Fråga angående annons som nyligen låg ute här på Happyride.

Soulquake83

Aktiv medlem
Hejsan.
Är lite nyfiken på en annons som låg uppe här på Happyride nyligen. Vem som sålde den, och om någon här faktiskt köpte den? Länkar en skärmdump på annonsen, om någon känner igen den och har mer info.

Bilagor

• Screenshot_20230815-105952~2.png
    Screenshot_20230815-105952~2.png
    302.6 KB · Besök: 1,001
Hejsan.
Är lite nyfiken på en annons som låg uppe här på Happyride nyligen. Vem som sålde den, och om någon här faktiskt köpte den? Länkar en skärmdump på annonsen, om någon känner igen den och har mer info.
Vad vill du veta? Tror du tex att det är din cykel som blivit stulen?
Edit: själv har jag ingen aning

Vad vill du veta? Tror du tex att det är din cykel som blivit stulen?
Edit: själv har jag ingen aning
Jag är nyfiken delvis för att priset var otroligt bra och delvis för att en kollega är intresserad av den och jag tänkte se om det går att ta reda på vart den tog vägen. Var det en "legitim" hoj, som någon faktiskt köpte för det priset? Var det någon märklig scam?

Är ju ändå en 6 år gammal modell. Är generellt tveksam till gamla kolfiber ramar (befogat eller inte).

Jag kör hellre Volvo 240 än V90. Men V90 betingar ändå generellt ett högre pris.

Gaffeln är hemsk även om den var dyr ny så borde den rimligen dra ner priset nu.
Bil-analogin haltar en aning. En Xx1-drivlina från 2017 är ju inte direkt uråldrig eller "retro". Tror även den är värd mer pengar än en ny SX eller NX.

Exakt. Det är därför t.ex. Gripen flugit med kolfibervingar sedan 1996.
Dom kommer brisera vilken sekund som helst bergis. ? Nej, det beror väl på vilket resin/harts/epoxi man använder. Har varit med om att laminat av olika slag torkat, separerat och blivit kex men det händer nog sällan med den typ man använder till cyklar.

Dom kommer brisera vilken sekund som helst bergis. ? Nej, det beror väl på vilket resin/harts/epoxi man använder. Har varit med om att laminat av olika slag torkat, separerat och blivit kex men det händer nog sällan med den typ man använder till cyklar.
Det är till 99% dålig tillverkning där inte fullständig laminering har uppnåtts.

Det är till 99% dålig tillverkning där inte fullständig laminering har uppnåtts.
Njae, det beror nog på vad man använt för epoxi eller harts/resin. Om det är ordentligt blandat etc. Ibland kan ju dessa material "blöda" eller inte nå full härdning t.ex. Har en kina-sadelstolpe som exploderade och är helt kexig nu.

Jag har fått för mig att kolfiber "torkar" och blir sprödare med tid, samt väder och vind. Men det är en ren killgissning.
Epoxyplast bör skyddas med uv-lack eller liknande för att se fräscht ut. Givetvis kan epoxyn också vara dålig/dåligt blandad, men generellt brukar kolfiberprylar hålla bra.
Mina äldsta kolfiberpaddlar är från tidigt 90-tal och de håller fortfarande bra. Handrollade och inget under av hantverk.

Har en likadan, köpte den för några år sedan för några fler tusenlappar. inget fel på RS-1. Bytte till en 11 delad 10-46 kassett så jag fick bättre utväxling. Kolfibern är det inget fel på än… men snart så exploderar den nog? Funkar för mig som motionär.

Exakt. Det är därför t.ex. Gripen flugit med kolfibervingar sedan 1996.
Förmodligen inte samma kolfibervingar dock. Har ingen direkt koll på Gripen, men vitala delar hos flygplan brukar man byta efter X antal flygtimmar (eller om det är start/landnings-cykler) oavsett om de ser bra ut eller inte.

Spelar ingen roll vad rs1 kostade ny, den finns inte längre och är krånglig att hitta delar till säga det. Priset var helt ok men en omodern kina-ram som sagt... Hade det varit en majestic , då du!

Spelar ingen roll vad rs1 kostade ny, den finns inte längre och är krånglig att hitta delar till säga det. Priset var helt ok men en omodern kina-ram som sagt... Hade det varit en majestic , då du!
Är dåligt insatt i Allebikes ramar, så jag vet inte värdet på ramarna från 2017. Kina-ramar är ju långt ifrån rakt igenom dåliga dock, så personligen hade jag ju lätt köpt den där cykeln för 14k före valfri ny alu-hardtail för samma pengar, med 12delat och Judy/Recon/Reba gaffel. Vet inte vad en RS-1 är värd just nu, men det skulle säkert gå att sälja och köpa en skaplig traditionell gaffel för pengarna. Dem är ju fortfarande tämligen unika.

Oavsett om man gillar dem eller ej, så kostar ju bara gaffeln mer än 14k.

Man kan köpa en ny RS-1 från 500 euro på ebay eller begagnad från 300 euro. Vid en 6 år gammal gaffel är det dessutom inte osannolikt att den behöver storservice och reservdelar kan kosta lika mycket.

Inga problem att få tag på reservdelar till rs1, men verktyget för att få upp gaffeln är rätt dyrt. Klart en cykel från 2016 är omodern idag, men frågan om det går att hitta något bättre i den prisklassen

Inga problem att få tag på reservdelar till rs1, men verktyget för att få upp gaffeln är rätt dyrt. Klart en cykel från 2016 är omodern idag, men frågan om det går att hitta något bättre i den prisklassen
Frågan var om det var bluffannons eller inte med tanke på priset. Slutsatsen från mig baserat på vad folk verkar tycka - rimligt pris.

Tillbaka
Topp