FRA - rundan
Ja från det hållet kommer man att kunna köra in, men det blir ju några km längre och speciellt till mtb-stigarna blir transporten lite väl dryg.I värsta fall tänker jag att man får använda Lovö kyrkallé som in- och utfart.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja från det hållet kommer man att kunna köra in, men det blir ju några km längre och speciellt till mtb-stigarna blir transporten lite väl dryg.I värsta fall tänker jag att man får använda Lovö kyrkallé som in- och utfart.
Just till mtb-stigarna lär man väl kunna komma fram från Rörbyvägen även i fortsättningen? Tänker att avspärrningen kommer att ligga närmare FRA, annars är det rätt stora områden som skärs av helt. Samma på västra sidan av FRA, korsningen mellan Rörbyvägen och Lambaruddsvägen antar jag kommer att fortsätta vara öppen. Om inte kommer man ju inte ut till fastigheterna där ute utan att nya vägar byggs (eller att skogsvägarna fixas till så att det går att köra bil på dom).Ja från det hållet kommer man att kunna köra in, men det blir ju några km längre och speciellt till mtb-stigarna blir transporten lite väl dryg.
Just till mtb-stigarna lär man väl kunna komma fram från Rörbyvägen även i fortsättningen? Tänker att avspärrningen kommer att ligga närmare FRA, annars är det rätt stora områden som skärs av helt. Samma på vänstra sidan av FRA, korsningen mellan Rörbyvägen och Lambaruddsvägen antar jag kommer att fortsätta vara öppen. Om inte kommer man ju inte ut till fastigheterna där ute utan att nya vägar byggs (eller att skogsvägarna fixas till så att det går att köra bil på dom).
FRA spionerar väl bara på svenskar som fildelar? ?Det är väl bra att mota ryssen?
Om man kollar kartan i inslaget nedan så ser det nya området ut att omfatta en del av början på lila spåret samt vandringsleden Lovön runt. Så antar att de måste få nya sträckningar om det ska funka? Annars så måste man åka in via kyrkoallén vilket blir en dryg omväg.Just till mtb-stigarna lär man väl kunna komma fram från Rörbyvägen även i fortsättningen? Tänker att avspärrningen kommer att ligga närmare FRA, annars är det rätt stora områden som skärs av helt. Samma på västra sidan av FRA, korsningen mellan Rörbyvägen och Lambaruddsvägen antar jag kommer att fortsätta vara öppen. Om inte kommer man ju inte ut till fastigheterna där ute utan att nya vägar byggs (eller att skogsvägarna fixas till så att det går att köra bil på dom).
Inte så många här som har några invändningar mot syftet egentligen men för oss som bor i närheten blir det lite lätt tillgänglig fin cykling som försvinner eller blir svårare att komma åt.Det är väl bra att mota ryssen?
Du har rätt, missade hur långt ut området sträckte sig åt nordost och att det var vattnet man såg där uppe i hörnet. Får se hur exakt den där sträckningen är, den går ju t ex rakt genom flera fastigheter på västra sidan av FRA.Om man kollar kartan i inslaget nedan så ser det nya området ut att omfatta en del av början på lila spåret samt vandringsleden Lovön runt. Så antar att de måste få nya sträckningar om det ska funka? Annars så måste man åka in via kyrkoallén vilket blir en dryg omväg.
Det har dragits en ny grusad rid- och cykelväg med ungefär den här sträckningen. Visa bilaga 766258
Dom ser att du är på väg så snart du passerat Drottningholm eftersom du har mobilen i fickan. När du kommer närmare ser de på wifi-signalen från dina trådlösa växlar vilken cykel du har och om du ligger på rätt växelÄr jag cynisk om jag tänker att FRA fotar alla som passerar? dom måste ha hundratusentals bilder på cyklister isf.. Sen sitter det någon analytiker och konstaterar att någon har köpt ny hjälm eller solglasögon sen senaste passagen

Dom ser att du är på väg så snart du passerat Drottningholm eftersom du har mobilen i fickan. När du kommer närmare ser de på wifi-signalen från dina trådlösa växlar vilken cykel du har och om du ligger på rätt växelDu är identifierad innan du ens är framme...
Gjorde det på hemvägen och vill tro att det är det som kommer krävas för att en inte ska avstå Ekerö givet nuvarande situation.Ja, det ska inte vara för lätt. Senaste gångerna när jag har cyklat där ute har jag kört bland bilarna förbi Drottningholm. Det har funkat bra eftersom det nu är tvåfiligt i båda riktningarna, men lite knepigt att ta sig ut från cykelbanan och kanske inget man gör i rusningstrafik.
Tänkte ta en sväng i skogen på Lovön i dag, finns någon dagsfärsk notering på huruvida starten på lila MTB-spåret går att köra förbi FRA, eller måste man tråka bort till golfbanan för att ta sig till skogsspåren utan att bli arresterad?
Tackar! Jag gör ett försök!Det bör inte vara några problem att ta sig fram vare på MTB-spåret eller via Rörbyvägen genom FRA
Kan bekräfta det. Jag var där imorse och snurrade. De har satt upp farthinder och en grind utanför FRA. Men den var öppen idag iaf.Det bör inte vara några problem att ta sig fram vare på MTB-spåret eller via Rörbyvägen genom FRA
Kan bekräfta det. Jag var där imorse och snurrade. De har satt upp farthinder och en grind utanför FRA. Men den var öppen idag iaf.
Jag var fram och kollade på den grusade vägen. Jag har ju cyklat på sämre grusvägar, men även om de kommer att asfaltera så tror jag inte att slingan blir ett alternativ till nuvarande slinga. Jag kanske har fel. Det är nog bara tänkt som en transport för de som bor bakom FRA, inte som ersättning för rundan. Surprise surprise!
Jag skickade frågan om asfalt till både transportstyrelsen och Fortifikationsverket.
Men det är OK att passera grindarna så länge de är öppna? Jag cyklade igenom där i morse för första gången på länge och blev lite osäker då det ju satt skyltar om att det är tillträde förbjudet etc, men det såg liksom inte avstängt ut. Försökte cykla lugnt och fint och se så oskyldig ut som möjligt men var lite nervös att det skulle komma beväpnade vakter och skrika åt mig... :D
OK fint. Jag printar ut din post och tar med mig i ryggfickan om jag skulle åka fast där i sommar. ;-)Det är helt lugnt. Jag tror att det kommer bli rätt tydligt att det inte går att passera när de väl stänger av.
Riskerar att bli lite som det här:OK fint. Jag printar ut din post och tar med mig i ryggfickan om jag skulle åka fast där i sommar. ;-)
Det kunde ju placerats ngn annanstans, det är ju inte så att det utgår trupp från Ekerö.Trist, en era som går i graven. Men det är som det är, fosterlandets väl får komma först. :-/
Riktigt trist. Även trist med denna hysteriska att- fobi som ”utbildade”(?) journalister lider av.![]()
Då stängs Rörbyvägen förbi FRA
Röbyvägen förbi FRA på Lovön stängs för privattrafik på måndagen efter midsommar, 23 juni.www.mitti.se
Man hade ju kunnat fixa till den alternativa vägen förbi kyrkan innan man stänger av FRA, kan man tycka. Nu ryker den bra vägen och den smala blir det vägarbeten på. Dessutom hamnar man betydligt längre bak i morgonköerna om man kör vid fel tidpunkt.Jag tänker mest på dom som bor där, cykla är bara en liten del av historien.
Åkte ut idag och det är inte bra. Cykelbanan eller vad det ska föreställa är för smal. Att sen byta sida på vägen är ett genidrag för att minska cyklandet på Lovön, grattis Ekerö till den nya motortrafikleden.Man hade ju kunnat fixa till den alternativa vägen förbi kyrkan innan man stänger av FRA, kan man tycka. Nu ryker den bra vägen och den smala blir det vägarbeten på. Dessutom hamnar man betydligt längre bak i morgonköerna om man kör vid fel tidpunkt.
Men cykelvägen förbi är faktiskt rätt ok (om man inte kör racer) förutom några skarpa krökar och ett stort stenblock i mitten för att hindra biltrafik.