Fråga ang längd på kedja.

Halloj!

Dum fråga kanske men finner inte det svar ja söker i sökfunktionen, kör idag singelklinga fram på min Nukeproof och har konstaterat att mina ben inte riktigt vill va med när jag kör på 36T fram så har nu fått hem en 34 klinga och en 32 klinga för att testa mig fram och se vad som blir bäst för mig.

Nu till min fråga är det så enkelt att eftersom jag kommer gå ner 2T i taget att ja kan knäcka kedjan 2 länkar och lägga på kedjan igen? Eller finns det någon tumregel man ska gå efter?

Tack på förhand och hoppas någon kan ge mig ett svar :)

MVH Danne

Kedjan runt största fram och bak utan att passera bakväxeln. Med länkaget komprimerat maximalt. Koppla ihop i ett läge någon länk eller två större än vad du får som minsta möjliga.

Men motsvarande ett par tänder på framklingan för stor kan du gott köra runt med utan problem om du vill kunna byta och känna efter.

Hej!

Eftersom kedjan bara går runt framdrevet ett halvt varv tillgodogör man sig endast halva
förkortningen på kedjan, dvs x länk(ar) kortare om man går från z=N till z=N-2x på framklingan.

En annan lösning på samma problem (fast där man omvänt måste förlänga kedjan) är att
köpa ett större största drev bak, exv från OneUp, Hope T-rex eller liknande.

För låg kadens och stor kraft på pedalerna verkar inte vara bra för knän i längden. Jag har
gått från 36 till 30 fram och samtidigt adderat en 40-kaka bak. Kanske inte vassaste topphastigheten
men nu klagar inte knäna längre och jag kan klara alla (rimliga) branter om än i låg fart.

Men som sagt, korta inte av kedjan medan du testar (det är ju ändå på största drevet bak du
avser att testa och då kan kedjan vara lika lång som innan tills du bestämt dig).

/Morgan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp