Fråga om pulskurva (motionär)

Jacoba

Aktiv medlem
Får jag fråga er om en sak?

Jag var nere på lokala cykelklubben i morse och körde ett pass där tanken var att köra uppvärmning, progressivt ökande motstånd under 30 minuter till max och sen nedvarvning. Sen körde jag två snabba pulsökningar bara för att livet var härligt. Men nu till frågan. Vid 1 är det tungt, 2 är det behagligt och 3 dvs maxpuls vill jag bara fly men det är väl fullt naturligt.

Men det som är konstigt är att när jag efteråt ligger och puttrar runt 150 och snabbt ökar till 180 är det helt genomvidrigt från 165 och uppåt. Är det att man har syreunderskott under en period innan man hinner ikapp?

Runt 95- 100 kadens genom hela passet
man 43 år
Max 185 puls
uppskattat ftp 162
Motionär.

Bilagor

• pulskurva.jpg
    pulskurva.jpg
    28.9 KB · Besök: 97
Jag är ingen expert men, det är ju inga konstigheter. Det är rätt stor skillnad på att ligga i 90, 95 och 100% (eller nära nog) sett till hur behagligt livet känns. Att det känns tungt till 1an är väl framförallt för att det är fram tills dess du värmt upp, eller då du kommer in i "andra andningen" så att säga. Och mycket riktigt, i intervaller kör du anaerobt (utan tillräckligt med syre) och det bildas därför mjölksyra = livet känns lite mindre underbart för en stund.

För övrigt är maxpulstest rätt komplicerat eftersom du måste bygga upp det under en rätt lång period osv. Det kan också vara svårt att få maxpuls på cykel eftersom att du ganska lätt får mjölksyra i benen och inte aktiverar så stor del av kroppen. Om jag inte minns fel. Samt som sagt, de där sista slagen ger rätt stor effekt när du tränar efter % sen. Samtidigt är ju 185 rimligt sett till din ålder (typ 220-ålder).

Pulsen släpar efter ansträngningen. När du ökar snabbt så jobbar du med mycket hög intensitet även om pulsen för tillfället "bara" visar 165, det gör ont i benen även innan pulsen har kommit upp.

DT sa:
Pulsen släpar efter ansträngningen. När du ökar snabbt så jobbar du med mycket hög intensitet även om pulsen för tillfället "bara" visar 165, det gör ont i benen även innan pulsen har kommit upp.

Det där är väl vad jag har hört. Hänger även ihop med att man lätt bli typ yr och illamående när man laddar järnet med lägre puls. Pulsen hänger inte med helt enkelt :)

NickPick sa:
DT sa:

Det där är väl vad jag har hört. Hänger även ihop med att man lätt bli typ yr och illamående när man laddar järnet med lägre puls. Pulsen hänger inte med helt enkelt :)

Och på motsvarande sätt, om man kör "hårt men kontrollerat" (säg precis under mjölksyratröskeln) under en längre tid så går pulsen upp till ganska höga nivåer och kan ligga där länge utan att det känns dödsjobbigt.

Vill man ha ännu högre puls kör man i en bastu (eller spinningsal). Dock ger det knappast någon bättre träningseffekt. :-)

DT sa:
NickPick sa:
DT sa:

Och på motsvarande sätt, om man kör "hårt men kontrollerat" (säg precis under mjölksyratröskeln) under en längre tid så går pulsen upp till ganska höga nivåer och kan ligga där länge utan att det känns dödsjobbigt.

Vill man ha ännu högre puls kör man i en bastu (eller spinningsal). Dock ger det knappast någon bättre träningseffekt. :-)

Att det inte skulle ge lika bra träningseffekt, är det något du själv tror eller finns det några studier som visar på det?
Ta inte min fråga på fel sätt, jag är bara nyfiken och vill lära mej. Visa verkar ju mena att det enda som räknas om man vill höja sitt VOmax är att samla så mycket tid som möjligt över 90% av maxpuls medans andra menar att ansträngningen är avgörande och menar att hjärtat tränas på att pumpa mycket blod per slag vid hög ansträngning under intervallträning.

Det ger träningseffekt på att prestera i värme i alla fall?

Men presterar man sämre av att bli för varm (det gör man?) är det väl inget skarpt antagande att det bör vara bättre för träningseffekten att kunna köra hårdare, längre, etc... Vet inte hur pulsen egentligen ska vara relevant annat än som funktion av ovanstående? Jag tycker "tid över 90%" låter mycket som något mellan tummen och pekfingret och ANTAR att det mer beskriver att ett upplägg där följden blir så mycket ackumulerad tid med >90% har gett den bästa effekten, inte att tid över 90% är det allt överskuggande målet att eftersträva. Vore det så borde träningen bedrivas uttorkad, överhettad, koffeinkickad och kanske inte ens på cykeln eftersom de flesta når högre puls i löpning t.ex? Man kanske också ska tänka på att oavsett ovanstående tävlar man inte i VO2max utan i att cykla fort så man ska nog inte stirra sig blind på en parameter.

Pulsen är svårtolkad eftersom den avgörs av flera parametrar än själva effekten eller prestationen. Som tex yttertemp, plasmavolym, kost
Däremot är puls ett bra mått på din intensitet men som sagt dit ftp är nog det viktigaste måttet som sannolikt kommer öka i takt med din ökade nyttjandegrad.

Lycka till!

Man skulle ju kunna misstänka att vid hög temperatur kommer mycket av hjärtats arbete gå åt till att kyla kroppen i stället för att hålla benmusklerna fullt sysselsatta...

Å andra sidan innehåller varm luft mindre syre (alla som haft en gammaldags moped, eller något kvickare bil vet vad jag menar), så i någon mening blir det som att höghöjdsträna.

De två senaste inläggen har en poäng. Om passens inriktning är att träna hjärtat så kanske det är bättre att träna i värme för att man når högre puls innan benen tar slut. Eller så är det sämre. Vore intressant att se om det finns någon forskning på området.

Om man nu ska träna hjärtat genom att ge det dåliga förutsättningar för att ge musklerna energi(-komponenter) så borde det väl vara obligatoriskt att röka under träningspasset...

emmer sa:
Om man nu ska träna hjärtat genom att ge det dåliga förutsättningar för att ge musklerna energi(-komponenter) så borde det väl vara obligatoriskt att röka under träningspasset...

Nej rökning har för många negativa effekter, det vet du. Träning på hög höjd har nog mer gemensamt med träning i varm lokal.

Okej tack för hjälpen. En fråga till när vi ändå är igång.

När man snorklar är det vanligt att man medvetet tar ett par djupa andetag innan man dyker ner för att bygga upp syredepåerna för lite mer tid under ytan. Hade mitt liv blivit enklare vid 4ans pulsuppgång om jag börjat tokandats några sekunder i förväg?

Som jag fattat det är höghöjdsträning egentligen en lite förvirrande term. Det som eftersträvas är återhämtning på hög höjd genom att det ger kraftigare stimulans till bildande av röda blodkroppar om man har lite syre vid vilan. Att träna med taskig syretillgång är inte det man vill åt. Finska skidåkare har ju kört med syrgastuber när de legat på glaciärläger på hög höjd just för att slippa den lägre syrehalten vid träningen och därmed kunna köra med högre intensitet i träningen.

En lite relaterad fråga. När jag springer kommer jag aldrig upp i lika hög puls som när jag åker skidor. Jag ligger i snitt ca 10 slag lägre vid löpning trots att jag nog flåsar desto mer. Beror detta på att mina "löparmuskler" i benen är den begränsande faktorn snarare än hjärtat?

Vidare, jag tycker jag ligger väldigt lågt i puls. Snart 33 år gammal och min högsta uppmätta puls när jag tagit i hårt i skidspåren är 173. Ligger jag naturligt lågt i pulsen, är det fel på pulsbandet eller tar jag bara inte i tillräckligt? (de som känner mig tvivlar nog på det sista)

Om du tar i rejält kommer en stor del av effekten från det anaeroba system som snabbt tar slut (men som ganska snabbt delvis fylls på igen vid vila). Så vid kortare hårda intervaller är det betydligt svårare att använda puls till något vettigt.

Har dessutom för mig att det finns studier som visar att för friska personer är det aldrig intaget av syre till lungorna som är problemet. Så det är inte alls som att hålla andan vid dykning.

geologen sa:
Egentligen borde det räcka med en tub kvävgas och en regulator som blandar luft med gas till lämplig syrehalt.

Kan dock tänka mig att det är lite trevligare att vara på hög höjd än att vara "uppkopplad" en stor del av dygnet (d.v.s. så man inte tränar).

H. sa:
En lite relaterad fråga. När jag springer kommer jag aldrig upp i lika hög puls som när jag åker skidor. Jag ligger i snitt ca 10 slag lägre vid löpning trots att jag nog flåsar desto mer. Beror detta på att mina "löparmuskler" i benen är den begränsande faktorn snarare än hjärtat?

Vidare, jag tycker jag ligger väldigt lågt i puls. Snart 33 år gammal och min högsta uppmätta puls när jag tagit i hårt i skidspåren är 173. Ligger jag naturligt lågt i pulsen, är det fel på pulsbandet eller tar jag bara inte i tillräckligt? (de som känner mig tvivlar nog på det sista)

163 som max vid löpning?
Jag är 36 och snittar ofta 182+ på en timmes race (hoj).
Hade varit intressant att ha effektkurva med. Spontant är där mer att ge :) men vi är alla olika. Gå för högt är väl ingen vinst i sig.

Raggamuffin sa:
H. sa:

163 som max vid löpning?
Jag är 36 och snittar ofta 182+ på en timmes race (hoj).
Hade varit intressant att ha effektkurva med. Spontant är där mer att ge :) men vi är alla olika. Gå för högt är väl ingen vinst i sig.

Nja, jag kan nog nå samma topp egentligen. Kollade igenom lite gamla loggar nu och hittade ett intervallpass från i höstas där jag maxade ur på 176 vid löpning. Men jag klarar inte att konstantspringa vid samma höga puls som jag håller när jag åker skidor.
Min medelpuls under relativt hårda skidpass ligger ofta på 155-160. Vid löpning har jag nog aldrig loggat medelpuls över 155.
Här är ett typiskt skidpass: https://connect.garmin.com/modern/activity/1508268872

Senast ändrad:
Maxpuls är individuellt, glöm alla formler med ålder osv. Dom säger ingenting om maxpuls på individnivå. Enda sättet att veta är att prova.
Vad det gäller puls under löpning kontra skidåkning så vet jag inte riktigt hur det brukar skilja sig åt, men spontant så borde man kunna komma upp i nära max under båda aktiviteterna om man försöker. Man aktiverar ju överkroppen en del i båda disciplinerna.
Under cykling däremot brukar man ju säga att man ligger ett tiotal slag eller så under max även om man försöker komma högre.
Stämmer säkert i många fall. Men sätter jag mig på en spinningcykel i en varm spinningsal, blundar och maxar så når jag samma pulsnivåer som under löpning. Men visst fick jag möjlighet att maxa på löpband upphängd i sele så man inte drar på näsan när det svartnar för ögonen så kanske jag skulle nå några slag högre där.

Jag når för övrigt regelbundet puls på 190-195bpm under löpning och spinning, då är det inga maxpuls test utan "bara" hårda intervaller.
Det säger ju lite om hur dåligt forlmer som 220-ålder osv stämmer på individnivå; Jag fyller 40 i år.

Skidåkning aktiverar fler muskelgrupper än löpning så lättare att nå högre puls. Detta förutsätter att man är ungefär lika tränad i löpning som skidåkning. En tränad löpare men otränad i skidor kommer troligen att nå högre puls vid löpning.

Jacoba sa:

När man snorklar är det vanligt att man medvetet tar ett par djupa andetag innan man dyker ner för att bygga upp syredepåerna för lite mer tid under ytan. Hade mitt liv blivit enklare vid 4ans pulsuppgång om jag börjat tokandats några sekunder i förväg?

Hyperventilation fungerar inte för att man "bygger upp syredepåerna" utan för att man ventilerar ut koldioxid. Andningsreflexen styrs av koldioxidhalten och inte av syrebrist vilket gör att man kan hålla andan längre efter hyperventilation, faktiskt så pass att man blir medvetslös innan man känner att man måste andas. Det är sällan särskilt bra om det sker under vattnet så det kan vara klokt att vara lite försiktig med det där...

algol sa:
Jacoba sa:

Hyperventilation fungerar inte för att man "bygger upp syredepåerna" utan för att man ventilerar ut koldioxid. Andningsreflexen styrs av koldioxidhalten och inte av syrebrist vilket gör att man kan hålla andan längre efter hyperventilation, faktiskt så pass att man blir medvetslös innan man känner att man måste andas. Det är sällan särskilt bra om det sker under vattnet så det kan vara klokt att vara lite försiktig med det där...

Okej, helt fel med andra ord! Tack.

Tillbaka
Topp