Fråga ang GARMIN EDGE 520 PLUS ..olika paket

Jag undrar lite hur det fungerar med sensorerna på Garmin Edge 520 Plus? Det finns hastighetssensor m.m. Om man köper en ren kommer inte hastighets mätningen fungera via den inbyggda GPS`en? Fungerar mitt ANT+ pulsbandet som jag har till min nuvarande MIO CYCLO 505 HC?
Om man skall köra både MTB och racer, finns inget paket med fästen för båda inkl pulsband?

Hur har ni tänkt/gjort när ni köpt era?

Är ni nöjda med 520 Plus modellen?

//Martin

Satsa på 530 i stället, om du nu skall köpa nytt. Den är ett hopp framåt jämfört med 520/520+ (som är ganska lika under huven).

Kör du racer ser jag ingen anledning till att ha hastighetssensorn. GPSen är tillräcklig anser jag. På MTB känns ju fart rätt ointressant enligt mig.

Ditt gamla ANT+ pulsband kommer funka.

Flera fästen brukar väl komma med.

Men då fungerar GPS'en bra i vanlig mtb terräng tolkar jag det som!? Jag tycker att 520 ser lite mindre och snyggare ut än 530..
Hoppas att ni som kör 520 plus är hyfsat nöjda med processorn ändå..det är väl den som gör mig nyfiken på 530 modellen..

Hastighetssensorn gör att hastighetsvisning och graf blir mer exakt. Vilket ant+ pulsband som helst fungerar. Glöm inte kadenssensorn!

Jag skulle också satsa på 530 för att få den snabbare processorn om den verkligen ska användas för navigering. 520 Plus är otroligt seg när vägen ska beräknas eller räknas om.

Enda fallet där sensorn gör stor skillnad på racer är om man använder auto-pause för rödljus etc. GPS-farten är så filtrerad att det blir alldeles för seg reaktionstid, men med sensorn funkar det ok.

Med tanke på hur frustrerande seg min 530 är, skulle jag aldrig köpa en 520 idag som skall vara vettlöst mycket sämre.

Annars är jag toknöjd med 530!

Garmin mjukvara för att skapa rutter är inte klockrent. Men datorn är bra och gör sitt!

Senast ändrad:
hjortens80 sa:
Otroligt seg.. Betyder det en minut, två minuter, 20 sekunder för en omräkning av rutt?

Enligt dcrainmaker (bra testare) så vill jag minnas att en rutt som på 520 plus tog 8 min att beräkna, tog 30s på 530. Om jag minns rätt alltså. Rätt stor skillnad.

Undvik 520 / 520+ nu när 530 finns.

Gällande hastighetsmätaren för MTB, den enda fördelen är att du får mer exakt avståndsmätning då GPS precisionen inte riktigt räcker till i skogen vid trixiga rundor. Auto stop fungerar en aning bättre med eftersom du fördröjningen från GPS signalen försvinner.

Nu åker jag väl på kompanistryk men kan inte låta bli

Jag sålde min Edge 810 som jag hade haft ett par år och var riktigt nöjd med.
Hade tankar på att köpa en 530, men fick bra pris på en 520 Plus och slog till.

Hann köra 3-4 vändor på MTB och 10 vändor landsväg plus en vätternrunda på den.

Visst, den var inte toksnabb, men inte heller tokseg.
Var ute på landsvägen och valde att köra rakt fram istället för en sväng på en rutt jag lagt in.
Tog väl sisådär 10-20 sekunder innan den gav mig en ny rutt vilket var good enough för mig.
I skogen var den också helt ok med rutterna.
hade lagt in OpenStreetMap MTB karta i den och körde fel på ett ställe.
Tog inte mer än 20-30 sekunder innan den la upp en ny rutt åt mig så jag kom rätt sen.

Jag tror det är lite olika hur många satelliter du har kontakt med, väder osv för att den ska kunna arbeta "normalt".

Så jag säger så här, är man ute efter en vettig enhet så tycker iaf jag att det är en fullt kompetent enhet som gör sitt jobb.
Visst den är lite seg i menyerna jämfört mot 530n och har inte alla balla featurs som 530n nu har. Men den gör sitt jobb helt enkelt.
I mitt paket fick jag med 3 fästen. 2 st för styrstam/styre och 1 st outfront-fäste.

Har nu också en 530 som jag är sjukt nöjd med. Men jag skulle överleva med 520n enbart.

Allt beror på hur mycket erfarenhet du har av cykeldator vs priser.

Jag köpte Edge 130 för några veckor sedan och blev efter några testrundor sugen på att även skaffa kadensmätare och pulsband. Dessa tillbehör kostar en slant upptäckte jag men under tiden jag letade justa priser ramlade jag på detta erbjudande:

https://www.atredo.se/garmin-edge-5...xoj0swhk3jY1FVLpHfO_RRKwgU3e_tqUaAoIREALw_wcB

2155 SEK för Edge 520 (ej plus)
inkl två hållare, kadensmätare, hastighetsmätare och pulsband.

Returnerade därför Edge 130 och slog till på det erbjudandet. Är än så länge mycket nöjd med den men jag är ingen erfaren användare av cykeldatorer så har inte mycket att jämföra med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp