FRA - rundan

FRA - rundan
F%C3%B6rbud%20att%20ta%20fotografier.JPG

Vad händer om man går förbi med en måttstock i handen?

FRA - rundan
I artikeln sägs att man är tvungen att stänga av ev. kamera om man passerar. Jag tolkar det som att det är/var ok att passera med avstängd kamera. Borde därmed vara ok att passera med måttstock så länga man inte börjar använda den.

Det är dock problematiskt med mobiltelefoner. I helgen var jag framför grinden och tittade på kartan på mobilen. Ingen kan ser om kameran är av eller på på en mobiltelefon (förtum om man håller mobilen med två händer rakt upp en halv meter framför ansiktet).

FRA - rundan
Det är dock problematiskt med mobiltelefoner. I helgen var jag framför grinden och tittade på kartan på mobilen. Ingen kan ser om kameran är av eller på på en mobiltelefon (förtum om man håller mobilen med två händer rakt upp en halv meter framför ansiktet).
Vad är det problematiska? Om de misstänker att du filmat eller fotograferat kommer telefonen beslagtas och gås igenom. Om du inte har några filmer eller bilder kommer du få tillbaka telefonen. Om du har filmer eller bilder kommer de raderas, eventuellt kommer telefonen förverkas, och du kommer åtalas.

Om det problematiska är att du inte vill få din telefon beslagtagen - låt bli att använda den i närheten av skyddsobjekt.

FRA - rundan
Jo, som teslaförare har jag funderat över det där...
Tesla kan stänga av kameror vid känsliga områden så om polisen haffar dig så borde du kunna hävda att det är Teslas fel om de filmar FRA. Här är någon på reddit vars Tesla fungerar annorlunda när hen åker förbi militärbas:

I kina får teslorna inte komma in på militära områden alls för de litar inte på dem där. Undrar om en får köra in med sin Polestar eller annan kinabil innanför FRA grinden?

FRA - rundan
Tesla kan stänga av kameror vid känsliga områden så om polisen haffar dig så borde du kunna hävda att det är Teslas fel om de filmar FRA. Här är någon på reddit vars Tesla fungerar annorlunda när hen åker förbi militärbas:

I kina får teslorna inte komma in på militära områden alls för de litar inte på dem där. Undrar om en får köra in med sin Polestar eller annan kinabil innanför FRA grinden?
Något säger mig att Tesla kommer att försöka ignorera dig om du hävdar att det är deras fel.

FRA - rundan
Något säger mig att Tesla kommer att försöka ignorera dig om du hävdar att det är deras fel.
Fascinerande tråd, ja, man kan tycka att Tesla förare borde ligga riktigt pyrt till när de åker förbi skyddsobjekt med tanke på denna minst sagt hårda dom 😅 men enligt uppgift ovan stängs Teslas kamera automatiskt av när man kör förbi ett skyddsobjekt men kanske enbart i staterna? :unsure:

Jag tycker att @fhloston ska testa det här live med sin Tesla på Rörbyvägen så att vi vet hur det fungerar. (y)

Sedan misstänker jag iofs att bevakningen är avsevärt hårdare utanför just FRA vs en majoritet av övriga skyddsobjekt i Sverige.

Senast ändrad:
FRA - rundan
Skulle inte direkt bli chockad om ev. avstängningsfunktion i närhet av skyddsobjekt har betydligt striktare implementation i vissa länder, t.ex. USA, än i andra, t.ex. Sverige.

FRA - rundan
Skulle inte direkt bli chockad om ev. avstängningsfunktion i närhet av skyddsobjekt har betydligt striktare implementation i vissa länder, t.ex. USA, än i andra, t.ex. Sverige.
Med tanke på att man uppenbarligen riskerar bli straffad även här i Sverige (om "bilen", tex Teslor och A-Traktorer med dashcams skulle filma något i närheten av ett skyddsobjekt) så är det nog hög tid att börja tänka på detta?

Från artikeln ovan där den kriminella handlingen beskrivs:
"
Fallet som familjen först trodde skulle läggas ner direkt gick till tingsrätten och sedan hovrätten, där pojken nu dömts till 3 månaders ungdomsvård och böter.

– Det har ju varit besvärligt men inte påverkat vardagen så mycket. Det har varit jobbigt att det legat ett brottmål på bordet och att han nu är dömd som brottsling, berättar pappan.
"

Senast ändrad:
FRA - rundan
Med tanke på att man uppenbarligen riskerar bli straffad även här i Sverige (om "bilen", tex Teslor och A-Traktorer med dashcams skulle filma något i närheten av ett skyddsobjekt) så är det nog hög tid att börja tänka på detta?

Från artikeln ovan där den kriminella handlingen beskrivs:
"
Fallet som familjen först trodde skulle läggas ner direkt gick till tingsrätten och sedan hovrätten, där pojken nu dömts till 3 månaders ungdomsvård och böter.

– Det har ju varit besvärligt men inte påverkat vardagen så mycket. Det har varit jobbigt att det legat ett brottmål på bordet och att han nu är dömd som brottsling, berättar pappan.
"
Fast det är ju inte Tesla som blir straffad, i alla fall inte direkt. Och i artikeln var det en dashcam och inte Teslas egna kamera om jag fattade det rätt. Kanske större risk att dashcam:en väcker uppmärksamhet!?

Tillbaka
Topp