Fråga om dämpad gaffel -> vad vinner jag på uppgradering ?

0123MTB

Medlem
Ännu en nybörjarfråga från en Nubie inom MTB

Jag har googlat i ämnet dämpade framgafflar och vad jag kan läsa mig till är det en av de dyrare men också de updates som ger mest på sin mtb. Hojen jag har en är heldämpad XC e-mtb (tung /24kg) som levererades med en RockShox 35 Silver R 100mm gaffel. Det är alltså en grövre budgetgaffel med stålfjäder och inte luft;

Det jag upplever är att den väl dämpar väl bra när man får lite luft under framhjulet. Men när det gäller små ojämnheter såsom rötter /stenar , d.v.s ganska "snälla" hinder så skakar styret en hel del. Den dämpar säkert men jag upplever att den är lite hård i övre läget, det är först när man får lite tryck över den som dämplingen känns mjuk.

Det jag skulle vilja ha är en dämpare som är progressiv. D.v.s flyter mjukt över och maskerar rötter m.m men blir hårdare när det kommer större hinder. För att dra en analog till bilvärlden skall det vara en som en fluffig amerikanare när man för lungt och bli en ferarri när det krävs.

Så frågan är, kommer en premiumgaffel där jag kan "tuna" mer lösa detta? Eller är jag fel ute, d.v.s de finare gafflarna är bättre när det blir tuffare terräng / hög fart men har inga fördelar när man cruisar på trailen över rötter och dyligt.

Är travel en faktor här förresten, vinner jag på att gå upp till tex 120mm?

En luftgaffel är per definition progressiv, så där är redan en fördel. Sen ger det också väldigt mycket mer ställbarhet, både med lufttryck och så kallade 'tokens' som ökar progressiviteten ytterligare. Det finns definitivt budgetgafflar som kommer med luftfjäder kompressionsjustering och rebound. Det bör vara tillräckligt för att justera den till 95%.
Men billigast är nog att experimentera med inställningar efter angivningar som går att hitta på rockshox sida och ev byta fjäder.

En luftgaffel är per definition progressiv, så där är redan en fördel. Sen ger det också väldigt mycket mer ställbarhet, både med lufttryck och så kallade 'tokens' som ökar progressiviteten ytterligare. Det finns definitivt budgetgafflar som kommer med luftfjäder kompressionsjustering och rebound. Det bör vara tillräckligt för att justera den till 95%.
Men billigast är nog att experimentera med inställningar efter angivningar som går att hitta på rockshox sida och ev byta fjäder.
Med byta fjäder menar du att köpa en luftdämpad och byta/expermintera mellan olika airsprings eller menar du byta stålfjäder i min nuvarnade dämpare.

Tips på luft gafflar som kan ersätta men nuvarande 35 Silver mottages tacksamt :-)

Teoretiskt så borde en gaffel med stålfjäder prestera bättre över småstök på grund av den lägre kraften som krävs för att övervinna den inbyggda friktionen i alla tätningarna och bussningarna.

Med byta fjäder menar du att köpa en luftdämpad och byta/expermintera mellan olika airsprings eller menar du byta stålfjäder i min nuvarnade dämpare.
Menar byta stålfjäder, är ju inte gratis, men billigare än en helt ny gaffel. Om det går att hitta fjäder till den gaffeln är det nog värt att kika på. Initialt låter det som att det kan vara en mjukare fjäder som behövs, men säkrast är ju att gå efter vikt.

Har aldrig läst erfarenheter av den gafflen. "R" dämparen har bara rebound dämpning, ingen kompressionsdämpning. Skulle tänka mig att det skakar mer på småstök utan kompressiondämping.

Har du provat att höja reboundsdämpningen med rätten som, gissar jag, finns på undersidan av benet?

Har aldrig läst erfarenheter av den gafflen. "R" dämparen har bara rebound dämpning, ingen kompressionsdämpning. Skulle tänka mig att det skakar mer på småstök utan kompressiondämping.

Har du provat att höja reboundsdämpningen med rätten som, gissar jag, finns på undersidan av benet?
Skall kolla upp närmare

har två justeringar på gaffeln utöver att byta fjäder. Den ena är rebound och den andra är tourqe skrew.
Rebound har + symbol (hare) och - (sköldpadda).
Åt vilket håll skall jag vrida för att den skall gå mjukare över ”snäll” terräng ?

Skall kolla upp närmare

har två justeringar på gaffeln utöver att byta fjäder. Den ena är rebound och den andra är tourqe skrew.
Rebound har + symbol (hare) och - (sköldpadda).
Åt vilket håll skall jag vrida för att den skall gå mjukare över ”snäll” terräng ?
Rebound är för att reglera dämpningen på återfjädringden dvs hur snabbt den fjädrar ut. Sköldpadda = fjädrar ut långsammare och hare snabbare. Torque screw är nog s.k. preload så den ska du skruva av max om gaffeln är för hård.

Hur mycket av den tillgängliga slaglängden använder du på varje tur? Kör du någorlunda aggressivt så bör du bottna eller vara nära till att bottna regelbundet men sällan.

Rebound är för att reglera dämpningen på återfjädringden dvs hur snabbt den fjädrar ut. Sköldpadda = fjädrar ut långsammare och hare snabbare. Torque screw är nog s.k. preload så den ska du skruva av max om gaffeln är för hård.

Hur mycket av den tillgängliga slaglängden använder du på varje tur? Kör du någorlunda aggressivt så bör du bottna eller vara nära till att bottna regelbundet men sällan.
Av någon anledning finns inte den där gummi ringen på min gaffel så jag kan inte riktig veta säkert. Har precis fått hojen och det har gått hyfsat lugnt såhär långt, killgissar att jag varit nere på 70-80 % av slaglängden vid något tillfället.

Min erfarenhet av den gaffeln är att du bör köpa en annan!
Ja det känns väl inte som den vassaste gaffeln i lådan. Några tips på luft gaffel som kan passa / ersätta min 35 silver ?

kommer mer travel (tex gå upp till 120mm) göra något för åkkomforten över snäll terräng eller är det mer fördel i stökig terräng ?

Ursäkta, skrev fel tidigare. Min 35 silver har 120mm travel.

Efter lite research kom jag fram till följande rockshox som passar rakt av på min hoj.

Pike
Revelation rc

tankar om dessa ?
Kommer jag märka tydlig skillnad vad gäller finliret ?
Värt att slanta upp för en pike som glad amatör (märkbar skillnad mot Revelation?)

sista frågan - några komfortvinster med att gå upp 20mm i travel ?

Efter lite research kom jag fram till följande rockshox som passar rakt av på min hoj.

Pike
Revelation rc

tankar om dessa ?
Värt att slanta upp för en pike som glad amatör (märkbar skillnad mot Revelation?)

120 duger nog, eftersom du inte verkar bottna ofta, men jag skulle nog gå på en 35 gold, bra mycket billigare än pike och samma justeringar. Kan även fås i längre slag om du så vill

Pike
Revelation rc

tankar om dessa ?

120 duger nog, eftersom du inte verkar bottna ofta, men jag skulle nog gå på en 35 gold, bra mycket billigare än pike och samma justeringar. Kan även fås i längre slag om du så vill
Om du bara kört 10km är det nog värt att köra lite mer för att få koll på hur mycket din egen utveckling och vana vid cykeln påverkar?

Hur som helst tror jag att de gafflar du listar kommer att vara en rejäl uppdatering mot den du har idag. Hur mycket det märks för din cykling är en annan sak..

Jag uppgraderade från en 35 Gold och valde mellan Revelation och Pike Select, valde Pike mest för att slippa fundera över om den dyrare skulle vart bättre. 35 Gold och revelation kostar ungefär samma om man köper den löst, men revelation är rejält mycket lättare och kan uppgraderas till motsvarande en Pike så finns ingen anledning att välja 35 Gold tänker jag. Revelation är 400g lättare än 35 Gold (gäller 29").

Sålde min gamla gaffel så mellanskillnaden blev ca 3500kr till Pike, gränsfall på om det objektivt sätt är värt pengarna i dämparprestanda och viktskillnad.

20mm extra travel, det beror ju på hur stökigt du cyklar. Det man måste tänka på är att det ändrar cykelns geometri och därmed dess beteende på stigen. Den är sannolikt inte byggd för dessa extra 20mm, garantier mm gäller inte. Man ska nog inte göra en sådan ändring om man inte verkligen vet vad man är ute efter.

Slutligen iom du har en e-mtb så kräver den kanske lite extra stabilitet i gaffeln, pga ökad vikt, belastning mm. Kanske är värt att kolla upp vad som gäller ang. den gaffel du köper, om det måste vara "certifierad" för e-mtb.

Handlar du i tysk webbutik så kostar det ca €420-450 för Revelation RC, ca €600-660 för Pike Select.

Oavsett slaglängd så står du inför problemet att få tag på en inom närmaste framtiden… Finns inte hemma på Bike24, Bike-components, Bike-discount eller r2-bike.

Vad är det för cykel du har förresten?

Spara deg en månad till å köp en pike eller revelation som går att uppgradera till i princip en ultimate medans 35an inte har de möjligheterna

Hej Handlar du i tysk webbutik så kostar det ca €420-450 för Revelation RC, ca €600-660 för Pike Select.

Oavsett slaglängd så står du inför problemet att få tag på en inom närmaste framtiden… Finns inte hemma på Bike24, Bike-components, Bike-discount eller r2-bike.

Vad är det för cykel du har förresten?
Haibike Fullnine 5.0 , ingen värsting men helt ok. När det gäller enklare / instegs modeller är det alltid någonstans det snålas för att få ner priset och på min här var det just gaffeln.
Dock måste man gå upp rejält i modellserien för att få en pike eller motsvarande .

som nämnts bör det vara nått kraftig då hojen är tung. Har egentligen inget bråttom men tänker att det är bättre om jag inte hinner köra så mkt med min 35 silver om jag skall sälja den.

En 120mm Rockshox dämpare med debon air kommer reagera på allt smått jättefint och även när det blir stökigare.

Tänk bara på att en luftdämpare är något som måste tas hand om med regelbunden service som kostar cirka 1500kr.

Det står ingenting om slaglängd bak men specen säger 100 mm fram för Fullnine 5. (120 mm fram för Fullnine 6.) Är du 100% säker på att din 5:a har 120 mm fram? Jag tänker på att om du väljer 130-140 mm fram så kan det kännas obalanserat med bakfjädringen om den bara är 100 mm.

Det står ingenting om slaglängd bak men specen säger 100 mm fram för Fullnine 5. (120 mm fram för Fullnine 6.) Är du 100% säker på att din 5:a har 120 mm fram? Jag tänker på att om du väljer 130-140 mm fram så kan det kännas obalanserat med bakfjädringen om den bara är 100 mm.
Ja, läste fel först. 100mm bak och 120 fram. Tror jag kommer hålla mig till 120 så geometrin inte ändras.

En 120mm Rockshox dämpare med debon air kommer reagera på allt smått jättefint och även när det blir stökigare.

Tänk bara på att en luftdämpare är något som måste tas hand om med regelbunden service som kostar cirka 1500kr.
Det är det jag är ute efter. Frågan om en Revelation RC flyter på lika mjukt som en Pike?

tänkte om det är bara lägre vikt som för Pike dyrare än Revelation RC eller om den har andra features också ?

vad gäller service - är det inte något man kan lösa själv (som man gör i övrigt på cykeln )?

Ska väl skilja närmare 3000 för att det ska vara idé att köpa rev tror jag eftersom risken är att man tröttnar på den enklare dämparen.

Det är det jag är ute efter. Frågan om en Revelation RC flyter på lika mjukt som en Pike?

tänkte om det är bara lägre vikt som för Pike dyrare än Revelation RC eller om den har andra features också ?

vad gäller service - är det inte något man kan lösa själv (som man gör i övrigt på cykeln )?
Som @jonte987 säger så är dämparen bättre på Pike Select samt några gram lättare. Det går dock som sagt att uppgradera revelation i efterhand. Hur skillnaden är på stigen mellan dessa kan jag inte uttala mig om. Däremot kan jag intyga att det märktes skillnad mellan en Gold 35 och en Pike även för en relativ nybörjare som mig.

Service på gafflar i den här prisklassen kan man absolut göra själv med hjälp av lite youtube-videos, kan behövas en del nya verktyg och service-kit/olja för några hundringar.

Jag har en Revelation 2021 med debonair och har kört den både med MotionControl dämparen som medföljer samt nuvarande Charger 2.1 dämpare (samma som Pike Ultimate). Den största skillnaden som jag märkte vid byte av dämparen är mycket bättre följsamhet när det är stökig stig. Oavsett om det är rotmattor eller stenkistor. MotionControl dämparen blev lätt stum om det blev för mycket stök. Men finkänslighet över mindre stök så är det ingen jätteskillnad. Tror jag betalade runt 4500kr för min Revelation och 2000kr för Charger dämparen.

Så att börja med en Revelation betyder inte enligt min erfarenhet att en framtida uppgradering blir dyrare än att köpa Pike direkt.

Är den vanliga Piken e-mtb godkänd? Det står “E-bike Approved w/E-MTB Decal” på SRAMs hemsida men r2-bike säger “e-bike: no“ ang. den länkade modellen.

Har satt mig på väntlista på båda dämparna. Skiljer det bara nån tusenlapp tar jag en Pike selecten direkt. Skall komma en lev i september som jag fattat saken.

skall försöka få möjlighet att provcykla något som har en finare dämpare för att se hur jag / om jag uppfattar skillnad mot det jag har nu.

Tillbaka
Topp