Fråga om däcktryck

Aktiv medlem
Fråga om däcktryck
Läst överskriften förut!?..heh, tror den varit upp några ggr. Så frågan lyder. hur långt är ett snöre!?

Nääädå. helt allvarligt så har ajg ett annat däckstryckproblem. Jag tillhör oss med en viss fetisch för mätare. Framför allt cykelpumpsmätare.
Jag lämnar i princip aldrig hemmet utan att ha pumpat upp mina sulor till "rätt" tryck.
Men vad som alltid påminner mig varje vinter är att om jag pumpar däcken hemma i badrummet(ja, cykeln står där) så har jag helt klart mycket mindre tryck i däcken när jag tullat lite ute i minusgraderna.

Vad är det som gör detta?. Min gissning är att luften blir kall och minskar därför i storlek vilket borde göra att trycket blir mindre. men å andra sidan är ju luften runt omkring oxå kallare och mindre.

Så om jag vill vara säker på att ha rätt tryck i däcken. Räcker det med att jag ställer ut cykeln och pumpar. Eller måste jag ställa ut den och låta den kallna innan jag pumpar? Något omständigt i mina ögon.

Fråga nr 2.

Vad är det som gör att olika däck är olika kännsliga på genomslagspunkor?. Eftersom däcken i dessa fall alltid trycks ihop helt så borde det ju bero mer på hur kraftig slangen är. Visserligen kan jag tänka mig att ett däck med tjocka mjuka väggar kan dämpa fälgkantens tryck lite mot slangen men är skillnaden bara här eller ligger den någon annanstans oxå. För helt klart är det att däck fungerar olika bra när man får genomslag.

Jag hoppas verkligen att mina topics numera får samma respons som Oskars!!

Fråga om däcktryck
Ville Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det som gör detta?. Min gissning är att
> luften blir kall och minskar därför i storlek
> vilket borde göra att trycket blir mindre.

Helt korrekt.

> men å
> andra sidan är ju luften runt omkring oxå kallare
> och mindre.
>

Mnjä... Det är "luftpelaren" ovanför dig som ger det aktuella lufttrycket. Så även om du är inne så har du samma lluftryck i din lägenhet som utanför, varje luftmolekyl i din läghet tar dock lite större plats än de som är utanför fönstret (eftersom inomhusluften är varm). Hur är det gaslagen ser ut nu igen...*googlar* :

pV=RnT
Där p = trycket i pascal (Pa), V = volymen i kubikmeter (m) R = Boltzmanns konstant gånger Avogadros tal, en konstant vars värde är ungefär 8,31, n = substansmängden i mol, T = absolut temperatur i kelvin (K).

/Magnus

Fråga om däcktryck
Ta ut cykeln, töm däcket - pumpa upp till rätt tryck.

Eller så får du kompensera när du pumpar så att du har i lite extra när det är kallt ute och lite mindre när det är varmt.

Tänker inte gå in på fysiken bakom gasers expansion med värme.

Fråga om däcktryck
the_TnT Skrev:
> Ta ut cykeln, töm däcket - pumpa upp till rätt
> tryck.
>

Fick just denna genialiska idé från en vänn av mig. kanske inget jag kommer praktisera varje gång jag cyklar. men vid högtiderna så kan det ju vara värt det

Fråga om däcktryck
Annrs kanske du kan räkna ut tnt hur många grader luften stiger i temperatur av friktionen när den trycks genom pumen och in i min slang. tror jag måste at med det i beräkningarna:)

Fråga om däcktryck
På första frågan så har väl trycket att göra med att gaser rörlighet ökar med stigande temperatur? Mer värme, mer tryck? Sen får väl den övriga pöbeln ta vid, nu har jag börjat iaf... =P

Fråga om däcktryck
Det är precis som Tbone skriver. Lufttrycket är oftast ungefär detsamma inne och ute (vid hyffsad välgjord ventilation) men temperaturen i däcket sjunker...

P=NkT/V
är fysikernas sätt att skriva den allmäna gaslagen på medan det sättet Tbone skrev den på brukar användas av kemister.

Här är P trycket, N antalet gasmolekyler, k Boltzmanns konstant, T temperaturen och V volymen.

I ditt försök är allt i högerledet konstant utom temperaturen mellan inne och ute.
Därmed sjunker trycket P när T minskar...

Senast redigerad av en moderator:
Fråga om däcktryck
Om du pumpar cykeln utomhus så tänk på att luften vidgas när du tar in den igen. Själv kör jag på 4 kilo, men när jag tar ut hojen blir det inte mer än 2.. Därför gillar jag mer att cykla på sommaren. ;o)
/Johan

Fråga om däcktryck
cal Skrev:
> Hur varmt har du det i din lägenhet egentligen
> bigmollo? :)
>

800 grader
du kan lita på mig
du kan lita på mig
...

Fråga om däcktryck
Vad synd att fredagens inlägg försvann :(
Jag gör ett nytt försök..

Som hobbyingenjör kom jag fram till att trycket sjunker från 3.5 bar vid 20 grader till ca 3 bar vid minus 5 grader. Kan det stämma? Det skulle i alla fall ge en fingervisning om hur mycket man ska pumpa.
Jag menar, det kan ju vara jobbigt att gå ut för att pumpa:) Dessutom värms ju luften när den komprimeras.

Formlerna som användes var

Tryck inne = (densitet inne/densitet ute)*(temeratur inne/temeratur ute)*Tryck ute

För att bestämma densiteten på luften vid olika temperaturer o tryck användes:

Densitet= (p*M)/(R*T)

Där
P=tryck
M= molekylmassan (28.97 kg/kmol
R=gaskonstanten (8314,7 J/kmol*K
T= temperatur Kelvin

Att gummit krymper något vid lägre temperatur har försummats.

Hobbyingenjör som sagt. Kritik välkommnas :D

Fråga om däcktryck
<Hjärnkontoret-mode>

Detta 'problem' är enkelt att lösa mha allmännagaslagen som mytomspunnen har skrivit ovan:
P=NkT/V

Temperaturen 'T' skrivs med stor bokstav eftersom det är absoluttemperaturen, dvs Kelvin-grader.

20 gr C = 293K
-10 C = 263 K

Eftersom det enda som ändras är temperaturen kan man approximera tryckförändringen med temperaturförändringen
Tryckskillnaden = Tute/Tinne = 263/293 => -10%

Dvs temperaturen sjunker c:a 10% (men det beror förstås på temperaturskillnaden)

</Hjärnkontoret-mode>

/Håkan

Fråga om däcktryck
HåkanC Skrev:
> <Hjärnkontoret-mode>

> Dvs temperaturen sjunker c:a 10% (men det beror
> förstås på temperaturskillnaden)
>
> </Hjärnkontoret-mode>

Aah så det är därför det alltid blir kallt när jag pumpar däcken.. ;)

Tillbaka
Topp