Fråga om demontering av framdäck med hydraliska bromsar?

Loranga

Ny medlem
Ursäkta en yngling men eftersom jag inte har fått min beställda Marin Nail Trail än har jag en liten (och säker dum fråga).
På min bardoms MBK kunde man enkelt avlägsna framhjulet eftersom den hade fälgbroms men jag undrar hur det går till att avlägsna framhjulet (för ex.transport) när man har hydraliska bromsar. Måste man tömma och fylla på oljan?

Japp, du tömmer ur oljan. Det brukar ta någon halvtimme eller så...

Nej jag bara skojar !! Det är bara att ta bort hjulet och klämma in en distans så du ej av misstag kommer åt bromsen så att kolven går in. Då får du problem. Undvik alltså att bromsa när hjulet är borta.

//Skogling

Nej. I själva verket är det ännu enklare än med fälgbroms. Det är bara att lyfta bort hjult, helt utan att göra nånting alls. Bromsen ligger ju inte emot på något sätt när du inte bromsar. Skivan sticker bara in i bromsen med ett belägg på varje sida. Att skivan tas bort (tillsammans med hjulet) påverkar inte bromsen alls.

Edit - shit vad långsam jag var

Senast redigerad av en moderator:
Tack för alla snabba och bra svar! (kanonforum!)
>Man drar enkelt ur skivan ur oket.
Ahh. Den formuleringen gjorde att jag nu förstår hur det fungerar. Hade jag tänkt ett steg längre borde jag kanske kunnat kommit på det själv...
Än en gång tack för snabba och bra svar.

robbban skrev:
-------------------------------------------------------
> var hittar man en sådan distans?

Maguror säljs med sådana, men det behövs inte tycker jag. Var beredd på att behöva pilla isär klossarna med något lämpligt (inte oljigt och helst inte vasst) om du råkar komma åt bromshandtaget under transporten bara. Jag kör alltid runt min cykel inne i bilen utan hjul och en enda gång har jag råkat bromsa utan hjul...

robbban skrev:
-------------------------------------------------------
> var hittar man en sådan distans?
>
> /RL

Finns på crc för 495kr styck.

Skojar bara, använd en bit pappkartong.

Tillbaka
Topp