Fråga om ersättning av stulen cykel.

Kaviatar

Ny medlem
Hej, har fått min cykel stulen och anmält det till försäkringsbolaget(Trygg Hansa). Fick som svar att "Vi kommer sedan att kunna ersätta dig med en likvärdig cykel minus din självrisk på 25 procent, lägst 1 500 kronor."

Jag hade en Canyon AL 5.9 som gick på ungefär 7000kr när jag köpte den. Vad kan jag förvänta mig egentligen? Köper de en ny cykel åt mig eller hur går det till? Ni som varit med om liknande vad är era erfarenheter?

En ny cykel för 5500 blir ju ingen rolig historia direkt.

På min tid som cykelhandlare så förlorade man ganska mycket på att ta ut pengar istället för en cykel men det kan ju ha hunnit ändra på sig sedan dess.

Jag har fått cash av just trygg. Hojens nypris - självrisk 1500kr - åldersavdrag.

Inga andra avdrag gjordes.

För min del är Trygg Hansa en sorglig historia. Ingen ersättning efter typ flera jävla år. Det lät så i bra i början när jag anmälde, men sen tog det tydligen stopp. Det går inte fort inte. Men en får inte ge upp hoppet. Plötsligt händer det, har jag hört.

Hoppas det går fortare för din del.

Gäller att stå på sig med bolagen. De ville först ge mig 1050:- för min 6år gamla Singelspeed mtb. Slutade med att jag fick 6500:- med alla extra tillbehör och lås som satt på

Men varför går det trögt? Saknar du kvitto / bevis att du ägt cykeln? Eller kan inte styrka att den var låst?

För mig tog det typ 2 dagar extra pga dyr cykel. Men sen ramla pengarna in.

Kvitto plus godkäntlås brukar ju vara nog.

Tjena!

Det är ju meningen att du ska lägga ut 1500 själv så står du ju med en likadan cykel. Hur svårt kan det vara att förstå konceptet självrisk??
För att jämföra så ska min bil in på byte av framruta på tisdag. Ordinarie så kostar det bytet nästan tio papp, men Trygg Hansa täcker detta, självklart så får jag betala en självrisk (även här på 1500) som jag betalar direkt till glasverkstaden. Det är inte så att jag får en billigare ruta, men jag måste alltså betala självrisken själv, precis som alla andra.
Tycker förövrigt att Trygg Hansa är toppen, alltid gått fort och smidigt för mig.

Om det tex varit en scott hade du nog fått ett tillgodo kvitto på sportsson för 5250kr, Eller blivit erbjuden 4500kr Cash när th dealat till 15% rabatt på sportsson...

Nu när det inte säljs Canyon där kan du nog få 5250kr cach..? Kanske.

Vad kostar den där Falck-försäkringen då? På hemsidan ska man fylla i fordonets registreringsnummer, men det slutade man ju med på fyrtiotalet för cyklar, ju...

lavrell skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här är lösningen för de som inte fått
> sina cyklar stulna
> http://www.falcksverige.se/assistance/produkter_pr
> ivat/cykelsakerhet/cykelreg_ink_fors
>
> Jag fick en exakt likadan cykel utan någon som
> helst värdeminskning eftersom det var under
> första året. Denna försäkring täcker
> självrisken upp till 5000:-. Hur bra som helst!

Men falck är ju sånna som skickar ut "erbjudande" med inbetalningskort som ser ut som fakturor så säkert många som inte vet vad dom betalt in.
Har fått på båda bilarna och cykeln från dom, tror dom missat släpvagnen.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Det är ju meningen att du ska lägga ut 1500
> själv så står du ju med en likadan cykel. Hur
> svårt kan det vara att förstå konceptet
> självrisk??
> För att jämföra så ska min bil in på byte av
> framruta på tisdag. Ordinarie så kostar det
> bytet nästan tio papp, men Trygg Hansa täcker
> detta, självklart så får jag betala en
> självrisk (även här på 1500) som jag betalar
> direkt till glasverkstaden. Det är inte så att
> jag får en billigare ruta, men jag måste alltså
> betala självrisken själv, precis som alla andra.
>
> Tycker förövrigt att Trygg Hansa är toppen,
> alltid gått fort och smidigt för mig.

Men shit. Det var ingen dålig ruta. Själv har jag fått betala 1400kr för en ny ruta. Då en med värmeslingor i. Aldrig behövt använda någon självrisk.

>
> Men shit. Det var ingen dålig ruta. Själv har
> jag fått betala 1400kr för en ny ruta. Då en
> med värmeslingor i. Aldrig behövt använda
> någon självrisk.

Kan omöjligt stämma.

Robbex skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> >
> > Det är ju meningen att du ska lägga ut 1500
> > själv så står du ju med en likadan cykel.
> Hur
> > svårt kan det vara att förstå konceptet
> > självrisk??
> > För att jämföra så ska min bil in på byte
> av
> > framruta på tisdag. Ordinarie så kostar det
> > bytet nästan tio papp, men Trygg Hansa täcker
> > detta, självklart så får jag betala en
> > självrisk (även här på 1500) som jag
> betalar
> > direkt till glasverkstaden. Det är inte så
> att
> > jag får en billigare ruta, men jag måste
> alltså
> > betala självrisken själv, precis som alla
> andra.
> >
> > Tycker förövrigt att Trygg Hansa är toppen,
> > alltid gått fort och smidigt för mig.
>
> någon självrisk.

Rätt säker att du bara betalt självrisk för den. Så länge du har glas i försäkringen så blir det bara självrisken du betalar.

1400kr för både jobb och ruta = Inte en chans. Din glasis måste ha använt din försäkring utan att du behövt göra nåt.

Robbex skrev:
> någon självrisk.

De 1400 du betalde var nästan helt säkert just självrisken på din försäkring. Tio papp som Kneekaps ruta kosta är ganska mycket för en ruta men verkligen inte ovanligt. Din gick förmodligen på något liknande. Jag har jobbat med att godkänna fakturor från glasfirmor på ett försäkringsbolag. I princip alla glasfirmor har ett system för att anmäla och fixa allt med försäkringar utan att bilägaren behöver prata med försäkringsbolaget.

TS inlägg handlade nu om cykel och inte några bilrutor, måste säga att folk är duktiga på att kapa trådar på happy...

Kaviatar, har du fått en länk till en sida med alternativ på cyklar för det värde de nämnt? Så var det för mig men jag fick hjälp av min lokala cykelhandlare så jag fick pengar i handen istället. Tur var det för de hade först räknat ner min pedantskötta mtb för 35k med 40% före självriskavdraget på 25%. Trygg-Hansas första besked tog hårdare än själva stölden :(

Kapa och kapa. TS fråga är besvarad på alla dom sätt man kan tänka sig plus att hen fått kunskap om bilrutor.

Inte illa med tanke på situationen. :)

aha. dom har köpt upp alltså.
Fan, hittar ingen möjlighet att köpa där heller, är det som jag misstänker att man bara kan få försäkringen genom butiken där man köper cykeln? :/

Observera att det enda som falk/solid ersätter, är självrisken. Inget annat. Nu kommer jag inte ihåg vad försäkringen kostade, fick 3 månader på köpet när jag köpte cykeln och sen kom det hem ett "erbjudande" på att förlänga. Sitter en klisterlapp på diagonalröret med ett nummer/streckkod.

Ja, tycker det är skönt att ha en sådan för sinnesrons skulle.
Hatar att behöva oroa mig för att cykeln ska bli stulen ur en ekonomisk vinkel.

Är det någon som har lyckats teckna en försäkring där utan att först fått en försäkring vid köpet?
Typ om man köpt i en butik där det inte följer med.

Falkförsäkringen täcker självrisken OM man köper en ny cykel av samma värde som den förlorade. Sa de till mig för några år sen när en av cyklarna vart snodd. Så med något år på nacken blir det åldersavdrag som man får stå för i totalen.

har haft och använt en tidigare men då kom den med cykeln jag köpte.
Nu har jag beställt en cykel via internet och då kommer det inte med någon tilläggsförsäkring vid köpet, skulle vilja teckna en på egen hand.

Tillbaka
Topp