstår att säkerheten är viktigt för FRA. Men kanske är positionen nära en av Sveriges mest populära turistmål inte så bra ...

FRA - rundan
Delar av Lidingö, Blockhaus, Stora skuggan, Skålhamravägen är väl alla lika fina och nära stan om inte närmare stan?

Ja jo, visst går det att cykla landsväg nära stan. Men jag tycker nog FRA var bättre än de uppräknade, framför allt för att det var just en runda. Och med väldigt lite distraktioner i form av bilar, gående, korsningar. En klassiker går i graven. :cry:

FRA - rundan
Men det går ju att fortsätta lite längre ut på Ekerö och köra varv runt färjeläget, träkvista och centrum. Eller skå svartsjö stenhamra.
Personligen höll jag mig långt bort från Ekerö, upplever bilister där som extra fientliga mot cyklister.

FRA - rundan
Men det går ju att fortsätta lite längre ut på Ekerö och köra varv runt färjeläget, träkvista och centrum. Eller skå svartsjö stenhamra.
Personligen höll jag mig långt bort från Ekerö, upplever bilister där som extra fientliga mot cyklister.
Jomen FRA-slingan gör hela ekerörundan lite bättre, lite längre lite mysigare. Man kan ju få se golfarna sucka missnöjt samt själv sucka nöjt. (Tycker inte bilisterna är direkt elaka där ute heller, inte om man kör ensam iaf.)

FRA - rundan
Med nya cykelbanan så har det ändå blivit bökigare att köra FRA-slingan. Jag brukade ta den på jobbpendlingen.
Precis, rundan har varit saboterad av konstanta vägarbeten sedan flera år tillbaka. Man kan ju fortfarande göra en avstickare och titta på golfarna och köra backen från Prästvik (som ändå är det bästa i dom där krokarna), om man är på det humöret.

Mälaröarna är ändå den cykling som är mest lättillgänglig för mig och har trevligaste transporten. Jag kör ibland grus på Lovön bortanför FRA så hoppas att det går att fortsätta göra på ett bra sätt. I värsta fall tänker jag att man får använda Lovö kyrkallé som in- och utfart.

Tillbaka
Topp