Fråg om vevparti -SLX eller Deore?

LarsM

Aktiv medlem
Tjena!

SLX är snyggare och du kan använda DM-klingor. Men du kan inte använda din gamla klinga utan att köpa en spindel till.

Senast ändrad:
Kom på att det är rekommenderat att använda en sån specialhylsa för att skruva på och av kedjedrevet.
Bike-Discount hade Shimanos egna i lager. Ifall 175 mm vevar inte önskades så hade r2 denna och Alltricks (som också har 170 mm vevar) har denna. Tror Alltricks kanske blir billigast om allt ska köpas samtidigt.

Kom på att det är rekommenderat att använda en sån specialhylsa för att skruva på och av kedjedrevet.
Bike-Discount hade Shimanos egna i lager. Ifall 175 mm vevar inte önskades så hade r2 denna och Alltricks (som också har 170 mm vevar) har denna. Tror Alltricks kanske blir billigast om allt ska köpas samtidigt.
Jag fick med ett sådant verktyg när jag köpte mina SLX-vevar.

Som alltid när man skall handla är det segt att lägga stålar i onödan, men om några veckor eller månader är de där hundringarna glömda och du kommer vara nöjd över att du köpte den finare veven.

På r2 står det följande att läsa om slx sm-crm75:
NOTE: Shimano recommends the use of the SLX 12-speed chainrings only in connection with Shimano M7100 drive components.

De har ju sitt hyperglide och allt vad det heter. Jag antar att shimano skriver så för att försäkra sig om att det ska fungera så som de vill. Grejen är bara att jag vill också att det ska fungera.

Nån som har erfarenhet av dessa alternativ?

På r2 står det följande att läsa om slx sm-crm75:
NOTE: Shimano recommends the use of the SLX 12-speed chainrings only in connection with Shimano M7100 drive components.

De har ju sitt hyperglide och allt vad det heter. Jag antar att shimano skriver så för att försäkra sig om att det ska fungera så som de vill. Grejen är bara att jag vill också att det ska fungera.

Nån som har erfarenhet av dessa alternativ?
Det funkar med 11-delat också.
Alugear slets mycket snabbare än andra drev för mig så det tänker jag undvika i fortsättningen.
Har ett Unite på nu, har inte suttit på tillräckligt länge för att uttala mig om hållbarhet men so far so good.
Shimanos SLX och XT lär hålla längre eftersom de är gjorda av stål, väger en hel del mer om man bryr sig om sånt. Har använt det med och det gör jobbet.

Får kanske bli bättre på att kontroll att klingbultarna sitter ordentligt...
1000001579.jpg

Bultarna ser inte ut att kunna inhandlas separat förstås.
Jag bytte dropper för en månad sen, för att underlätta dragning av ny vajer+hölje genom ramen så plockade jag ut vevlagren. då rengjorde jag allt och gick igenom grejerna när jag ändå höll på. Jag hade upptäckt om det var nåt på gång då tycker jag. Cyklat kanske 20 timmar på hojen sen dess.

Jag har samma drivlina på tre hojar dessutom, fyra om jag räknar med grabbens. I vintras knäckte jag kedjedrevet på en av de andra hojarna. Kommer inte ihåg om det lossnat nån bult då och att det var orsaken.
Nu kostar inte drevet mer än 250 spänn men har man otur så kanske det drar med sig bakväxel och nån eker vid ett ras.

Tillbaka
Topp