Fråga om heldämp MTB

peal74

Ny medlem
Fråga om heldämp MTB
Vad är era erfarenheter om reglage av dämpare på styret.

Hur viktigt för cyklingen är det?

Jag tävlar inte utan nöjes cyklar ett par ggr i v.

ANledningen till frågan är att jag beställde en med denna funktion på framdämp och nu finns det inte när hojen väl kommit och jag är kluven om jag skall häva köpet eller kasta mig ut i skogen.

Så snälla ni som har erfarenhet skriv ngt kort svar

Tack för hjälpen

Fråga om heldämp MTB
Först... Varför inte fortsätta i din gamla tråd?

Sen... Varför vill du låsa dämpningen? Då kunde du lika gärna köpt en stel hoj istället väl?

Fråga om heldämp MTB
peal74 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur viktigt för cyklingen är det?

Inte alls viktigt. De enda gångerna du vill låsa dämparna helt är på vägen. Och där går det utmärkt att komma åt dämparna utan att trilla av.

Trösta dig med att din cykel i stället blev några gram lättare än du tänkt dig och stick i stället ut i skogen och njut av din nya leksak. :)

Fråga om heldämp MTB
Plush skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen... Varför vill du låsa dämpningen? Då
> kunde du lika gärna köpt en stel hoj istället
> väl?

+1

Fråga om heldämp MTB
Syntes det er super at kunne lave lockout på både forgaffel og bagdæmper, det sker jo at man kommer ud på asfalt eller en grusvej. Derfor er Scott's twinlock genialt ;)

Men det er rigtigt at over 30-35 km/t så begynder det hele at vobbe lidt, selvom det er låst.

Fråga om heldämp MTB
Jag antar du menar RS pushloc eller poploc?
Enligt mig en suverän funktion, hade inte velat vara utan den.
Och har du betalt för det är det väl självklart att det ska levereras?

RS varianter kan man såvitt jag vet montera i efterhand. Borde inte vara nåt problem att skicka separat.
/Claes

Fråga om heldämp MTB
jag frågade på CRC om pushloc följer med gafflar som har den funtionen de menade att det gör det.
men även om det inte gör det kan den köpas separat då för en 1200:- på cyclecomponents tex.
kan ju vara värt det har ju haft remote lockout på min nuvarande gaffel ovärdelig på vägar sedan släpper man den i skogen :)

Fråga om heldämp MTB
Jag har i princip aldrig kört med låst gaffel, varken i skogen eller på asfalt, slättförs eller uppförs. Beror ju givetvis på vilken hoj man har, men de flesta heldämpade hojar i dag är ju bra på att förhindra pedalgung. Har till och med monterat bort reglaget eftersom jag aldrig använde det ändå. MEN! på vissa (men inte alla) Roch Shox-reglage finns även en blå ratt för att justera lågfartskompression, och vill man trixa med det kan det ju vara intressant.

Att uppgradera med reglage går ju alltid, men du måste då byta ut motion control-enheten så att den blir fjäderbelastad och återfjädrar när man inte längre vill ha låst gaffel. Det är därför det kostar massor med pengar.

Fråga om heldämp MTB
Att säga att remote lockout är ovärderligt är väl att ta i. Visst, jag låser gaffeln ibland för att mosa uppför nån brant backe, men om jag inte haft reglage på styret hade jag inte saknat det. För transporter är det ju inget problem att låsa nere på gaffeln.

Sen blir det ju bara av/på med remote (iaf med vanliga poplock, utan "adjust"), medan man kan ställa kompressionsdämpningen steglöst med justeringen nere på gaffeln.

Dessutom blir det lätt trångt på styret med dämparreglage, om man ska få plats med cykeldator, lampa, och GPS. Less is more.

Cykla o va glad.

Fråga om heldämp MTB
Jag tycker det är grymt att kunna slå av/på kompressionen på min revelation från styret. Lite lagom hinder mot pedalgung när terrängen är lagom grov är hundens öron så att säga. Så jag hade inte velat vara utan remoten.

Senast redigerad av en moderator:
Fråga om heldämp MTB
Jag vill absolut inte vara utan min remote, fast hade jag inte haft den från början utan vant mig vid låsning på gaffeln kanske jag inte saknat den??

Angående låsning eller plattform så vill jag definitivt ha låsning på grusvägar och liknande och sedan kunna köra med en riktigt mjuk gaffel i terrängen.

Tillbaka
Topp