Fråga kring Zwift och friskvårdsbidrag

Nito

Medlem
Som jag fattat det borde Zwift räknas som friskvårdsapplikation och därmed kunna tillgodoses med friskvårdsbidraget som landstingsanställd? Kruxet är att jag har cirka 1000kr kvar på mitt bidrag som gymkortet inte täckt upp för i år. (I-landsproblem, jag vet) Alla kvitton för ersättning måste vara inne innan sista november. Jag hinner därför bara betala max 2 månader zwift innan dess. Tänkte att man kanske kan köpa två 3-månaders giftcards för att täcka in vintersäsongen. Finns ju inga andra sätt att betala klumpsumma som jag förstått? Osäker på om detta godtas dock, då giftcards inte är personliga.

Tänkte höra om någon gjort något liknande eller har lämnat in gift cards från andra aktiviteter som godtagits?

ooms

Aktiv medlem
Det är din arbetsgivare som bestämmer vad de vill godkänna, så bättre fråga dem. Om nån här lyckats få igenom nåt halvskumt upplägg hos sin arbetsgivare, behöver inte alls betyda att din arbetsgivare godkänner det.

Vurten

Medlem
Det är väl två instanser.ä? Dels vad din arbetsgivare tycker är ok men sen också vad Skatteverket godkänner. På Skatteverkets hemsida finns mycket info som jag hittade när jag letade om cykelfit var ok. Vilket det tyvärr inte var.

Jag har köpt klippkort på simhall och korten är personliga även om det i praktiken aldrig följs upp vem som använder ett kort. Jag tror nämligen att det måste vara personligt för att vara ok.

Synd att jag inte kan svara bättre men tänkte att det förhoppningsvis ger lite iaf.

ooms

Aktiv medlem
Det är väl två instanser.ä? Dels vad din arbetsgivare tycker är ok men sen också vad Skatteverket godkänner. På Skatteverkets hemsida finns mycket info som jag hittade när jag letade om cykelfit var ok. Vilket det tyvärr inte var.

Jag har köpt klippkort på simhall och korten är personliga även om det i praktiken aldrig följs upp vem som använder ett kort. Jag tror nämligen att det måste vara personligt för att vara ok.

Synd att jag inte kan svara bättre men tänkte att det förhoppningsvis ger lite iaf.
Ja, det stämmer. Arbetsgivaren gör ju avdrag för det hela hos Skatteverket. Skatteverket har sin lista på vad som är godkänt och vilka regler som gäller, men arbetsgivaren bestämmer vad som gäller på arbetsplatsen (det är ju ingen rättighet att få friskvårdsbidrag, det är nåt arbetsgivaren kan erbjuda).

Sedan är det som du säger, förmånen är personlig så presentkort är nog ytterst tveksamt om det släpps igenom. Klippkort är dock ok.

JZ

Ny medlem
Jag lämnade 1 x kontoutdrag och arbetsgivaren betalde den x 12 på en gång för att spara admin jobb. (y)

Nito

Medlem
Jag lämnade 1 x kontoutdrag och arbetsgivaren betalde den x 12 på en gång för att spara admin jobb. (y)
Oj, det var generöst.
Ska höra med Wellnet support (är anställd av region Värmland) till veckan om antingen det upplägget eller gift cards funkar. Om jag skärmdumpar när jag aktiverar dem är det ju ingen tvivel på att det är jag som är brukaren iaf.

ooms

Aktiv medlem
Just den varianten lär ju arbetsgivaren torska på om Skatteverket gör kontroll. Krasst sett gör de avdrag för kostnader de inte har underlag för.

SGS

Aktiv medlem
Sista inlägget hävdar att det räckte med skärmdump för att godkännas på Benify. Har kollat på Wellnets hemsida och där kan man inte ladda upp filer som intyg för kvitton. Men ska kontakta deras support och se vad de har att säga som sagt.
Hur gick det?

"Älskar" verkligen denna typ av tjänster/portaler där alla skall klämmas in i samma mall och där försämrad valfrihet och ett försvårande för kund används som något slags försäljningsargument.

/Gubbgrinig

Nito

Medlem
Hur gick det?

"Älskar" verkligen denna typ av tjänster/portaler där alla skall klämmas in i samma mall och där försämrad valfrihet och ett försvårande för kund används som något slags försäljningsargument.

/Gubbgrinig
Håller på att trilskas fortfarande. Ringde Wellnet och hon jag pratade med hade hört att folk använde Zwift och fick ersättning för det. men hon kunde inte svara på hur jag ska gå tillväga eller vad som krävs för att kvittot ska godkännas. Hon yrade bara om att jag måste ha ett kvitto men kunde inte säga vad kvittot skulle innehålla. Jag har skickat till Zwift support då jag ej fått något digitalt kvitto på min prenumeration. Passade även på att köpa ett gift card där man skulle få kvitto på köpet på mailen enligt dem. Det enda jag fick var ett order-ID som Zwift support själva inte ens kunde hitta i sitt system, så de bad mig att skiva om jag köpt 3 eller 12 månader så skulle de försöka göra något. Låter inte lovande med andra ord.

På min gymkedjas hemsida drar jag ut en specifikation på månadsbetalningar på autogiro och lämnar till löneavdelningen. Det framgår m a o bara att jag betalar för ett gymkort, inte att jag använder det personligen. Jag behöver inte redovisa om jag nyttjar det eller inte, och när jag blippar in mig använder jag kortet, ingen ID-kontroll sker. Jag kan därmed ha plockat ut det på friskvården och sålt det till någon i praktiken. Borde inte rimligen ett utdrag som visar på att man betalat pengar till Zwift räcka då?

Nito

Medlem
På min gymkedjas hemsida drar jag ut en specifikation på månadsbetalningar på autogiro och lämnar till löneavdelningen. Det framgår m a o bara att jag betalar för ett gymkort, inte att jag använder det personligen. Jag behöver inte redovisa om jag nyttjar det eller inte, och när jag blippar in mig använder jag kortet, ingen ID-kontroll sker. Jag kan därmed ha plockat ut det på friskvården och sålt det till någon i praktiken. Borde inte rimligen ett utdrag som visar på att man betalat pengar till Zwift räcka då?
Jo det kanske kan funka. Tränar på fitness24seven och där kan man göra utdrag för betalningar i deras app. Förhoppningsvis går det att göra något liknande för Zwift.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer