Fråga angående maxstorlek på kassett!

Apotekarnes

Aktiv medlem
Tjingeling!

Håller på med lite service på sonens mtb. Kassetten behöver snart bytas och eftersom han alltid klagar på att han vill ha större spridning på kassetten har jag börjat fundera på att byta ut drivlinan från 2x11 11-42 till 1x11 11-46. Det jag funderar över är om bakväxeln (en 5-6 år gammal XT) räcker till eller om den behöver längre "cage" för att klara 46t (se bild). Eftersom jag är en snål farsa byter jag inte ut växeln om jag inte måste och jag är osäker på vilken variant som sitter på. Jag har inte tillgång till nån spec eftersom jag köpte cykeln på nätauktion. (återigen snål farsa). Nån som vet eller kan kommer med en kvalificerad gissning? Sen blir det förstås att mäta lite och se om jag kan spara befintlig vev och få till en lagom kedjelinje med hjälp av brickor eller om jag får köpa nytt, men det blir ett senare bekymmer
. IMG_9554.jpg

Båda xt bakväxlare klarar 1x 11-46t. Du nämner inget om vilka klingor han har. 1x 11-46t är inte större spridning än 2x 11-42t.

På växeln står ju ett artikelnummer.. Typ RD-M8000-SGS (som det ser ut som din är) .
Googlar man på den så ser man att den klarar 46 kassett med singelklinga.

Båda xt bakväxlare klarar 1x 11-46t. Du nämner inget om vilka klingor han har. 1x 11-46t är inte större spridning än 2x 11-42t.
Tack för svar! Det är klart att fler klingor fram ger större total utväxling, men det är mer en fråga om att ha större spridning inom kassetten och han använder typ aldrig framväxeln ändå. Jag misstänker också att en bidragande orsak är att flera andra kids i klubben har fräsiga 1x-drivlinor och ni vet ju hur ungar är. Själv ville jag ha sockeplast mest bara för att alla andra hade det och inte för att prestandan var bättre...

grabben har rätt i att det är praktiskt att kunna ligga på den mindre framklingan så länge det är stig. och sedan gå upp på stora klingan endast på grusväg.

dubbla 1x kan man kalla det.

växel för växel har det visat sig ge mindre drivmotstånd än en 1x drivlina. andra bonusar är tajtare växlar i högre farter, större växelomfång och mindre slitage liksom kostnader. och att ha en nödväxel hög/låg kvar när växelörat får sig en tjong. och att kunna återföra kedjan i fart om den någon gång skulle hoppa av framklingan

men omodernt är det.

grabben har rätt i att det är praktiskt att kunna ligga på den mindre framklingan så länge det är stig. och sedan gå upp på stora klingan endast på grusväg.

dubbla 1x kan man kalla det.

växel för växel har det visat sig ge mindre drivmotstånd än en 1x drivlina. andra bonusar är tajtare växlar i högre farter, större växelomfång och mindre slitage liksom kostnader. och att ha en nödväxel hög/låg kvar när växelörat får sig en tjong. och att kunna återföra kedjan i fart om den någon gång skulle hoppa av framklingan

men omodernt är det.
Exakt så har jag tränat mina ongar. 28t på lilla klingan och 38t på stora på ena cykeln och 42t på andra cykeln. Otroligt hög max-hastighet oxå.

@Apotekarnes, du kanske ska byta klingor istället.

Tillbaka
Topp