fråga kedjelängd Campa Record

toshiba

Aktiv medlem
En fråga som borde vara enkel att svara på för nån som har mer koll än jag. På min racer, om jag väljer minsta klinga fram och minsta kuggen bak så rasslar bakväxeln på grund av att cagen viks ihop så mkt att kedjan "rör vid sig själv". Betyder det att min kedja är för lång? Jag vet att diagonallägena aldrig blir helt perfekta hur som helst, men är nyfiken på om detta indikerar en för lång kedja. Med stora klingan och bakväxeln ser cagen mer eller mindre helt utsträckt ut.

jag hade samma "problem" när jag första gången satte ihop min record-kedja. Du bör nog ta bort två länkar till så att när kedjan ligger på stora / stora så bör cagen peka åt klockan 5

Antar att det är en shortcage-bakväxel du har, och då kan man sällan få båda lägena att fungera - det är lite utav uppoffringen man gör med att välja en shortcage-växel... dessutom ska du ju ALDRIG cykla på dessa lägen i varje fall, då gör du "fel" och får helt enkelt lära dig använda växelregistret på rätt sätt...

Men om du nu ska välja på för kort eller för lång kedja eftersom det inte finns ett "lagom" läge i ditt fall så är det bättre att låta den vara en kugg för lång än en för kort så du inte har sönder någonting om du skulle råka växla in dig på fel läge.

Enda alternativet är att du byter till en bakväxel med längre cage.

Japp, det är short cage. Håller med om att undvika extremlägena, oavsett kedjelängd så rasslar det ju ofta lite av andra orsaker i dessa lägen. Var som sagt bara nyfiken om detta indikerade att jag hade fel kedjelängd. Tack för infon båda.

jag en bakväxel som rasslar hela tiden campa veloce undrar om jag har samma problem.. hur mycket ska det låta igentligen.. min mtb med shimano LX rasslar ingenting alls .. men campan på racern låter hela tiden!!

Tillbaka
Topp