Fråga om geometri

Jonasm

Medlem
Fråga om geometri
Känner att jag har provat för få cyklar för att ha koll på hur skillnaden upplevs i verkligheten mellan olika geo, så jag hoppas att happy-kollektivet kan hjälpa mig med vilken cykel som "passar bäst"

Cykel 1:
Sadelrörsvknkel: 67,5
Kedjestag: 44,5 cm
Hjulbas: 115,7 cm
Reach: 42,3 cm
Gaffelvinkel: 67,5

Cykel 2:
Sadelrörsvinkel: 74,7
Kedjestag: 43,5
Hjulbas: 115,4 cm
Reach: 42,5 cm
Gaffelvinkel: 66,9

Båda cyklarna är storlek M. Jag cyklar 99% stökig stig och 1% lida loop. Jag gillar att ha roligt och jagar inte några rekordtider men tycker det är kul när det går fort nedför.

Tack på förhand!

Jonas

Fråga om geometri
Jag tror att du kommer att få bättre svar om du slänger in hjulstorlek och slag också. Exempelvis gaffelvinkel brukar i viss mån vara beroende av hjulstorlek.

Fråga om geometri
eiskall sa:
Jag tror att du kommer att få bättre svar om du slänger in hjulstorlek och slag också. Exempelvis gaffelvinkel brukar i viss mån vara beroende av hjulstorlek.

Självklart, bra input.

29", 140 mm slag fram och bak på båda. Cykel 2 är ca 1kg lättare om det har någon betydelse.

Jonas

Fråga om geometri
Jag tror inte sadelrörsvinkeln kan vara 67,5 grader på en stigcykel. Då är den nog listad som osaggad på någon konstig konstruktion. Det är typ omoderna DH-vinklar och kommer göra det omöjligt att få en vettig position för att trampa cykeln.

Fråga om geometri
jofahjalm sa:
Jag tror inte sadelrörsvinkeln kan vara 67,5 grader på en stigcykel. Då är den nog listad som osaggad på någon konstig konstruktion. Det är typ omoderna DH-vinklar och kommer göra det omöjligt att få en vettig position för att trampa cykeln.

Du har rätt, skrev fel. Den är 69 grader, ändå väldigt flack för att vara stigcykel va?

Jonas

Fråga om geometri
Det är inte så att 69 grader är den faktiska vinkeln och att den "effektiva" är en annan? Tänk sadelrör med böj på mitten eller ett sadelrör som är en bit framför vevpartiet.

Fråga om geometri
(= det är lättare för de med känsla för vinklar att ge råd om ts skriver vilka cyklar det handlar om)

SalkinL sa:
Det är inte så att 69 grader är den faktiska vinkeln och att den "effektiva" är en annan? Tänk sadelrör med böj på mitten eller ett sadelrör som är en bit framför vevpartiet.

Fråga om geometri
Jeppe har helt rätt. ;)

Nr 2 är en Jeffsy
Nr1 är min nuvarande Trek Remedy 9 29" 2015.

Är sugen på en Jeffsy och undersöker om det finns något rimligt skäl till att lägga 30 papp igen efter 1 år på Remedy :)

Tillbaka
Topp