Fråga om däckbredd.

GruzBuz

Medlem
Fråga om däckbredd.
Tänkte ge Conti Trail King en chans nu när det växlar mellan snö och lera i skogen. Jag undrar bara om det är stor skillnad mellan att köra på 2,2 bredd jämfört med 2,4. Det skiljer ju en del i vikt och det vill man ju spara på. Samtidigt är det ju lockande att fläska på när det erbjuds. Jag kör på väldigt blandat underlag, allt från grusväg till steniga skogsstigar och rotmattor. Lera finns det alltid att tillgå, även på torra somrar. Rullmotstånd vill jag helst undvika helt...
Jag ber ödmjukast kollektivet om åsikter, 2,2 eller 2,4? Eller kanske ett annat däck!

Fråga om däckbredd.
Jag kör Trail King 2,4 fram och 2,2 bak och är nöjd med den uppsättningen. 2,4an är märkbart fetare än 2,2an, och när det släpper så släpper det bak först för min del.

Fråga om däckbredd.
Crossmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör Trail King 2,4 fram och 2,2 bak och är
> nöjd med den uppsättningen. 2,4an är märkbart
> fetare än 2,2an, och när det släpper så
> släpper det bak först för min del.

Smalare bak, finns säkert en bra anledning till det. Kan du förklara det närmare?

Fråga om däckbredd.
Vill framförallt ha bättre grepp fram än bak, så att det släpper bak före fram. Hala, längsgående rötter blir aningen mindre dramatiska ju mer anläggningsyta du har mot backen. På lösare underlag har dock ett smalare däck en bättre förmåga att sjunka genom det lösa och greppa (typ lerhål/surhål), så ett smalare bakdäck kan öka framkomligheten i sådana situationer. Det ska dock sägas att både 2,4an och 2,2an är riktigt breda och "surfar" uppe på ytan betydligt mer än de Fat Albert/Albert-däcken jag körde innan (2,35/2,25).

Framdäcket (60-559) vägde för övrigt 914 gram, medan bakdäcket (55-559) vägde 739 gram, så 175 gram tyngre kan du räkna med att 2,4an är i 26". Se till att köpa Black Chili!

Fråga om däckbredd.
Trail King 2.25 är helt ok i bredd. Kör 2.25 både fram och bak, tycker att det är ett bra däck. Men jag skulle inte köpa något annat än Protection-varianten (som har Black Chili).

Fråga om däckbredd.
Vikterna och bredderna är beroende av vilken hjulstorlek. Jag har för mig att det bara är 650b 2,2" som är riktigt stora för sin angivna volym. Däremot är dom högre än vad dom är breda. Viktskillnaden till 2,4" i 650b är också stor eftersom 2,4" kommer med apex.

Fråga om däckbredd.
Det finns ingen verklig, rational anledning att ha smålare däck på bak, det handlar om smak som alla har rätt till. Trail kings mönster skapar en betydlig högre rullmotstånd jämfört med typ MKing II pga av breda och höga, horisontella knobbar med kvadratisk sektion, men de klättrar som satans hillclimber och bromsar som ankare tack till detta. De Rensar sig från lera jätta bra och tar inte så mycket på heller. Fantastisk däck till svenska skogar om man skiter i måtstånd. Allt är dock bättre än X-King :D

Fråga om däckbredd.
Trail King rullar betydligt bättre än de däck som jag istället använder i skogen (Hans Dampf i Trailstar eller High Roller 2).

Jag har kört 2.2" i 650b en hel del och det funkar rätt bra både fram och bak. Om jag köpte igen skulle jag däremot förmodligen ta 2,4" fram bara för att det ser större ut och inger mer förtroende.

Fråga om däckbredd.
Med 2.5(2.35) HD så hade jag ingen spångest, bytte ner mig till 2.3(2.4) Ardent och nu glider hjulet ner mellan spängerna varje gång.

Det är något att tänka på om det är mycket spänger designade för att fånga cyklister.

Fråga om däckbredd.
Trail king 2.2 säger jag.
Sparar ju vikt som du påstår men ändå väldigt kapabla däck. Jag gillar protectionvarianten. Är inte nervös i skojterräng längre.

Fråga om däckbredd.
Verkar som att det råder konsensus angående Trail Kings förträfflighet i svenska skogar. Det blir nog 2,2 eftersom det såg bra ut på mina Crossroc Roam som gått en vår/sommar. 2,4 är kanske överkurs för mig som är en aning försiktig i skogen. Gott att få på något som inte blir tätt med lera på nolltid i alla fall. Crossrockarna håller nog en Vasa till och åker på om det blir torrt och fint till sommaren, de rullar väldigt lätt.
Jag tackar kollektivet för all input.

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=67103;page=1;menu=1000,2,103,212;mid=4

Tillbaka
Topp