Fråga angående Shimano Positron 5

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Hej!

Jag är ny inom cykelhobbyn och har upptäckt detta fina forum där jag redan har lärt mig jättemycket. Jag har börjat cykla väldigt mycket mer, framförallt lokalt. Det känns inte längre försvarbart att köra omkring i bil om det inte är absolut nödvändigt. Jag kom in på äldre grejer genom mina döttrar som båda cyklar på 80-talshojar.

Jag har ett tag trampat omkring på en Crescent Sprint 3 men har nu fått tag i en fin 92325 med femväxlad Positron 400 som jag håller på att göra i ordning. Det är helt inaktuellt att byta växelsystem - jag gillar att ta tillvara på det jag har. Nu har dock min bakfälg spruckit på flera ställen kring ekrarna.

Till frågorna:
1) Jag har fått loss frihjulskransen (heter det så?) som är en 14-24 vilket jag har förstått är ovanligt. Men under själva kassetten/kransen sitter en del till som jag inte vet vad den kallas, med de fjäderbelastade ”fjupparna” som hakar i kransen när hjulet driver. Här finns ett kullager med lösa kulor som ramlar ur när man plockar bort kransen. Ska det vara så? Går det att byta också denna del och hur lossar man i s f den?
2) Finns det någon här på forumet som råkar ha en fälg med femväxlad krans som jag kan köpa? Kruxet är att fälgen är en 630- millimetersvariant så det verkar inte finnas att köpa någonstans längre.

Allt gott!

Hej!

Jag är ny inom cykelhobbyn och har upptäckt detta fina forum där jag redan har lärt mig jättemycket. Jag har börjat cykla väldigt mycket mer, framförallt lokalt. Det känns inte längre försvarbart att köra omkring i bil om det inte är absolut nödvändigt. Jag kom in på äldre grejer genom mina döttrar som båda cyklar på 80-talshojar.

Jag har ett tag trampat omkring på en Crescent Sprint 3 men har nu fått tag i en fin 92325 med femväxlad Positron 400 som jag håller på att göra i ordning. Det är helt inaktuellt att byta växelsystem - jag gillar att ta tillvara på det jag har. Nu har dock min bakfälg spruckit på flera ställen kring ekrarna.

Till frågorna:
1) Jag har fått loss frihjulskransen (heter det så?) som är en 14-24 vilket jag har förstått är ovanligt. Men under själva kassetten/kransen sitter en del till som jag inte vet vad den kallas, med de fjäderbelastade ”fjupparna” som hakar i kransen när hjulet driver. Här finns ett kullager med lösa kulor som ramlar ur när man plockar bort kransen. Ska det vara så? Går det att byta också denna del och hur lossar man i s f den?
2) Finns det någon här på forumet som råkar ha en fälg med femväxlad krans som jag kan köpa? Kruxet är att fälgen är en 630- millimetersvariant så det verkar inte finnas att köpa någonstans längre.

Allt gott!
Det du gjort är att du tagit isär frihjulskransen (bör undvikas) och har bara fått av yttre delen, du skall använda en speciell hylsa för att skruva loss hela kransen från navet när du byter. Glöm inte att fetta in gängorna ordentligt när du monterar för annars finns det risk att det ärgar ihop och inte går att få loss igen. Den här hylsan kallas ofta avdragare (vilket egentligen är fel namn) och ser lite olika ut beroende på fabrikat på frikransen. Det man sen får se upp med är att det på gamla cyklar finns flera olika gängor för frikransarna.

Senast ändrad:
Det du gjort är att du tagit isär frihjulskransen (bör undvikas) och har bara fått av yttre delen, du skall använda en speciell hylsa för att skruva loss hela kransen från navet när du byter. Glöm inte att fetta in gängorna ordentligt när du monterar för annars finns det risk att det ärgar ihop och inte går att få loss igen.
Tänk det ante mig att jag gjort fel. Hur ser denna hylsa ut?

Tänk det ante mig att jag gjort fel. Hur ser denna hylsa ut?
Det beror på fabrikat på frikransen, en del har två taggar, andra fyra eller så är det splines som på denna

292713.jpg

Det har i alla fall förut funnits sådana avdragare på Biltema. Var rädd om växelwiren eller rättare sagt tråden. Det är lätt att den får sig en knick och då funkar det inte bra sedan. Nya är ganska dyra och finns inte överallt längre.

Mvh Ulf S.

Det har i alla fall förut funnits sådana avdragare på Biltema. Var rädd om växelwiren eller rättare sagt tråden. Det är lätt att den får sig en knick och då funkar det inte bra sedan. Nya är ganska dyra och finns inte överallt längre.

Mvh Ulf S.
Ja, det ska jag vara. Är lite förvånad över allt dåligt jag hört om positronsystemet. Minns att min farsa hade en femväxlad variant som fungerade felfritt i många år. Verkar vara samma sak som med gamla förstärkare - vissa har urdåligt rykte men kan både låta fantastiskt och hålla länge bara man sköter om dem.

Ja, det ska jag vara. Är lite förvånad över allt dåligt jag hört om positronsystemet. Minns att min farsa hade en femväxlad variant som fungerade felfritt i många år. Verkar vara samma sak som med gamla förstärkare - vissa har urdåligt rykte men kan både låta fantastiskt och hålla länge bara man sköter om dem.
Inget ont om positron. Moderna saker är bättre, men visst fungerade det.

Stort tack! Jag tror att jag fortsätter leta bakhjul, men kransen var ju intressant. Men: Ser det inte ut att vara sex eller sju drev/klingor (heter det klingor?) på bilden?
Till och med 8? Läste bara beskrivningen men vill minnas att cyclegear har en chatt-funktion det går att fråga i, skandinaviskt språk (svensk/dansk)... (Jag tänker att det bara är 1 bild för alla Sunrace frikransar)

Positronsystemet med fasta lägen i själva växelföraren istället för i växelreglaget var inte så lyckat. En vanlig växelförare har en fjäder som gör att lederna i växelföraren sitter i spänn och glapp gör inte så mycket eftersom fjädern håller emot, men på en Positron finns ingen sådan fjäder och det gör att när växelföraren blir lite sliten eller om den inte är absolut rak är den ofta omöjlig att justera så att den växlar bra på alla drev. Sen finns det andra nackdelar också som att vajern var dyr och att den kändes sladdrig i "växelreglaget".

Positronsystemet med fasta lägen i själva växelföraren istället för i växelreglaget var inte så lyckat. En vanlig växelförare har en fjäder som gör att lederna i växelföraren sitter i spänn och glapp gör inte så mycket eftersom fjädern håller emot, men på en Positron finns ingen sådan fjäder och det gör att när växelföraren blir lite sliten eller om den inte är absolut rak är den ofta omöjlig att justera så att den växlar bra på alla drev. Sen finns det andra nackdelar också som att vajern var dyr och att den kändes sladdrig i "växelreglaget".
Ok. Sladdrig har jag inte upplevt att min är. Och växlade fint och distinkt så länge fälgen höll…

ja det finns ju en del att invända mot det systemet. men inställt och smort fungerar det utan efterjustering i flera decennier.

det gör inget vajer-versus-fjädersystem jag mött på.

och pianotråd med hölje säljs fortfarande som reservdel. och särskilt dyr är den inte. inte för att de behöver bytas mer än en gång per mansålder.

ja det finns ju en del att invända mot det systemet. men inställt och smort fungerar det utan efterjustering i flera decennier.

det gör inget vajer-versus-fjädersystem jag mött på.

och pianotråd med hölje säljs fortfarande som reservdel. och särskilt dyr är den inte. inte för att de behöver bytas mer än en gång per mansålder.
Jag visste inte att de fortfarande tillverkas, dyrt är förstås relativt men jag tyckte de var dyra och de hade en tendens att gå sönder uppe vid infästningen till växelreglaget.

En bra sak med femdelade och sexdelade frihjulskransar är att när dreven är för slitna så att en ny kedja kuggar över vänder man bara dreven och få på så sätt dubbla livslängden på kransen. Funkar tyvärr inte på nyare kassettkransar som har drev med asymmetriska profiler och ramper som skall göra växlingen smidigare.

Det finns ett ställe i Solna som heter Cykel-expo där jag har varit några gånger, de brukar ha massor av gamla hjul och annat. Nu var det några år sedan jag var där, men de annonserar på Blocket fortfarande, så det verkar finnas kvar.

Tillbaka
Topp