fråga angående ramstorlek

busen

Medlem
Hejsan alla, nybliven mtb-ägare här. Köpte förra veckan en canyon al 6.9. Enligt canyons guide skulle jag ha en storlek M. Då jag var tveksam pratade jag med deras kundtjänst och kom fram till att en L nog skulle funka. Är 1.83 lång och grenmåttet ca 86 Cm. Slår inte i ramen, är några cm tillgodo men blir ändå tveksam. Har jag köpt för stor cykel? Hjälp!
/Mvh

Jag köpte L från Canyon, dock inte samma cykel (utan en Spectral 7.9). Mina mått är 183 cm längd, 85 cm inseam, och jag tyckte L blev toppen. Men, det du kan fundera är på hur det KÄNNS först. Att kunna stå över cykeln är väl bra, men att det känns rätt längd till styret är bättre. Känns cykeln för lång? Känns den trög och seg?

Är du bara lite osäker kan du laborera med olika styrstamslängder, på så vis kan du få cykeln att kännas kortare och kvickare (alt. längre och segare).

Har du nåt att jämföra med, har du nån cykel sedan tidigare?

Edit: stafvel

Senast ändrad:
Tack för era svar :)
Sitter bra på cykeln, är dock insteghöjden som är oroande. Att den är för hög. Har inte ens provat den ute ännu med risk att behöva byta till en M.

Har tyvärr ingen annan cykel att jämföra med.

Senast ändrad:
Sitter du bra på cykeln så är det rätt storlek (grovt förenklat). Alternativet är ju att gå ner i storlek mot att du sitter sämre på cykeln.

Så länge du har lite space mellan juvelerna och överröret så skulle inte jag oroa mig för instegshöjden.

Tillbaka
Topp